1515
Annons

Nya siffror: Kortköpen rasar – nedgången ”överträffar allt”

Under de två första veckorna i april minskade hushållens kortköp med 25 procent, exklusive dagligvaruhandel och apotek. Det visar färsk statistik från Swedbank.

Störst är nedgången hos resebyråer och flygbolag, med ett ras på 95 procent.

Andreas Wallström, tillförordnad chefsekonom och global chef för makroanalys på Swedbank.
Andreas Wallström, tillförordnad chefsekonom och global chef för makroanalys på Swedbank.Foto:TT/Jesper Frisk

Att coronakrisen påverkat svenskarnas konsumtionsbeteende är uppenbart, men nu har Swedbank tagit fram data som visar krisens faktiska konsekvenser för hushållens konsumtion.

Storbankens underlag bygger på cirka 38 miljoner korttransaktioner per vecka, vilket uppges motsvara över 50 procent av samtliga transaktioner i Sverige. Kortköp motsvarar i sin tur ungefär två tredjedelar av hushållens totala konsumtion, där den resterande tredjedelen primärt utgörs av bostadstjänster.

Swedbanks analys visar att kortköpen på årsbasis föll med över 30 procent i slutet av mars, sett till totalt värde exklusive dagligvaruhandel och apotek, men att konsumtionen därefter stigit något. Under de två första veckorna i april handlade det om en 25-procentig nedgång.

Det är en exceptionellt snabb och kraftfull nedgång, enligt Andreas Wallström som är tillförordnad chefsekonom och global chef för makroanalys på Swedbank. 

”Att två tredjedelar av hushållens konsumtion faller med 25 procent i årstakt är en väldigt, väldigt snabb nedgång som vi inte har sett tidigare. Det överträffar allt så långt tillbaka som vi har data för hushållens konsumtion, och det är från 1950-talet”, säger han till Di.

Andreas Wallström ser det här som ytterligare ett tecken på att det andra kvartalet blir ”det värsta i mannaminne”, med konkurs- och varselstatistik som andra indikatorer.

”Det här är också i linje med det, att det är en snabbhet och ett djup i den här nedgången som vi inte har sett tidigare.”

I sin senaste prognos från mars var Swedbanks huvudscenario att Sveriges BNP faller med 4,2 procent i år och 3,9 procent nästa år. Men Andreas Wallström tror nu att det är väl optimistiskt. Sannolikheten är lika stor att vi landar i det som i mars var Swedbanks värre scenario, med ett BNP-fall på 8 procent, bedömer han.

”Jag skulle säga att de här två scenariorna är ungefär lika sannolika, så den bästa gissningen i dag är någonstans däremellan - säg 6 procent. Både vår prognos som släpptes för tre, fyra veckor sedan och regeringens prognos som kom i förra veckan är för optimistiska.”

Swedbanks statistik över kortköp visar samtidigt stor skillnad mellan olika branscher.

Inom resebyråer och flygbolag har kortköpen minskat med 95 procent medan kortköpen på hotell och restauranger har fallit med 48 procent. Vad gäller hemelektronik har kortköpen däremot ökat.

Även apotek och dagligvaruhandel har sett ett uppsving, vilket delvis kan bero på att hushållen har bunkrat livsmedel. Och inkluderas dagligvaruhandel samt apotek i statistiken är nedgången i kortköp inte större än 5 procent under vecka 15, som i år visserligen var påskveckan.

”Det är egentligen väldigt mycket om hushållens konsumtion faller med 5 procent, men det är ändå lite förvånande hur liten nedgången varit under den senaste veckan. Men det tycks som att hushållen inte bara har sparat de här pengarna man nu inte lägger på resor och hotell och restaurang, utan att man faktiskt också har konsumerat andra saker”, säger Andreas Wallström.

 

 


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?