Nya premiemodellen: Lev hälsosamt – få billigare försäkring

Helt digitalt och med uppdaterad, evidensbaserad riskbedömning och pay as you live-strategi vill Michaela Bruneheim och Evident Life skaka om i den slumrande livförsäkringsbranschen.

Michaela Bruneheim, vd på Evident Life, filmas och skapar en avatar med hjälp av samarbetspartnern Qinematics vd Glenn Bilby.
Michaela Bruneheim, vd på Evident Life, filmas och skapar en avatar med hjälp av samarbetspartnern Qinematics vd Glenn Bilby.Foto:Jack Mikrut

De senaste tio åren har det bara startats tre nya livförsäkringsbolag i Sverige. Men om bara några dagar drar ett fjärde, Evident Life, igång sin verksamhet.

En kvintett erfaret försäkringsfolk med erfarenhet från bolag som SPP, Folksam och Hannover Re ska nu bygga ”Sveriges modernaste livförsäkringsbolag”.

”Försäkring är en bransch som ligger efter inom digitalisering, helt klart”, konstaterar Michaela Bruneheim som headhuntades till vd-jobbet på Evident Life efter en karriär som bland annat chef för riskförsäkring Sverige och head of digital operations på SPP.

Även när det gäller riskbedömning finns stor utvecklingspotential, menar hon.

”Den är inte modern, man gör på samma sätt som man gjorde för 20 år sedan i de traditionella försäkringsbolagen.”

Hon tar ett exempel med bröstcancer där de flesta försäkringsbolag i dag nekar de som haft det medan Evident Life menar att riskerna i dag är så små att man erbjuder försäkring även till dessa kunder, med en liten premieförhöjning.

En av målsättningarna för Evident Life är nämligen, precis som namnet antyder, att ha en mer evidensbaserad syn på risk.

”Där har vi stöttning av våra huvudfinansiärer som har life science-bakgrund. Det är ett perfekt giftermål med insurtech.”

Foto:Jack Mikrut

Bolaget har också satt upp en medicinsk rådgivningskommitté med både svenska och internationella specialister.

”Vi jobbar även tätt med Nationella Kvalitetsregistret där det registreras diagnoser, behandlingar och utfall, en guldgruva för ett försäkringsbolag att kunna forska i för att hålla vår underwriting uppdaterad.”

Försäkringsbranschen måste också bli bättre på att jobba proaktivt tillsammans med kunderna för att undvika att en skada överhuvudtaget sker, menar Michaela Bruneheim.

Därför ska Evident Life lansera ”pay as you live”, att jämföra med ”pay as you drive” som har funnits ett tag inom bilförsäkringar, men här handlar det om att genom livsstilsval kunna påverka livförsäkringspremien.

”Vi har hittills bara kopplat på en sådan tjänst, en kroppsscanning som på fem minuter ger en analys av din kropp med värdefull information för att undvika framtida skador i till exempel rygg eller knän.”

Stegräknare och blodprov är andra liknande tjänster som bolaget planerar att erbjuda på sikt.

”Inga av dessa tjänster vill vi använda innan man tecknar en försäkring. Det ska vara en mertjänst som bara kan leda till premierabatt och uppmuntra till en hälsosammare livsstil”, försäkrar Michaela Bruneheim.

Försäkringstillstånd hos Finansinspektionen söktes för precis ett år sedan och blev klart på rekordtid. Nu har bolaget precis stängt en ny kapitalrunda på 56 miljoner kronor. Därmed är de svåraste hindren avklarade.

”Ja, det finns ett antal inträdesbarriärer i branschen. Dels behövs det en hel del kapital, långsiktiga ägare och finansiärer, och dels är det en mycket utmanande regulatorisk miljö som även för oss som jobbat länge i branschen ibland känns övermäktig.”

Det finns dock minst en tuff utmaning kvar, marknadsföring och varumärkeskännedom - att locka till sig kunderna. Evident Life ska jobba både med egen försäljning via hemsidan och via partnerskap.

”Det finns många kanaler att marknadsföra sig i”, menar Michaela Bruneheim.

”Vi tror därför också på att göra det så enkelt som möjligt. Det ska inte vara svårt, tråkigt eller ta lång tid.” 

Evident Life har byggt en digital lösning där man svarar på sju algoritmstyrda frågor och ska ha en försäkring på tre minuter i 90 procent av fallen. 

”I ett traditionellt försäkringsbolag får du ett frågeformulär, en pappersblankett, att fylla i med 40-60 frågor som ser likadana ut oavsett vem du är och produkt. Att sedan processa den tar mellan två veckor och uppemot två månader innan du har en försäkring.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?