Nya knepet: Ta betalt för gratistjänster – här är värsta bluffarna

Klassiska blufföretag fortsätter att toppa anmälningarna till Konsumentverket, men många bolag har på sistone blivit mer kreativa. Senaste trenden är att ta betalt för gratistjänster, visar Råd och Röns "Skamlista".

Råd och Röns “Skamlista” listar varje år de företag som har anmälts flest gånger till Konsumentverket. Oönskade abonnemang, falsk fordonsgaranti är bluffar som fortsätter att väcka ilska.
Råd och Röns “Skamlista” listar varje år de företag som har anmälts flest gånger till Konsumentverket. Oönskade abonnemang, falsk fordonsgaranti är bluffar som fortsätter att väcka ilska.Foto:TT/Colourbox

Råd och Röns “Skamlista” listar varje år de företag som har anmälts flest gånger till Konsumentverket. Oönskade abonnemang, falsk fordonsgaranti är bluffar som fortsätter att väcka ilska. 

Nytt för i år är blufföretag som tar betalt för gratistjänster. Ett av dessa bolag är Accord Alliance, som driver ett flertal “skattesajter”, vilka samtliga argumenterar för att betala mindre skatt genom att gå ur Svenska kyrkan. Sajterna erbjuder hjälp med att gå ur Svenska kyrkan genom att betala 369 kronor, samtidigt som ett utträde är helt gratis om man kontaktar Svenska kyrkan direkt. 

“När Hallå konsument drog i gång för tre år sedan fick vi inga frågor om detta, men sedan dess har det fortsatt att ploppa upp aktörer som ger sken av att vara välkända företag”, säger Gustav Sandgren på Hallå konsument, Konsumentverkets upplysningstjänst till Råd och Rön.

Trafikenheten.se fungerar på liknande sätt med skillnaden att sajten har tagit betalt av kunder genom att utge sig för att tillhöra Transportstyrelsen. Tusentals konsumenter hann luras innan Konsumentverket stämde Trafikenheten. Patent- och marknadsdomstolen gick på myndighetens linje och stoppade verksamheten med omedelbar verkan. Hemsidan försvann efter att beslutet tagits. 

Det är inte olagligt att ta betalt för något som egentligen är gratis, problemet är att sajterna är otydliga med vad det är de erbjuder. 

"Det vilseleder konsumenten. Idén är att konsumenten ska tro att den har att göra med en myndighet och att tjänsterna kostar pengar", säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen, till Råd och Rön.

Klassiska bluffmetoder har också dem kvalat in på årets lista. Företaget Vitality Club anklagas för att lura kunderna in i dyra abonnemang med kosttillskott. Kosttillskotten har till en början erbjudits till ett mycket lågt pris konsumenterna har inte uppfattat att de tackat ja till ett längre abonnemang. I vissa ärenden har kostnaderna uppgått i tusentals kronor. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?