1515

Nya ägare ska vända det krisande auktionshuset: ”Ska tillbaka”

Auktionsföretaget Auctionet, grundat av tidigare anställda på Bukowskis, har köpt Stockholms Auktionsverk av krisande Lauritz.com. ”Stockholms Auktionsverk ska tillbaka till var det har varit”, säger Auctionets vd Niklas Söderholm.

Auctionets vd Niklas Söderholm
Auctionets vd Niklas SöderholmFoto:Alexandra Bengtsson

I förra veckan blev den affär som det länge ryktats om offentlig: Auctionet köper Sveriges äldsta auktionshus Stockholms Auktionsverk av Lauritz.com. 

”Vi har hållit på med den här affären i över ett år. Lauritz.com kommunicerade ju för ett tag sedan att de behövde göra något på grund av sin lånesituation. Det var ganska naturligt att vi började titta på det. Innan sommaren gick vi in i en due diligence-process, som har tagit lång tid”, säger Auctionets vd och storägare Niklas Söderholm.

Utöver Stockholms Auktionsverks verksamhet för den dyrbara konsten på Nybrogatan i Stockholm ingår även filialerna vid Magasin 5 i Frihamnen, Globen, Norrköping, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Helsingfors i Finland. Auktionshuset Karlstad-Hammarö och Lauritz.coms verksamheter i Tyskland byter också ägare. 

Lauritz.com, som har befunnit sig i ekonomisk kris under en längre tid, skriver i sitt pressmeddelande att bolaget minskar på skulder och upplupen ränta med sammanlagt cirka 100 miljoner kronor. Men Niklas Söderholm vill samtidigt inte ange någon prislapp för sitt stora auktionsköp.

Förvärvet kommer dubblera Auctionets omsättning till sammanlagt cirka 200 miljoner kronor, enligt vd:n. 2020 omsatte Auctionet, som egentligen heter Auction Network Sweden, cirka 100 Mkr . Och vinsten landade 2020 på cirka 10 miljoner kronor, enligt Niklas Söderholm.  

Att Auctionet köper Stockholms Auktionsverk innebär att företaget nu tar sig in på marknaden för den mer dyrbara konsten i Sverige. De främsta konkurrenterna heter Bukowskis och Uppsala Auktionskammare. Men Stockholms Auktionsverks verksamhet för den dyrbara konsten, som efter millennieskiftet blev en farlig konkurrent till Bukowskis, befinner sig sedan Lauritz.coms övertagande 2014 i kris. Verksamheten har dragits med förluster under de senaste åren.  

”Även om det egentligen inte ingår i vår strategi att äga auktionsföretag är det här en intressant möjlighet för oss”, säger Niklas Söderholm. 

Auctionet beskriver sig som ett plattformsföretag för auktionshus, där affärsmodellen går ut på att hjälpa auktionshus med sin digitala närvaro. Auctionet tar hand om affärssystem, all support, ekonomi och transporter. Auktionshus som använder sig av Auctionets service betalar 5 procent av det klubbade priset till Auctionet. 

”80 procent av vår omsättning härrör verksamheter som vi inte äger”, säger Niklas Söderholm. 

Men samtidigt som Auctionet vill profilera sig som ett plattformsföretag, så äger företaget redan i dag en rad auktionshus såsom Crafoord Auktioner, Göteborgs Auktionsverk och The Auction Hub i Storbritannien.

Vad är er målsättning för Stockholms Auktionsverk på Nybrogatan i Stockholm?
”Verksamheten ska tillbaka till var den har varit. Varumärket är enormt starkt och vi ser en jättepotential i det. Det finns massa att göra och det har nog sett lite värre ut än vad det är där”, säger Niklas Söderholm. 

Vd:n för Stockholms Auktionsverk har varit Lauritz.coms storägare Mette Rode Sundström och nu vill Auctionet tillsätta en ny vd, som med stor sannolikhet också kommer bli delägare. 

”Vi tror på den lokala entreprenören. Med rätt incitament och med ordning och reda tror jag att det går att leverera mycket”, säger Niklas Söderholm. 

Ni som har grundat Auctionet har tidigare arbetat på Bukowskis. Vill ni nu bli större än Bukowskis inom försäljningen av mer dyrbar konst?
”Självklart ska vi växa inom dyrbar konst. Tillväxt är ett mål i sig och vi vill bli så stora det bara går inom Fine Art”, säger Niklas Söderholm. 

