1515

Nya strategin ska ge lönsamhet för ventilationsbolaget

Ventilationsbolaget Systemair har varit en tillväxtmaskin och vuxit organiskt i alla kvartal utom ett sedan 2010 – men ännu kämpar vd:n Roland Kasper med lönsamheten.

”Inom två–tre år ska vi nå en marginal på 10 procent”, säger han under torsdagens kapitalmarknadsdag.

Roland Kasper, vd för Systemair.
Roland Kasper, vd för Systemair.Foto:Örjan Eriksson
Sofia Rask, teknisk chef på Systemair, visar runt i bolagets tekniska center.
Sofia Rask, teknisk chef på Systemair, visar runt i bolagets tekniska center.Foto:Örjan Eriksson

Ventilationsbolaget Systemair SYSR +0,12% Dagens utveckling har de senaste åren åkt jojo på börsen. Men efter ett svalare fjolår har bolaget under 2019 gjort stark comeback på Stockholmsbörsen och klättrat 38 procent.

Framför allt är det förvärven av kostnadstunga verksamheter i Frankrike, Italien och Tyskland som har plågat bolaget ekonomiskt de senaste åren. Att vända de förvärvade bolagen till att bli lönsamma har dessutom dragit ut på tiden. Bland annat har lagändringar i Frankrike gjort det mer komplicerat att säga upp personal.

”Det har varit förlustbringande delar, men två av dem har vi i stort sett vänt. Det som återstår är att nutidsanpassa produktsortimentet och att få mer volym i de fabrikerna”, säger vd:n Roland Kasper till Di under torsdagens kapitalmarknadsdag i Skinnskatteberg.

Att komma till rätta med de tre storförvärven har varit knäckfrågan för att få ordning på lönsamhetsproblemen i Systemair. Enligt bolagets finansiella mål ska man nå en rörelsemarginal på 10 procent i snitt över en konjunkturcykel, men de sista fem åren har årsgenomsnittet inte varit högre än 5,9 procent. I det senaste kvartalet var marginalen 7,7 procent.

”På två till tre år ska vi kunna nå det målet”, säger Roland Kasper.

För bolaget handlar det nu om att alltifrån minska plåt- och energianvändning och att skära ner antalet tekniska plattformar. Priserna på bolagets produkter är fortsatt stabila, och vd:n är också nöjd med hur orderböckerna framöver ser ut.

”Vi har välfyllda verkstäder, så det vi tittar på nu är att föra över volymer från de fabrikerna som är fulla till de som har öppen volym. Att utnyttja fabrikerna bättre är att nå marginalmålet”, säger Roland Kasper.

Under torsdagen meddelade Systemair också att man sänker tillväxtmålet. Omsättningstillväxten ska nu uppgå till 10 procent över en konjunkturcykel, till skillnad från tidigare 12 procent.

”Det är för att manifestera att vi har skiftat från ett fokus på tillväxt till ett fokus med lönsamhet – att vi går från att investera i stora projekt till att investera i lönsamma projekt”, säger Roland Kasper.

Målet gällande utdelning höjs också, till 40 procent av resultatet efter skatt från tidigare 30 procent.

Trots att tillväxtmålet nu sänks ser vd:n fortfarande en god efterfrågan på marknaden. Därmed är det inte sagt att tillväxten ska ske genom ett större antal förvärv. Systemair har gjort runt 50 förvärv sedan 2010, men att den takten ska fortsätta de kommande åren räknar Roland Kasper inte med.

”Vi inser att vi inte behöver köpa fler fabriker. Det viktiga för oss är att komma in på vissa regioner, så vi tittar mer på att köpa säljbolag”, säger han.

Framför allt har bolaget de senaste åren investerat mycket i att bli mer exponerade i Afrika, och kommer i framtiden att fortsätta titta på Latinamerika, USA och Asien. Under årets första kvartal, som avser maj-juli i bolagets brutna räkenskapsår, växte bolaget på samtliga de marknaderna – till skillnad från Norden som visade på en sjunkande omsättning.

