1515
Annons

Nya miljoner till svenskt quiz-bolag som utbildar fabriksarbetare

Mitt under coronakrisen har Quizrr, som utvecklar digitala utbildningar för att stärka fabriksarbetares rättigheter, fyllt på kassan med ytterligare riskkapital.

Textilarbetare i Mumbai, Indien.
Textilarbetare i Mumbai, Indien.Foto:Rajanish Kakade

Quizrr grundades 2014 och har hittills tränat omkring 180.000 fabriksarbetare i arbetsrätt och mänskliga rättigheter. Arbetarna finns vid 425 fabriker i en handfull länder och utbildningen sker genom ett digitalt verktyg, där quiz används som metod.

De anställda får se korta filmer på surfplattor och kan sedan sitta i mindre grupper och diskutera vad som är rätt svar på de frågor som ställs efter varje avsnitt.

”Datapunkterna samlas in och laddas upp i en portal där både fabriksledningarna och representanter för de köpande företagen får en bild av vilka kunskapsluckor som finns i deras produktionsled, vilket leder till insikter om var det behövs mer riktade insatser för att få effekt på fabriksgolvet”, säger Erika Wennerström, som för ett år sedan klev in som vd i bolaget.

Hon har bakgrund som strateg & affärsområdeschef inom it- och telekom-sektorn med många års praktisk erfarenhet från leverantörskedjor i Asien.

I dagsläget används utbildningarna i Kina, Thailand, Bangladesh, Kambodja och Mauritius.

Quizrr omsatte förra året drygt sex miljoner kronor och gjorde en förlust på knappt nio, båda siffrorna förbättringar med året före.

Underskottet finansieras genom externt kapital och hittills har Quizrr tagit in sammanlagt 32 miljoner kronor.

För att kunna fortsätta expansionen tar bolaget nu in 6,4 miljoner kronor från befintliga ägare. Finansieringsrundan leds av Working Capital Fund, en del av Omidyar Group med inriktning på investeringar i innovationer för ökad transparens och bättre etik i företags produktionsled.

Dessutom bidrar riskkapitalbolaget Norrsken VC, kapitalförvaltaren Alto Cumulus som är en del av Axel Johnson-gruppen samt H&M-sfärens Stefan Bengtsson genom sitt bolag CSB Capital.

Arbetet med att ta in kapital började redan före coronakrisen och har därför inte påverkats så mycket av den senaste tidens utveckling, enligt Erika Wennerström.

Däremot har Quizrr-verktyget snarast blivit ännu mer aktuellt under krisen, för att utbilda arbetare om deras rättigheter när det gäller hälso- och säkerhetsfrågor.

”Det traditionella granskningsarbetet bygger historiskt på inspektioner på plats, vilket länge har setts som för reaktivt och trubbigt. Under rådande omständigheter är det dessutom svårt att genomföra rent praktiskt. Det innebär att redan sårbara grupper som fabriksarbetare och migrantarbetare blir ännu mer utsatta. Sedan i februari har vi därför paketerat våra träningar inom hälsa och säkerhet och delat ut dem gratis via mobiler och lokala kanaler som WeChat för att stötta fabriksarbetare i karantän med grundläggande information om allt från hygien till säkerhetsutrustning”, säger Erika Wennerström.

Dessa träningar har redan laddats ner och använts av tusentals fabriksarbetare och hon tror att coronakrisen skyndar på omställningen till digitala lösningar inom det område där Quizrr verkar.

Med det nya kapitalet ska utbildningarna paketeras tydligare och göras mer skalbara samtidigt som försäljningen breddas från dagens fokus på framför allt modeindustrin till andra branscher som it- och telekomsektorn.

”Vi ser en stark trend inte bara bland kända varumärken, utan även e-handelsjättar som ser en potential att knyta ihop bättre produktionsvillkor med bättre affärer. Konsumenterna vill inte bara veta var en produkt är tillverkad, utan hur. Det blir en form av konsumentupplysning, som kan hjälpa konsumenterna att göra ett medvetet val.”

Tove Larsson, en av fyra general partner på Norrsken VC, säger att coronakrisen, förutom mycket annat, visar på hur tätt sammankopplad och beroende vi är av andra delar av världen.

”Anständiga anställningsvillkor och mänskliga rättigheter ska vara en självklarhet över hela världen, men den här situationen belyser hur stora skillnaderna är. Där har Quizrr utvecklat en bra lösning som svar på den utmaningen och som också kunnat användas under den här perioden i och med att den är digital och även kan användas utanför arbetsplatsen”, säger hon.

Läs mer: Gör ”quiz” som ska hjälpa fabriksarbetare – får stöd från industrifamiljer 

Innehåll från SAS InstituteAnnons

”Att kommunicera i realtid genom digitala kanaler har hittills visat sig framgångsrikt”

Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.
Implementering av kommunikationsplattformen innebär inte ett sista farväl till telefonkonferenser och personliga möten. ”Vi kommer fortsätta att vara något för dem som inte är så digitala, men det kommer nog att bli färre som uteslutande söker den sortens råd”, säger Tom Palving.

Hur kan en bank upprätthålla en relation med sina kunder när dessa inte längre besöker bankkontoret? Den frågan brottas förmodligen många banker med i tider då digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet och nya nischaktörer har intensifierat konkurrensen.

