1515
Annons

Nya miljarder till lantbruk och fiske

Regeringen går fram med ett nytt stödpaket på drygt 2 miljarder kronor till Sveriges bönder.

Förslaget bygger på en uppgörelse med Centerpartiet och innehåller bland annat en retroaktiv sänkning av dieselskatten.

Foto:Fredrik Sandberg/TT, Henrik Montgomery/TT

Tidigare i vintras gick regeringen fram med ett krisstöd på 1 miljard kronor till jordbrukssektorn. Det innehöll bland annat en nedsättning av dieselskatten från och med den 1 juli i år och ett år framåt.

På måndagen presenterade finansminister Mikael Damberg (S) och Martin Ådahl, Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, ett nytt stödpaket på totalt drygt 2 miljarder.

Paketet innehåller flera delar och enligt Mikael Damberg är det helt nödvändigt att nu gå in och stötta jordbruket.

”Vi såg redan innan den ryska invasionen att det var ett pressat läge för jordbruket till följd av kraftiga kostnadsökningar på viktiga insatsvaror”, säger han.

”Många lantbrukare är oroliga för framtiden. Man ser helt enkelt inte hur kalkylen ska gå ihop när priserna ökar så kraftigt”, fortsätter han.

Den första delen i paketet är en retroaktiv sänkning av dieselskatten från den 1 januari i år och sex månader framåt för jord-, skogs- och vattenbruket.

”Vi ser framför oss att summan för återbetalningen ska vara cirka 400 miljoner kronor”, säger Martin Ådahl.

Förslaget kommer att läggas fram i en extra ändringsbudget och ska nu beredas och remitteras innan det läggs fram i riksdagen.

”Och i riksdagen har vi redan sett, och sett till, att det finns ett brett och solitt stöd för den här maximala nedsättningen av dieselskatten retroaktivt”, säger Martin Ådahl.

Den enskilt största satsningen i det nya stödpaketet är att utöka stödet till animaliesektorn med 1,6 miljarder kronor under 2022. De sektorer som omfattas är fjäderfä, gris, mjölk, nötkött, får och get.

Enligt Martin Ådahl ska nu Jordbruksverket, tillsammans med berörda myndigheter, få i uppdrag att ta fram den exakta stödutformningen.

”Detta ska göras skyndsamt för att dessa medel ska komma ut så fort som möjligt”, säger han, med tillägget att stödet behöver godkännas av EU-kommissionen.

Uppgörelsen mellan regeringen och Centerpartiet innehåller även ett riktat stöd på 50 miljoner kronor till jordbruket i Norrland, som påverkas extra mycket av de höjda transportkostnaderna.

Även yrkesfisket får ett stöd på 40 miljoner kronor i år, vilket berör cirka 800 yrkesfiskare.

”Tillsammans utgör de här förslagen viktiga åtgärder för att lindra effekterna, för vad som är en strategiskt mycket viktig bransch för Sverige”, säger Martin Ådahl.

Flera av partierna i riksdagen, inte minst Centerpartiet och Moderaterna, har sedan tidigare krävt ytterligare stöd till jordbrukssektorn, efter det krispaket regeringen gick fram med i vintras.

Lantbrukarnas riksförbund (LRF) välkomnade på måndagen regeringens förslag, och underströk samtidigt vikten av att pengarna betalas ut skyndsamt.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?