Annons

Ny visselblåsare till attack mot Facebook

Facebook blundar medvetet för systematisk spridning av användardata genom tredjeparter. Det säger tidigare medarbetaren Sandy Parakilas till Guardian efter helgens Cambridge Analytica-avslöjande. 

Samtidigt kräver lagstiftare i USA och Storbritannien nu att Mark Zuckerberg förhörs inför ländernas respektive demokratiska församlingar. 

Bild:Paul Sakuma/ AP

Facebook kallade all personal till krismöte på tisdagen efter att internetjättens aktie hade rasat för andra dagen i rad och ännu en visselblåsare hade anklagat bolaget för att ha slarvat med användardata.

Samtidigt har konsumentmyndigheten FTC börjat utreda Facebook, uppger Bloomberg med hänvisning till anonyma källor.

Utredningen kan leda till böter på flera miljarder dollar, säger tidigare FTC-chefer till Washington Post.

Facebook har hamnat i onåd efter att New York Times i helgen avslöjade att analysföretaget Cambridge Analytica tillskansat sig data över 50 miljoner användare via en app utvecklad av en brittisk psykologiprofessor, som Observer på tisdagen beskyllde för kopplingar till Ryssland.

Datan såldes senare vidare till Donald Trumps kampanj, som använde den för att försöka påverka väljare i presidentvalet 2016.

Facebook ska ha känt till läckan i två år utan att informera de drabbade. Flera senatorer har krävt att bolagets vd Mark Zuckerberg förhörs inför USA:s kongress. Även i London, där Cambridge Analytica har sin hemvist, vill lagstiftare nu att Facebook-grundaren avger vittnesmål med anledning av de senaste dagarnas turer. 

"Faktum är att Facebook förlorade kontroll över data och brast i sin bevakning av tredjeparters verksamhet", säger Scott Vernick, datasäkerhetsexpert vid advokatfirman Fox Rotschild i USA, till Reuters.

På tisdagen anklagade den tidigare Facebook-medarbetaren Sandy Parakilas internetjätten för att systematiskt ha underlåtit att agera mot tredjeparter som lagt beslag på känslig användardata. Sannolikt har hundratals miljoner användares uppgifter läckt, säger Parakilas till Guardian.

EU-kommissionen har också tillsatt en utredning för att utröna om Facebook brutit mot dataskyddslagar i Europa. Böter kan i så fall bli aktuella även där, bekräftade en talesperson i måndags.

Dessutom ska EU-lagstiftningen skärpas i maj, vilket analytiker varnar kan slå hårt mot Facebooks affärsmodell.

Den nya lagstiftningen låter användare välja bort de riktade annonser som Facebook i hög utsträckning tjänar sina pengar på. Samtidigt riskerar internetföretag som frångår lagstiftningen böter på 4 procent av årliga globala intäkter.

På tisdagen beordrade chefen för Storbritanniens dataskyddsmyndighet en husrannsakan av Cambridge Analyticas lokaler i London.

Detta efter att ett brittiskt nyhetsprogram med hjälp av hemliga videoinspelningar visat hur analysföretagets vd påstår sig kunna påverka demokratiska val genom att gillra fällor för klienters motståndare. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?