1515

Nya iPhone kan försenas efter produktionsproblem

Lanseringen av Apples nya iPhone närmar sig men det kan bli problem att få tag i den nya telefonen direkt vid försäljningsstarten som väntas bli den 22 september. Teknikjätten ska ha haft flera problem med produktionen under sommaren, enligt källor till Wall Street Journal.

Bild:TT

Det i sin tur kan innebära att antalet tillgängliga telefoner blir begränsat till en början och att kunderna riskerar att få vänta på leverans.

Det är visserligen relativt vanligt att det är en begränsad mängd telefoner som finns färdiga inledningsvis men om det fortsätter även efter den 22 september kan det leda till att analytiker och investerare tvingas sänka sina estimat för försäljningen under de viktiga helgerna inför julen, skriver Wall Street Journal.

Enligt uppgifterna ska produktionsproblemen ha lett till en försening på cirka en månad. Både Apple och Foxconn, som står för produktionen, har avböjt att kommentera.

Förseningarna ska ha berott på Apples beslut att använda sig av oled-skärmar i stället för LCD, vilket innebar vissa tekniska utmaningar. Ännu en faktor är att Apple tagit ett beslut om att skippa hemknappen på framsidan och i stället försökt bygga in fingeravtryckssensorn, Touch ID, direkt i displayen. Det visade sig dock vara tekniskt svårt, enligt Wall Street Journals källor vilket också är i linje med en del tidigare uppgifter i media.

I takt med att Apple närmat sig sin deadline för designen av telefonen ska bolaget därför ha tagit ett beslut att helt överge fingeravtryckssensorn och enligt uppgifterna kommer användarna i stället att låsa upp telefonen på traditionellt sätt med lösenord eller med en ny förväntad funktion för ansiktsavläsning.

Tidigare har bland annat Bloomberg News skrivit att Apple arbetat med en teknik som kan läsa av användarens ansikte i 3d. Det har senare även upptäckts kod som stödjer detta i en firmware för Apples kommande smarta högtalare HomePod. Där indikeras det också att tekniken, som går under namnet Pearl ID, ska fungera tillsammans med betaltjänsten Apple Pay.

Men i mjukvaran finns även referenser till "multi biometric" vilket antyder att nya Iphone potentiellt kan ha stöd för flera typer av biometrisk autentisering. Det kan till exempel innebära att ansiktsavläsning och fingeravtrycksavläsning kombineras, skrev bland annat The Verge i augusti.

Apple väntas visa upp sin nya efterlängtade telefon vid ett event på tisdag den 12 september. Uppgifter pekar även på att uppdaterade versioner av förra årets iPhone 7 och 7 Plus släpps samtidigt.


Innehåll från PrologisAnnons

Markbrist utmanar framtidens e-handel

E-handeln fortsätter att sätta omsättningsrekord och paketleveranserna väntas öka med 80 procent under de kommande tio åren. Samtidigt råder stor brist på logistikytor för e-handeln – som kräver tre gånger så stora ytor som traditionell detaljhandel. Om e-handeln i Sverige ska kunna fortsätta växa på ett hållbart och långsiktigt sätt krävs att mer markyta i citynära lägen avsätts till logistikfastigheter. Det menar det globala logistikfastighetsbolaget Prologis.

Detaljhandeln på nätet har ökat kraftigt det senaste decenniet. Inte minst under pandemiåret 2020, då e-handelns andel av den totala globala försäljningen inom detaljhandel uppgick till nära 20 procent – jämfört med 4 procent 2011. 

Resultaten i en rapport från Prologis Research 2021 visar också att förändrade beteendemönster till följd av pandemin gav e-handeln en rejäl skjuts – vilket i sin tur initierade långsiktiga logistikinvesteringar med en förväntad fortsatt tillväxt som följd. 

Under 2021 års första kvartal var omsättningsökningen i Sverige 53 procent – och framtidsprognoserna visar inga tecken på stagnerande tillväxt.

Ökande efterfrågan på logistikfastigheter i Sverige

Gunnar Gillholm är nordenchef för Prologis, det globala logistikfastighetsbolaget med 92 miljoner kvadratmeter logistikyta i 19 länder. Han menar att den fortsatta ökningen av e-handel skapar allt större behov av effektiva, citynära och hållbara logistikfastigheter – något det idag råder brist på i Sverige. 

– Vi ser en rad globala utmaningar i att möta den ökande efterfrågan på attraktiva logistikfastigheter. Samma trender syns även i Sverige – framför allt i Stockholmsregionen där den starka efterfrågan på välplacerad logistikyta resulterat i historiskt låga vakansgrader. Samtidigt är bristen på utvecklingsbar markyta i citynära lägen stor, med en ökande priskonkurrens kring etableringarna som följd, säger Gunnar Gillholm. 

Att utveckla bättre logistiklösningar för framtidens e-handel gynnar inte enbart konsumenten – det har även påtagliga miljömässiga fördelar. I en ny studie från MIT Real Estate Innovation Lab framkommer att e-handelns genomsnittliga koldioxidutsläpp är 36 procent lägre än motsvarande nivåer för handel i fysiska butiker. 

Studien visar även att e-handelns transportrelaterade utsläpp kan minska med 50 procent med hjälp av utbyggda logistikanläggningar i citynära lägen. Ett sådant exempel, där en befintlig logistikfastighet byggts om och moderniserats, är Prologis anläggning i Amsterdams hamn. Strategiskt belägen endast 4,5 kilometer från Amsterdams citykärna och med en välutvecklad infrastruktur för elfordon är anläggningen nu en av marknadens mest miljöanpassade – och sätter ny standard för hållbar, citynära last mile-logistik. 

Viktig faktor för attraktionskraft

I Sverige äger ofta kommunerna marken som är bäst lämpad för ny logistik. Trots att attraktiva logistiklösningar är en viktig investering för framtidens städer ur såväl hållbarhets- som tillväxtsynpunkt, är bristen på utvecklingsbar markyta tydlig, särskilt för storstadsregionerna.

– Idag skulle bristen på tillgänglig mark i exempelvis Stockholmsregionen sannolikt innebära svårigheter med att ta emot större internationella logistikintensiva aktörer. För att bibehålla regionens attraktionskraft och inte riskera en miljöpåverkan orsakad av längre transporter som hade kunnat undvikas, bör regioner som Stockholm med kranskommuner se över möjligheterna att frigöra mer markyta för logistik, avslutar Gunnar Gillholm. 

www.prologis.se

Krafterna som styr tillgången på nya logistikfastigheter

MIT-rapporten: Logistiklägen och e-handel kan sänka handelns klimatpåverkan

 

Mer från Prologis

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prologis och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?