1515
Annons

Nya riksdagsförsök att hejda regeringens planer på att avveckla Bromma flygplats

Det görs nya försök att få regeringen att hejda sina planer på att avveckla Bromma flygplats.

Ska regeringen stuva om i basutbudet av flygplatser måste riksdagen ge sitt godkännande först, enligt ett förslag från Moderaterna.

Foto:Pressbild/TT

”Regeringen måste respektera riksdagen”, säger Maria Stockhaus, talesperson för M i trafikutskottet.

Hon påminner om att riksdagen i tillkännagivanden till regeringen i år och 2016 har uppmanat regeringen att inte avveckla Bromma i förtid. Och ett villkor för att eventuellt göra det är att utveckla Arlanda och säkra att viktiga inrikeslinjer inte försvinner vid en flytt. 

Dessutom är det helt feltajmat att nu eller i närtid ta ett beslut om att avveckla Bromma efter år av pandemi och ras i resandet. Det går inte att göra några säkra prognoser om hur flyget återhämtar sig och om det går att göra sig av med en flygplats, anser Moderaterna och tror sig kunna få med sig en majoritet i utskottet på sitt förslag.

Formellt går det ut på att riksdagen tillkännager för regeringen att den tar tillbaka makten över vilka flygplatser som ska ingå i det nationella basutbudet. Bromma ingår i utbudet nu och regeringen avgör om den ska vara kvar. Riksdagen begär att regeringen inte ska kunna plocka bort en flygplats utan att riksdagen har godkänt det. 

När de borgerliga partierna, samt SD, tillsammans fick majoritet för kritiken mot regeringens Brommahantering i våras var det med stöd av Centerpartiet. C är fortsatt kritiska och anser att förtroendet för regeringens hantering av frågan brister och att det därför kan vara motiverat att, så att säga, återta makten över basutbudet.

Regeringen har just skickat ut den utredning som gick igenom hur avvecklingen av Bromma kan gå till på remiss, till årets slut.

Utskottet fick på tisdagens möte en redovisning av utredningen av den ansvarige, Magnus Persson. Beställaren, inrikesminister Tomas Eneroth (S), deltog också.

Utredning: Bromma ska kunna stängas 2035

Regeringens Arlandautredning rekommenderar att processen för att starta bygget med en ny start- och landningsbana dras igång nu för att banan ska kunna stå färdig om tidigast 10 år. Samtidigt får Bromma ett nytt bäst före-datum: 2035.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Under den rödgröna regeringen utvecklades frågan om Arlanda och Brommas respektive framtid till en riktig surdeg.

Miljöpartiet obstruerade möjligheten att bygga en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda, vilket är ett krav från de borgerliga partierna för att de ska gå med på att stänga Bromma flygplats.

Nu kommer ny bensin på elden när regeringens utredare Peter Norman presenterar sin rapport om Arlandas framtid.

Den politiskt känsliga frågan om en ny start- och landningsbana får delvis ett svar. Utredningen tar inte ställning till om banan ska byggas eller inte, men slår fast att om en sådan bana ska byggas kommer det att ta 10 år och därför bör processen startas nu.

”Vi ska inte sinka den tiden mer än nödvändigt, påbörja den administrativa processen nu”, säger Peter Norman.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) slår fast att det finns ett stort stöd för förslaget att samla flygtrafiken i Stockholm på Arlanda.

Han pekar bland annat på den utredning som gjordes förra året, om förutsättningarna för att lägga ned Bromma flygplats.

”Den visade tydligt att de flesta remissinstanser tycker att det är rimligt att avveckla Bromma flygplats för att samla inrikesflyget på Arlanda och för att få ett bättre underlag för internationella direktflyg”, säger Tomas Eneroth.

Stängningen av Bromma ska göras ”sakta men säkert”, säger Peter Norman och pekar på 2035 som ett realistiskt mål. Från år 2030 ska dock flygplatsen endast få användas för fossilfritt flyg.

Det ger flygplatsen en längre livstid än Brommautredningens dom, som förordade år 2027.

”Om man skulle göra en snabb avveckling av Bromma finns en risk för att konkurrenssituationen i svenskt inrikesflyg skulle försämras kraftigt”, säger Peter Norman och varnar för höjda priser och sämre tillgänglighet som konsekvenser.

En del av uppdraget har också varit att utreda hur Arlanda kan bli effektivare, en fråga som i dessa dagar är mer aktuell än någonsin.

Peter Norman tecknar sin målbild genom att hänvisa till möbeljätten Ikeas varuhus, där kunder kan korsa olika avdelningar för att snabbare komma till kassan – så kallade ”smitvägar”.

”De resenärer som inte vill eller behöver gå genom de kommersiella gångarna, ska inte behöva det. Snabbt in och snabbt ut”, säger han.

Miljöpartiets profil i Stockholm, trafikborgarrådet Daniel Helldén, reagerar på utredningen med beskedet att han anser att Bromma kan läggas ner långt innan 2035.

”Bromma kan läggas ner nu, det är inga problem och Swedavia kan sköta det så att det blir en bra ordning för alla bolagen”, säger han.

Är du öppen för att man startar den administrativa processen för en ny start- och landningsbana på Arlanda, mot att Bromma stängs?

”Ja, jag ser inte det som något större problem. Det viktiga är att man sätter igång nedläggningen av Bromma.”

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus anser att utredningen kan vara en startpunkt för en framtida överenskommelse om Arlandas framtid.

Men för att Bromma ska läggas ner krävs mer än en påbörjad administrativ process för en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda.

”Vi är inte beredda att diskutera försämringar på Bromma flygplats förrän spaden är i marken”, säger hon.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera