1515
Annons

Nya LO-basen: Krisen en möjlighet lyfta lönerna

Krisen visar betydelsen av det arbete som LO:s medlemmar utför och ger därför en möjlighet att kräva att de får den lön de förtjänar.
Det säger Susanna Gideonsson, som föreslås bli ny LO-ordförande, i Di TV. 

Foto:Jessica Gow/TT

Susanna Gideonsson, i dag ordförande för Handels och som föreslås väljas till ny LO-ordförande på kongressen den 15 juni, tar över efter Karl-Petter Thorwaldsson i ett extremt läge. 

”Tillträdespunkt är inget man väljer. Vi har klarat kriser förut och vi kommer att göra det även nu”, säger hon i en intervju i Di Tv:s Ekonomistudion. 

Även om avtalsrörelsen är uppskjuten innebär krisen en chans till högre löner, säger hon. Den visar hur viktiga arbeten medlemmarna utför, säger hon och nämner busschaufför, renhållningsarbetare, pappersarbetare, alla som jobbar i vården och livsmedelsbutikerna som exempel 

”Det är en en möjlighet att lyfta fram betydelsen av deras arbete och verkligen kräva att de får den lön de förtjänar för det jobb man gör”, säger hon. 

Hon beskriver hur krisen först slog hårdast med alla som har visstidsanställningar. 

”De fick lämna på dagen när telefonen slutade ringa. Sedan slår det också mot deltidsanställda”, säger hon. 

Handelsordföranden pekar inte så oväntat också mot tjänstesektorn, som hotell och restaurang.

”Samtidigt ser vi att de arbetare som inte kan arbeta hemifrån, utan måste arbeta på sina jobb, utsätts för stora, stora risker”, säger hon. 

Handels har fått drygt 10.000 nya medlemmar nu under krisen, påpekar Susanna Gideonsson. 

”Vi har oerhört mycket att göra, det finns många frågor att lösa på arbetsplatserna för att våra medlemmar ska känna sig trygga när de utför sina jobb. Arbetsmiljöfrågor är alltid viktiga, och det är ännu viktigare just nu.” 

Den uppskjutna lönerörelsen kommer att genomföras i höst, säger hon. 

”Utfallet av den är svår att sia om. Vi vet inte än när krisen är över.  Vi måste jobba utifrån att när Corona är över ska vi tillbaka till en arbetsmarknad där du kan må gott, på din arbetsplats men även i samhället i stort”, säger hon. 

Det är för tidigt att säga något om hur lönerna utvecklas, säger Susanna Gideonsson. 

”Men en det är viktigt att vi använder den här perioden när nu många är varslade och oerhört många är korttidspermitterade till kompetensutveckling. När vi startar igen ska vi komma ur det här med en ännu duktigare och starkare arbetskraft.”

Att bolag inte delar ut till aktieägarna när de tar emot stöd kallar hon ”en hygienfaktor”. 

”Man ska inte stå och ta emot skattemedel med ena handen och för att sedan ge iväg pengar med andra handen. En självklarhet att just nu i kristidningar avstå från utdelningar och satsa de pengar som behövs i företagen”, säger Susanna Gideonsson. 

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

SAS säkrar 7 miljarder kronor i lån via riskkapitalbolag

SAS har säkrat 700 miljoner dollar, motsvarande drygt 7 miljarder kronor, i ett nytt avtal med Apollo Global Management.

Avtalet är strukturerat som ett lån med flera utbetalningstillfällen och ska enligt ett pressmeddelande hjälpa SAS att ”uppfylla sina affärsförpliktelser under chapter 11-processen”.

Foto:Johan Nilsson/TT

I början av juli ansökte SAS om konkursskydd genom vad som kallas en chapter 11-process i USA. Då hette det att bolaget var i ”långt gångna diskussioner med ett flertal potentiella långivare”.

Under natten till söndag står det klart att riskkapitalbolaget Apollo Global Management, via sina fonder, blir långivare för summan på drygt 7 miljarder kronor genom en så kallad ”DIP-finansiering” vilket enligt pressmeddelandet är en form bryggfinansiering för verksamheter som genomgår just en rekonstruktion under konkursskydd.

”Med denna finansiering kommer vi att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta att bedriva den löpande verksamheten under vår frivilliga rekonstruktionsprocess i USA. Apollo Global Management har lång erfarenhet av att bidra till att bygga starkare och mer konkurrenskraftiga verksamheter samt har omfattande erfarenhet av flygbranschen. Med deras betydande finansieringsåtagande kan vi nu fokusera helt på att accelerera genomförandet av SAS Forward-planen och att fortsätta vårt mer än 75 år långa arv av att vara Skandinaviens ledande flygbolag”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande för SAS i pressmeddelandet.

SAS-skriver också i pressmeddelandet att de bedömer vilkoren för finansieringen som marknadsmässiga samt att man förväntar sig att ”domstolen godkänner bolagets finansiering i mitten av september 2022”.

Finansieringen genom Apollo Global Managementär ett välkommet besked för flygbolaget vars aktiekurs bland annat rasat med nästan 50 procent i år.

”SAS är ett av Europas ledande flygbolag och vi är glada över att stödja verksamheten under tiden. Apollo har gedigen erfarenhet av den kommersiella flygbranschen och vi stödjer helt den omfattande SAS Forward-planen och målet att rekapitalisera bolaget när det slutför Chapter 11-processen”, säger Antoine Munfakh på Apollo Global Management i ett pressmeddelande.

Apollo Global Management är bland annat delägare i det mexikanska flygbolaget Aeromexico efter att bolaget tvingats genomgå ett så kallat Chapter 11-förfarande.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera