1515

Nya handelsministern: ”Det här är rätt investering”

Regeringen och näringslivet går ihop och storsatsar på Expo 2020 – som är en investering för hela Sverige, enligt nya utrikeshandelsministern Anna Hallberg. 

”Vi måste hela tiden ut på den internationella arenan”, säger hon. 

”Vi måste hela tiden ut på den internationella arenan”, säger Anna Hallberg om att regeringen och näringslivet går ihop och satsar stort på Expo 2020.
”Vi måste hela tiden ut på den internationella arenan”, säger Anna Hallberg om att regeringen och näringslivet går ihop och satsar stort på Expo 2020.Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

”Vi vill verkligen markera vår svenska innovationskraft som bygger på hållbarhet och nytänkande. Paviljongen ska sticka ut i just det avseendet och bygga mycket på samverkan mellan akademin, näringslivet och statens insatser”, säger utrikeshandelsminister Anna Hallberg. 

Knappt en månad efter att hon tillträtt som ny utrikeshandelsminister reser hon till Dubai i samband med starten av uppbyggnaden av Sveriges del av Expo 2020, som blir regeringens enskilt största satsning inom export- och investeringsfrämjandet just nu.  

Budgeten är i dag 165 miljoner kronor, varav staten står för hälften. Resterande 82.5 miljoner kronor skjuts in från näringslivet, vars medverkande är stort och intresse signaleras tidigt, enligt Anna Hallberg. 

Trots att det är ett helt år kvar till invigningen av utställningen är mycket av det finansiella engagemanget från näringslivet redan klart. 

”Det är en stor satsning både från regeringens och näringslivets sida. Det är viktigt att vi delar de finansiella resurserna men också kompetensmässigt delar resurser med näringslivet. Engagemanget från näringslivet är avgörande, i min erfarenhet, för att det ska bli så bra som möjligt, göra nytta och att det vi gör i Dubai ska bli nära företagens verklighet”, säger hon. 

Under de sex månaderna som den svenska paviljongen är öppen ska omkring 60 personer finnas på plats, så det är en stor satsning även med personella resurser från Sveriges sida, tillägger hon. Med omkring 180 länder närvarande är det en fantastisk möjlighet för svenska företag att skapa nätverk för att kunna göra mer affärer. 

”Vi är ett väldigt exportberoende och litet land. Vi måste hela tiden ut på den internationella arenan, både för att locka investeringar och för att exportera mera i våra svenska företag. Och under utställningen styr vi själva över hur vi presenterar Sverigebilden.” 

”Att inte vara med skulle vara att avstå från den möjligheten och vare sig regeringen eller näringslivet vill ta den risken, utan vi vill verkligen vara offensiva på plats”, fortsätter Anna Hallberg.  

Till följd av investeringen som görs är det högst relevant att sätta upp mål för hur mycket nätverk, affärer och investeringar som skapas genom deltagandet i Expo 2020, en utvärdering som utrikeshandelsministern menar kommer göras fortlöpande och långsiktigt. 

”Det finns alltid risker med att sådana målsättningar inte uppfylls, men det är inget vi är oroliga för. Vi känner oss trygga med att det här är rätt investering”, säger hon och fortsätter med att resurserna som investeras är ”för hela Sverige”, då allting som görs från utrikeshandeln handlar om välfärden och jobben i Sverige. 

”Det är viktigt att se hela kedjan. För att trygga jobben i hela landet behöver vi hitta nya länder att exportera till. Omkring 70 procent av vår export i dag går till EU. Det här är ett utmärkt tillfälle att hitta tillväxtländer och knyta kontakter för att kunna öka exporten till de länder som växer mest.” 

Med det är orosvindarna som blåser i den internationella handeln tillsammans med rädslan för en sämre konjunktur allt större incitament till att närvara under utställningen. 

”Alla tendenser till att sätta upp handelshinder och att tänka mer protektionistiskt försvårar handel. Utställningen är ett sätt att mötas och öppna upp en dialog. Relationsskapande och nätverkande mellan länder och mellan företag är det enda sättet att börja ett samtal och då är handel en väldigt viktig ingång.” 

”Tänker man att konjunkturen mattas av eller mattas av snabbare än vi kanske har trott tidigare är det ännu viktigare att man skapar nya affärsmöjligheter, att man hittar nya länder att handla med och då är det här mer än någonsin ett behov att synas på nya arenor och på ett nytt sätt”, fortsätter Anna Hallberg.  

Ett utvidgat handelsutbyte öppnar också upp för att föra en dialog om grundläggande svenska värderingar, som rätt arbetsvillkor och jämställdhet. 

”Det har varit en diskussion redan från början både när vårt engagemang i Expo 2020 startade men den signalen får inte klinga av utan jag kommer att förmedla den vidare och den är jätteviktig”, säger utrikeshandelsminister Anna Hallberg.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?