Hur ser ditt konstintresse ut?
”Min pappa är väldigt konstintresserad och jag är uppvuxen med konst runt omkring mig. Men jag är ingen specialist.”

 

 


Innehåll från FalckAnnons

Räddningsföretaget som har innovation i generna

Pandemins eftereffekter på vården tros pågå i år framöver. Samtidigt presenterar Falck innovationer som kan lätta vårdskulderna. ”Det senaste året har påvisat behovet av en mobil vård”, säger Uno Lundberg, vd på Falck Emergency.

Ända sedan starten 1906 har Falck varit en av de mest framstående innovatörerna inom industriell räddningstjänst, mobil vård och numera också hälsa. Efter att grundaren Sophus Falck med egna ögon fick se och uppleva kaoset kring en av de största bränderna i dansk historia var målet att utforma ett organiserat och kvalitativt räddningsarbete. Det var på den vägen den första motordrivna ambulansen kom till. Men i dag, mer än 100 år senare, ser utmaningarna annorlunda ut.

Läs mer om hur Falck stödjer samhället här

Precis som resten av samhället har Falck haft ett tufft år till följd av coronapandemin, men tack vare deras påhittighet och lösningsorienterade organisation har de lyckats jobba sig förbi flera av de stora utmaningarna. Vidare berättar Uno Lundberg berättar att den första och mest akuta krisen för Falcks del var behovet av skyddsutrustning till personalen: 

– Tidigt under pandemin bestämde vi att ingen anställd i en Falck-ambulans skulle jobba utan en fullständig och relevant skyddsutrustning. När våra lager började sina och leveranserna slutade komma fick vi nys om en plastfabrik uppe vid Höga Kusten som snabbt kunde ställa om sin verksamhet. Tre dagar senare fick vi fram en prototyp för ett visir som vi sen har fortsatt utveckla. 

Modern och mobil vård efterfrågas

Framtagningen av visiren började i april 2020 och i dag är plastfabriken en verksamhet som levererar till fler kunder än bara Falck. Uno Lundberg pekar på plastfabriken som ett tydligt exempel på vikten av inhemsk produktion under en kris där efterfrågan på skyddsmaterial har varit stort.

Pandemin har det senaste året också visat på behovet av en modern och mobil vård. Ett sådant exempel är Falcks läkarbilar som innebär att ett team av en läkare och en undersköterska åker hem till patienter i stället för att de ska behöva åka in till sjukhusen.

– I nuläget används läkarbilarna för att genomföra undersökningar och behandlingar hemma hos patienterna. Men vi tittar även på hur mobil sjukvård i form av röntgen eller ultraljud kan användas för att undvika onödiga sjukhusbesök och för att vården ska kunna påbörjas redan i ambulanserna på väg in till sjukhusen, säger Uno Lundberg.

Företagshistorien präglas av innovation

Följdeffekterna av den pågående pandemin tror Uno Lundberg kommer tynga samhället i många år framöver och vårdskulden som var påtaglig redan innan coronakrisen kommer fortsätta öka. För att utveckla en mer proaktiv vård och effektivisera resurserna kan de mobila vårdtjänsterna göra skillnad menar han.

– Tittar man 20 år tillbaka i tiden var ambulanser en logistikenhet med två brandmän i förarhytten och en patient i baksätet. I dag är ambulanser snarare en rullande akutmottagning. Följer vi den trendutvecklingen kommer vi i framtiden genomföra enklare operationer hemma hos patienterna, säger han och fortsätter:

– Vi undersöker hela tiden hur vi kan göra vården bättre. Vi har hittat nya lösningar sedan 1906 och har innovation i vår historia – alltifrån den första motordrivna ambulansen till morgondagens digitala och mobila vård. Det ligger i Falcks DNA helt enkelt.

Fakta:
Falck är en global aktör inom beredskap, räddning, rehabilitering, vård och hälsa med över 27 000 medarbetare i 30 länder. Falcks huvudägare är Lundbeckfonden, en stiftelse som under de senaste åren har delat ut mer än 2,5 miljarder kronor till vetenskaplig forskning.

Läs mer om Falck här 

Mer från Falck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Falck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?