1515

Nya bud när sonen kom in i företaget

Efter tio år som franchisetagare i budbranschen startade Mikael Malm sin egen firma. Erfarenheterna har hjälpt Budxpress i Eskilstuna att rivstarta sin omsättning – och undvika fallgroparna.

SON OCH FAR. Mattias Malm och Mikael Malm.
SON OCH FAR. Mattias Malm och Mikael Malm.Foto:Budxpress

Mikael Malm hade länge arbetat i budbranschen, varav de sista tio åren som franchisetagare, när han bestämde sig för att starta sin egen budfirma 2012.

”Erfarenheten gjorde att jag kunde plocka med mig godbitarna. Felen jag tidigare gjort hade jag lärt mig av, vilket gjorde att jag kunde göra rätt direkt i mitt egna bolag”, säger vd:n och grundaren Mikael Malm.

Men det är bara en av anledningarna till företagets snabba tillväxt. En annan uppger han är sonen Mattias Malm, som sedan några månader tillbaka är platschef, och hans ambitioner att fortsätta tillväxtresan och utveckla bolagets konkurrenskraft.

”Mattias har gjort att vi vågar ta ett mer rimligt pris för våra tjänster. I budbranschen är det priset på transporterna som är den största konkurrensen mellan aktörerna och när jag tidigare tänkt ’billigt och bra’ har han vågat tänka ’flexibilitet’.”

En tanke som visat sig framgångsrik när kundernas tillit till Budxpress växte.

”Vi har alltid varit anpassningsbara och lyhörda mot våra kunder. Under lång tid tackade vi ja till alla förfrågningar och så löste vi det tillsammans internt, även om det ibland var svårt”, skrattar Mikael Malm.

Flexibiliteten har nu blivit företagets signum. Som en mindre budfirma är det aldrig långdraget att genomföra en förändring. När bolaget upplevde att fler potentiella kunder efterfrågade åkeritjänster, löste Budxpress det också.

”Det började med att vi kontaktade stora speditörer som Postnord, DHL och Schenker och erbjöd oss att köra det de inte hann få ut i tid redan samma dag. Nu är åkeriverksamheten på god väg att bli lika stor som buddelen.”

Och även om tillväxten framöver ser ut att plana ut något, ser Mikael Malm en stor tillgång i sonens ambitioner.

”Jag som är lite äldre har lätt att vara nöjd med det jag har. Men han är inställd på att utvidga. Han har ett otroligt driv som tar oss framåt.”

Läs mer: Alla Gaseller i Södermanlands län

 


Innehåll från VerizonAnnons

Därför är 5G en central del av den fjärde industriella revolutionen

Med 5G är framtidens affärsmiljö redan här, men det är privat 5G som kommer att förändra industrin. Det anser Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business.

– Vi ser 5G som en katalysator för framtida innovationer. Vi arbetar redan nära våra kunder för att hjälpa dem att inse den verkliga potentialen med 5G – och vad den kan göra för deras företag, säger han.

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

Vi närmar oss slutet av pandemin och även fast många bolag har brottats med stora utmaningar har även många affärsstrategier blivit starkare. Företag över hela världen har inte bara tvingats välkomna distansarbete, många har dessutom lyckats öka sin produktivitet tack vare de förändringar som genomfördes i början av 2020. Under det senaste året har de omfamnat ny teknik för att skynda på sin digitala transformationsresa. I dag är många företag mer flexibla – och bättre rustande inför framtiden. 

– Vi har sett företag förändras genom fyra faser till följd av pandemin. De har först reagerat sedan optimerat verksamheten för att i slutfasen justerat sina positioner för att de ska vara redo att accelerera på marknaden, säger Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business. 

Han tror att den teknik som nu växer fram, som exempelvis privat 5G, kommer att vara drivkraften för många branscher som vill överleva i framtiden. Det rör allt från detaljhandel med förändringar kring hur vi köper och handlar, men även själva upplevelsen till tillverkningsindustrin där övervakning, skydd och spårning är i fokus. 

Råder ofta förvirring

– På grund av de olika anslutningstekniker som finns tillgängliga på marknaden idag, som till exempel wifi 6 och publikt 5G, så råder det ofta förvirring kring de olika egenskaperna och affärsfördelarna med privat 5G. Publikt 5G är öppet för konsumentmassorna och hanteras av en mobilnätsoperatör, säger Fredrik Hallenborg och fortsätter: 

– Ett privat 5G-nätverk körs på sin egen hängivna utrustning och dess täckning, prestanda, underhållsschema och säkerhet är oberoende av offentliga tjänster. 

Om vi ​​tittar på wifi 6 och 5G-tekniken så finns det även tydliga skillnader. Wifi används främst för trådlöst LAN och inomhusbehov. Dess kompakta struktur och komplexa fasta anslutningar kan göra det svårt att hantera stora industriella miljöer. Wifi 6 och 5G förväntas komma att samexistera under en tid framöver. Verizon siktar därför på att fortsätta hantera båda teknikerna för att kunna erbjuda företag optimala lösningar baserat på deras individuella användningssätt. 

– Många företag vill vara en del av den fjärde industriella revolutionen och 5G kommer att bli centralt för denna transformationsresa. Vi vet, och förstår 5G, oavsett om den är publik eller privat, säger Fredrik Hallenborg. 

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?