Nya problem för H&M – uppmaningar till bojkott i Vietnam

Konsumenter i Vietnam uppmanar till bojkott av svenska klädmärket H&M. Anledningen är kopplad till H&M:s krishantering i Kina under de senaste dagarna.

H&M:s vd Helena Helmersson.
H&M:s vd Helena Helmersson.Foto:Jonas Ekströmer/TT

H&M HM B +0,17% Dagens utveckling :s huvudvärk i Asien fortsätter. Konsumenter i Vietnam uppmanar nu till bojkott av det svenska klädmärket efter uppgifter om att H&M har publicerat en karta på sin hemsida som ger Kina rätt till hela Sydkinesiska havet, något som inte accepteras av något annat land. Vietnam är ett av de länder i regionen som har pågående geopolitisk konflikt med Peking gällande vattnen.

Nätanvändare i Vietnam rasade under helgen mot H&M, ofta med vulgära svordomar och uppmaning till bojkott.

”H&M, hur vågar ni! Försvinn från Vietnam!” skriver en person på Twitter.

En annan skriver: ”Öarna Paracel och Spratly tillhör Vietnam enligt internationell lag. Varumärket H&M bryter nu emot lagen i hela Asien.”

Det är för tillfället svårt för Di att fastställa hur allvarliga bojkottuppmaningarna i Vietnam är. Men på sociala medier kan man se bilder på tomma butiker. 

”Dagen efter att uppmaningen om bojkott började är många H&M-butiker i Hanoi i stort sett tomma. Det är värt att notera att dessa butiker vanligtvis har fullt av besökare under helgerna”, skriver Khang Vu, forskare om Östasiatisk politik vid Boston College, på Twitter. 

Anledningen till den uppdaterade kartan, med den så kallade 9–strecks-linjen som omfattar vad Peking ser som deras territoriella områden Sydkinesiska sjön, anses vara en del i H&M krishantering efter de senaste veckorna regeringsorkestrerade bojkottkampanj mot märket i Kina.

En myndighet i Shanghai uppges ha uppmanat H&M att göra korrigeringar på en ”problematisk karta” på deras hemsida, enligt flera medieuppgifter. Wall Street Journal refererar till källor inom Shanghais cybersäkerhetsdepartement som säger att H&M gjorde som de blev tillsagda och korrigerade kartan efter Kinas önskemål. 

I uttalandet som publicerades på bolagets sajt i onsdags skriver H&M att Kina är en mycket viktig marknad där man har ett långsiktigt engagemang.

”Vi är måna om att återvinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina”, står det.

H&M:s kontrovers i Kina inleddes förra månaden efter att ett flertal internationella modeföretag hängts ut på sociala medier i Kina på grund av att de tidigare stoppat inköp av bomull från Xinjiang. Anledningen till köpstoppen var anklagelser om att kinesiska underleverantörer utnyttjar tvångsarbetare.

Flera länder, inklusive USA och Kanada, har redan titulerat brotten mot mänskliga rättigheter i Xinjiang som ”folkmord”. Över en miljon muslimer uppges sitta inlåsta i läger, och rapporter gör gällande att kvinnor systematiskt tvingats till aborter och tvångssteriliserats.

Pekings strategi är tydlig: förneka att människobrott äger rum.

”Förstörelsen av H&M:s affärsverksamhet i Kina, kopplat till bomull i Xinjiang, kommer troligen döda alla förhoppningar om att investeringsavtalet mellan EU och Kina kommer godkännas”, skrev Bill Bishop i sitt inflytelserika nyhetsbrev Sinocism förra veckan.

Sydkinesiska sjön är en av regionens mest laddade frågor. Kina gör inte bara anspråk på vattnet direkt utanför sin kust utan hela Sydkinesiska sjön, något som inget annat land accepterar. Även Brunei, Malaysia, Taiwan och Vietnam har dispyt med Kina i Sydkinesiska sjön.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?