Jyske Bank, Danmarks tredje största bank, har lanserat ett nytt it-projekt där bankens kommunikation kommer att vara mera inriktad på den enskilda kundens behov. Relevant kommunikation baserad på kundens digitala beteende är nyckeln till att bevara och utvidga relationen med bankkunden. Tom Palving, Centre of Excellence Lead på Jyske Bank, med fokus på försäljning och kundlojalitet förklarar:

– Att ge kunderna goda råd kräver kunskap och insikt. Vi behöver veta mer om våra kunder för att kunna ge råd som överträffar online-tjänster och Google. Ambitionen är att vara där våra kunder är, bland annat genom kommunikation, och att lyssna digitalt för att lära oss mer om dem.

Jyske Bank implementerar en kommunikationsplattform som ska göra den digitala kunddialogen relevant, närvarande och proaktiv, på samma sätt som kunderna upplevde det i den lokala matbutiken före smartphone och online-finansiering.

Kunderna gör sina efterforskningar hemma

De flesta studier pekar på samma sak, vare sig det handlar om bilförsäljning eller tillhandahållande av lån. Kunderna har läst på online så att bara det sista steget är kvar när de till slut kliver in genom dörren.

– Kunderna befinner sig mer på digitala kanaler nu än för tio år sedan. De flesta som besöker bankkontoret har redan gjort efterforskningar och förberett sig. För tio år sedan besökte kunderna rådgivaren för att få hjälp. Nu är de förberedda och genom den digitala utvecklingen i andra branscher är de vana vid att fatta snabba inköpsbeslut.

Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.
Eftersom Jyske Bank har komplett översikt över kundens finanser, kan de hjälpa till genom att exempelvis berätta om det är mest förmånligt att köpa eller leasa en bil.

I många fall kan även beslutet fattas online. Enligt Tom Palving kan nischaktörerna bevilja lån till digitalvana kunder med bara fyra klick. Dessutom tenderar kunderna att vända sig till Google för att hitta information om hur de ska optimera sina finanser.

Om Jyske Bank ska kunna vara en tänkbar leverantör av banktjänster måste de ha en digital närvaro i de kanaler där kunderna surfar och gör sina efterforskningar innan de fattar beslut. På så sätt kan Jyske Bank stärka relationen med kunderna genom kommunikation.

Känn dina kunder

Om du vill vara mer synlig på den digitala scenen behöver du lära dig mer om kundernas digitala beteende. Det gör att du kan vara närvarande på samma digitala platser som dina kunder.

Och när du inte har den expertisen själv måste du hitta den någon annanstans.

– Programvaruföretaget SAS Institute hade sett de här utmaningarna förr och kunde erbjuda en lösning som vi kunde köpa i stället för att behöva uppfinna och bygga den själva. Det hade varit en stor och komplicerad uppgift att bygga den från grunden.

Med rätt programvara kan banken kombinera sin interna kundinformation med kundernas digitala fotspår. Det ger en bättre förståelse för kundens aktuella behov och önskemål och banken kan översätta det till relevant kommunikation för den enskilda kunden.

Helhetsbilden gör det möjligt för banken att optimera kundernas övergripande ekonomiska situation och samtidigt lyfta fram relevanta tjänster.

En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.
En gång i månaden träffar Tom Palvings team resten av organisationen för att dela insikter om vad som fungerat bra och mindre bra. I gengäld får de frågor från kollegor som leder till nya hypoteser de kan testa.

Effektivare kommunikation

Tom Palving konstaterar att projektet gör banken bättre på att identifiera det viktigaste budskapet och tidpunkten när detta budskap bör kommuniceras till kunden.

– Vårt mål är att kommunicera så relevant och effektivt som möjligt, men även att sortera bort de personer som inte tycker att ett specifikt budskap är relevant.

– Det vi vill veta är om vi kan få fler kunder att kontakta oss. Och att de som kontaktar oss får en bra upplevelse och gör ett köp. Det sparar tid för både våra kunder och oss.  Vi ser flera exempel där vi är mer relevanta och därför ökar antalet kunder som interagerar tack vare vårt nya verktyg.

Den personliga banken

Projektet med plattformen är fortfarande i sin linda, och det är en bit kvar innan banken kan börja skriva direkt i kundernas Facebook-flöden, förutsatt att kunderna också kan se fördelarna och tillåter att Jyske Bank kontaktar dem just där.

– Vår ambition är att bygga ett kommunikationsverktyg som är så effektivt att alla kunder upplever Jyske Bank som relevant, närvarande och proaktiv.

Som så kallad relationsbank kan Jyske Bank erbjuda komplexa lösningar baserade på en hög nivå av information om kunden. En informationsnivå som nu kompletteras och utökas med digital information.

– När vi lyckas kommer vi att få en djupare insikt om våra kunder än vad nischaktörerna någonsin kan få. Då kan vi ge våra kunder den bästa finansiella rådgivningen – något som de inte kan få någon annanstans, säger Tom Palving.

Läs mer om lösningen som Jyske Bank använder för att kommunicera med sina kunder.  

Vill du veta mer? Läs om Jyske Banks samarbete med SAS Institute och andra innovativa lösningar i Norden.  

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera