1515

Nya LO-basen: Krisen en möjlighet lyfta lönerna

Krisen visar betydelsen av det arbete som LO:s medlemmar utför och ger därför en möjlighet att kräva att de får den lön de förtjänar.
Det säger Susanna Gideonsson, som föreslås bli ny LO-ordförande, i Di TV. 

Foto:Jessica Gow/TT

Susanna Gideonsson, i dag ordförande för Handels och som föreslås väljas till ny LO-ordförande på kongressen den 15 juni, tar över efter Karl-Petter Thorwaldsson i ett extremt läge. 

”Tillträdespunkt är inget man väljer. Vi har klarat kriser förut och vi kommer att göra det även nu”, säger hon i en intervju i Di Tv:s Ekonomistudion. 

Även om avtalsrörelsen är uppskjuten innebär krisen en chans till högre löner, säger hon. Den visar hur viktiga arbeten medlemmarna utför, säger hon och nämner busschaufför, renhållningsarbetare, pappersarbetare, alla som jobbar i vården och livsmedelsbutikerna som exempel 

”Det är en en möjlighet att lyfta fram betydelsen av deras arbete och verkligen kräva att de får den lön de förtjänar för det jobb man gör”, säger hon. 

Hon beskriver hur krisen först slog hårdast med alla som har visstidsanställningar. 

”De fick lämna på dagen när telefonen slutade ringa. Sedan slår det också mot deltidsanställda”, säger hon. 

Handelsordföranden pekar inte så oväntat också mot tjänstesektorn, som hotell och restaurang.

”Samtidigt ser vi att de arbetare som inte kan arbeta hemifrån, utan måste arbeta på sina jobb, utsätts för stora, stora risker”, säger hon. 

Handels har fått drygt 10.000 nya medlemmar nu under krisen, påpekar Susanna Gideonsson. 

”Vi har oerhört mycket att göra, det finns många frågor att lösa på arbetsplatserna för att våra medlemmar ska känna sig trygga när de utför sina jobb. Arbetsmiljöfrågor är alltid viktiga, och det är ännu viktigare just nu.” 

Den uppskjutna lönerörelsen kommer att genomföras i höst, säger hon. 

”Utfallet av den är svår att sia om. Vi vet inte än när krisen är över.  Vi måste jobba utifrån att när Corona är över ska vi tillbaka till en arbetsmarknad där du kan må gott, på din arbetsplats men även i samhället i stort”, säger hon. 

Det är för tidigt att säga något om hur lönerna utvecklas, säger Susanna Gideonsson. 

”Men en det är viktigt att vi använder den här perioden när nu många är varslade och oerhört många är korttidspermitterade till kompetensutveckling. När vi startar igen ska vi komma ur det här med en ännu duktigare och starkare arbetskraft.”

Att bolag inte delar ut till aktieägarna när de tar emot stöd kallar hon ”en hygienfaktor”. 

”Man ska inte stå och ta emot skattemedel med ena handen och för att sedan ge iväg pengar med andra handen. En självklarhet att just nu i kristidningar avstå från utdelningar och satsa de pengar som behövs i företagen”, säger Susanna Gideonsson. 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?