”I Mellaneuropa och Skandinavien väntar vi oss att marknaden backar något de kommande 2–3 åren, framför allt på bostadssidan”, säger Roland Kasper.

Den nedåtgående marknaden i Sverige oroar inte bolaget särskilt mycket. Systemair har i många år varit fokuserade på export, och därmed har bolaget en förhållandevis liten marknadsandel på hemmamarknaden.

”De sista två åren har vi investerat i en ny säljorganisation, så därifrån vi kommer kan vi bara ta marknadsandelar. Så även om marknaden viker något kan vi bara växa”, säger Roland Kasper.


Innehåll från TorkAnnons

VR-spelet som kan göra skillnad i vården

Vårdrelaterade infektioner (VRI) är den vanligaste vårdskadan på svenska sjukhus. För att färre patienter ska drabbas är arbetet med en förbättrad vårdhygien och framför allt handhygien en avgörande faktor. Därför har Tork, ett varumärke från Essity, tagit fram en unik handhygienutbildning för sjukvårdspersonal; ett interaktivt spel i virtual reality. 

En vårdrelaterad infektion är en infektion som uppstår inom vården. Den kan uppstå till följd av bakterier eller virus som patienten får med sig från sjukhusmiljön. Därför är god handhygien av extremt vikt för att minska risken för en VRI.  

– Cirka 1 500 patienter dör varje år i Sverige som en direkt eller indirekt följd av VRI. Det här vill vi bidra till att ändra på, säger Jenny Logenius, Global Brand Manager på Essity som varit med och tagit fram utbildningen Tork VR Clean Hands Training and Education.  

– Som ett globalt hygien- och hälsoföretag med ledande varumärket Tork som förser vården med hygienartiklar, ville vi skapa en kompletterade tjänst med den här utbildningen. Man kan tro att handhygien är en självklarhet, men det är lätt hänt att man missar något av WHO:s fem moment, under stress eller press, säger Malin Herrmann, Regional Brand Manager på Tork, Essity.  

WHO:s fem moment för handhygien är:  

1. Före patientkontakt.
2. Före rent/aseptiskt arbete.
3. Efter orent arbete.
4. Efter patientkontakt.
5. Efter kontakt med patientens närmiljö.  

Ett interaktivt och roligt sätt att lära sig på 

I startprocessen av projektet genomförde man en undersökning för att se vad vårdpersonal tyckte om de nuvarande utbildningarna. Resultatet visade att man ansåg att de var alltför teoretiska, tråkiga och passiva. Därför skapade Essity ett interaktivt spel med VR som hjälpmedel. Spelet utvecklades tillsammans med världsledande expert, beteendevetare och universitetssjukhus, bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.    

– Utbildning och träning i handhygien är något vi arbetar med kontinuerligt. Vad som är annorlunda och nytt med den här träningen i virtual reality som vi varit delaktiga i att validera, är att man får direkt feedback på hur man presterar. För oss är det viktigt att handhygienträningen speglar verkligheten, men samtidigt är roligt att genomföra. Det ger ett bättre resultat, säger Maria Segertoft och Ulrika Engstrand, undersköterskor vid urologen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.  

– I spelet får man ta sig an rollen som antingen sjuksköterska eller läkare, och påbörja ett skift på den virtuella avdelningen. Genom ett antal verkliga situationer, som att lägga om ett sår eller springa på ett larm, övar man på WHO:s fem olika moment. Skillnaden här från verkligheten är att du inte kommer vidare i spelet om du inte kommer ihåg att sprita dig säger Jenny Logenius.  

Om Tork och Essity 

Essity, med det globalt ledande varumärket Tork, är världens största leverantör av produkter och tjänster inom marknaden för professionell hygien och vill med sina banbrytande innovationer hjälpa dig att göra din verksamhet ännu bättre.  

Läs mer om deras utbildning på tork.se/cleanhands 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?