ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Healthcare

Nya tandkedjor på bettet – satsar på snabb expansion

  • My Dentist första klinik i Västerås.
  • Merit Lindberg, vd på branschorganisationen Privattandläkarna. Foto: LIESELOTTE VAN DER MEIJS, Lieselotte van der Meijs
  • Mazdak Eyrumlu, vd och grundare av Happident. Foto: Josefine Stenersen

Tandvårdskedjorna växer och har i dag 5 procent av den privata marknaden. Flera kedjor har siktet inställt på snabb expansion.

”Tandvård blir mer och mer som all annan konsumtion”, säger Mazdak Eyrumlu, vd och grundare av kedjan Happident. 

I takt med digitaliseringens framfart, som krävt stora investeringar av vårdgivarna, samt nya krav på flexibilitet från patienternas sida, börjar tandvårdslandskapet ritas om. 

Dominanter på området är Folktandvården och Praktikertjänst. Men flera privata aktörer växer nu snabbt genom bildandet av kedjor. Det sker både genom öppnandet av helt nya kliniker och förvärv av etablerade enheter.

På flera av kedjornas hemsidor finns en flik med texten ”Sälj din klinik”, som ska locka etablerade privattandläkare att sälja sin verksamhet. En av dem är Happident, som grundades 2018. 

Happident har i dag 13 klinker som alla integrerats i det nya varumärket genom förvärv av redan befintliga mottagningar. Bland annat har bolaget tagit över tidigare börsnoterade Orasolvs nio kliniker. De kommande fem åren har vd:n och grundaren Mazdak Eyrumlu siktet inställt på att expandera till närmare 40 kliniker. 

”Genom förvärv av redan etablerade kliniker tar man inte bara med sig personalen utan även hela kundbasen, vilket är hela tanken med den här affärsidén. Äldre patienter är ofta trogna sin tandläkare eller sin mottagning och följer med när en mindre klinik integreras i en kedja”, säger Mazdak Eyrumlu till Di, i personalrummet på en av Happidents fem kliniker i Stockholm. 

Men med framväxten av kedjor försvinner lite av det här med lojaliteten till en och samma tandläkare, tillägger han. Nu efterfrågar patienterna istället i högre grad mer flexibilitet i tidsbokning och det ska vara desto mer på patientens villkor och inte på tandläkarens. Ett bokningssystem online och längre öppettider på både vardagar och helger är högst nödvändigt för att locka nya patienter anser han. 

”Tandvård blir mer och mer som alla annan konsumtion – mer kundorienterad”, säger han.

Mazdak Eyrumlu har en bakgrund som tandläkare och har jobbat med samma koncept tidigare i England, där han förvärvade kliniker under varumärket Southern dental och hade närmare 80 kliniker. 

Nu är planen är att ha flera kliniker i samma stad. På så sätt är det enkelt att ha mindre ”satellitkliniker” som remitterar in patienter till en eller flera större kliniker om så behövs. 

”Det senaste året har vi främst jobbat med att integrera mycket av verksamheten i kedjan. Nu fortsätter vi aktivt söka efter intressanta potentiella förvärv och det är relativt många kliniker som hör av sig med intresse för att eventuellt sälja sin verksamhet”, säger han. 

Inte minst jobbar de även mycket med att profilera oss själva som varumärke – som är lika viktigt för både potentiella patienter och nya medarbetare. 

”Får man med sig rätt medarbetare får man med sig bra med patienter som också stannar kvar. Det är en väldigt personalfokuserad verksamhet”, fortsätter Mazdak Eyrumlu. 

En annan uppstickare som också vill växa med raketfart är kedjan My dentist, som planerar att ha närmare 45 kliniker inom fem år. 

De grundades 2016 och har i dag 8 kliniker runt om i landet. Till skillnad från Happident öppnar de helt nya kliniker, men planerar även att kompletteringsförvärva redan etablerade mottagningar.

Precis som konkurrenten har de en erfaren vd och medgrundare – Fredrik Wistrand, som har en bakgrund som vd för optikerkedjan Smarteyes, som han var med och byggde upp till de 60 butiker de har i dag. 

”Det är två väldigt lika branscher i avseendet att man vill ha återkommande kunder till den optiker eller tandläkare man var hos sist. Men vi såg att optikbranschen många gånger ligger före dentalbranschen i flera aspekter i frågan om kundbemötande och flexibilitet för patienten. Vi vill göra tandvården enkel och tillgänglig”, säger Fredrik Wistrand. 

Till skillnad från den klassiska tandläkaren ”i ett trapphus på tredje våningen” och med minimal marknadsföring, öppnar My dentist sina kliniker i gatuplan, antingen centralt eller i köpcentrum. 

Med sitt konceptet ”klinik med butik” vill de bli det självklara valet för allt som har med tandvård att göra, om det så är en undersökning eller rådgivning och försäljning av tandtråd eller andra produkter – också med öppettider när det passar kunden och bokningssystem online. 

Det ska också kännas så icke-klinkiskt som möjligt för att locka patienter som tycker det är obehagligt att gå till tandläkaren, som Fredrik Wistrand menar är de flesta. Bland annat målar de väggarna lila och tar bort den klassiska ”tandläkardoften” för att göra upplevelsen ”mer behaglig”. 

Enligt branschorganisationen Privattandläkarna står kedjorna i dag för 5 procent av den privata tandvårdsmarknaden. 

”Vi vet att det finns aktörer som har ambitionen att fortsätta växa, sedan är det upp till patienterna att välja sin tandvård. Det ska bli spännande att se hur patienterna svarar på de olika koncepten som de nya aktörerna erbjuder, gällande öppettider, tidsbokningar och lägen”, säger Merit Lindberg, vd på Privattandläkarna.

 

 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer