1515
Annons

Nya mobilitetslösningar ställer nya krav på parkeringsnormen vid nybyggen

Autonoma fordon, digitala plattformar, hyrbil och bilpooler kan minska behovet av parkeringsplatser radikalt i framtiden. Därför måste det till nya regler kring parkeringsplatser vid nybyggnation, skriver konsultbolaget Trafikutredningsbyrån, TUB, i en rapport.

Miljontals kronor har lagt på parkeringsplatser i nybyggnationen utan att det funnits någon efterfrågan. Det är dags att förändra parkeringsnormen, menar Trafikutredningsbyrån i en ny rapport som gjorts på uppdrag av regeringen.
Miljontals kronor har lagt på parkeringsplatser i nybyggnationen utan att det funnits någon efterfrågan. Det är dags att förändra parkeringsnormen, menar Trafikutredningsbyrån i en ny rapport som gjorts på uppdrag av regeringen.Foto:Michael Erhardsson

I veckan lämnar TUB sin slutgiltiga rapport om kommunernas parkeringsnormer. Utredningen, som utförts på uppdrag av Samordning för bostadsbyggande, har bland annat sett över bestämmelserna för parkering och parkeringstal i plan- och bygglagen. Det framgår med all tydlighet att de nuvarande normerna är föråldrade. Ny mobilitet och teknikutveckling förändrar både behov och förutsättningar.

Den nuvarande normen tvingar ofta fram parkeringsplatser som det inte finns något behov av. Det finns exempel i rapporten på områden där det råder stor konkurrens om gratis parkering på gator, medan det ekar tomt i garage . Det har genom parkeringsnormens krav anlagts parkeringsplatser för miljontals kronor utan att det funnits någon efterfrågan. 

”Man tar inte hänsyn till vad parkering kostar att bygga och hur betalningsviljan ser ut eller hur efterfrågan ser ut, vilket gör att man ibland hamnar fel. Det finns många platser runt omkring i landet där det skett en överetablering av parkeringsplatser, men andra platser där det finns brist eftersom man inte utgått från platsens förutsättningar. Och det kostar både pengar och tar plats vilket påverkar byggekonomin”, säger Pelle Envall, vd på Trafikutredningsbyrån och författare av rapporten.

I dag finns det lika många normer som det finns kommuner, enligt Pelle Envall.  Riktlinjer på ovetenskaplig grund, övertro på normers möjligheter att lösa parkeringsproblem, rädsla att göra fel och brist på kompetens är några av de återkommande problem och utmaningar som kommunerna ser vid hantering av parkering inom detaljplan och bygglov.

Men det vanligaste problemet är ändå att man räknar behovet av p-platser utan att ta hänsyn till hur parkeringspriset ser ut utanför byggnaden. Finns det gott om gratis gatuparkeringar kommer betalningsviljan för en plats i garage vara mindre.

Och eftersom kostnaden måste läggas någonstans så hamnar den på de boende. I stiftelseägda flerbostadshus måste den läggas på hyran, och i bostadsrättsföreningar inbakas den i avgiften. Detta oavsett om man äger bil eller inte. 

I rapporten slår man också fast det inte är en självklarhet att äga en bil längre. Detta gäller i synnerhet i storstäder. Många har redan ersatt bilen med andra mobilitetslösningar: elsparkcyklar, bilpooler, kollektivtrafik eller hyrbil för att nämna några exempel. TUB skriver i rapporten att man måste ta hänsyn till denna trend. 

Kan byggherren till exempel erbjuda de boende andra mobilitetstjänster som till exempel en bilpool eller lådcykelpool eller liknande borde kravet på bilparkering vara mer flexibelt, enligt rapporten. Denna modell tillämpar man till exempel i Malmö. 

En tillämpning som är mindre flexibel kan till och med hämma framväxten av alternativ mobilitet som fler kan ta del av.

”Om man reglerar fram ett överutbud av p-platser på fastigheter så blir det svårt att ta betalt för vad det kostar – vilket leder till att man tvingas subventionera kostnaden för platsen. Det kan verka hämmande på framväxten av andra former av mobilitet. Och hälften av hushållen, de som inte äger bil, missar chansen att få tillgång till en bättre mobilitet”, säger Envall.

I rapporten skriver TUB också att autonoma fordon och andra tekniska framsteg kommer att förändra synen på parkering på sikt. 

”Självkörande bilar kommer att komma. Och det är osannolikt att ingen utvecklar en tjänst där bilen parkerar sig självt – eller via ett kontrollcenter – på en gratis parkering några kilometer bort. Tekniken kommer att påverka parkeringen väldigt mycket, och det är något vi måste ta med oss när vi bygger nya fastigheter. Det vi gör nu följer med oss under decennier framöver”, säger Envall.

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?