1515
Annons

Ny utredning: Självkörande bilar kräver nya regler

Allmänhetens acceptans är avgörande för utvecklingen av självkörande bilar. I en ny utredning föreslås flera regelförändringar på området.

"Sverige ligger i framkant tekniskt med fordonsindustrin och telekomindustrin när det gäller självkörande bilar och då måste vi ha lagstiftning som också ger möjlighet till försöksverksamhet och implementering i vår vanliga trafik", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till TT.

Utredningen föreslår bland annat införandet av begreppet ”Automatiska motorredskap klass II”. Fordonen ska föreslås få framföras automatiserat på väg eller cykelbana i max 20 kilometer eller ”på gångbana i gångfart”.

Dessutom föreslås trafikantbegreppet ändras för att också omfatta förare på avstånd från fordonet. Till det kommer regelförändringar om exempelvis förarens skyldigheter, krav på det automatiserade fordonet och ägaransvar.

Samtidigt kom nyheten från bilmässan i Geneve att Scania redan i vår kommer att börja testa halvt självkörande lastbilar på finska motorvägar.

Det är det finska företaget Ahola Transport som kommer att använda lastbilar och teknik från Scania för att testa halvautonom konvojkörning med tre eller fler självkörande bilar. Samtliga bilar har förare, men det är föraren i den främsta bilen som styr medan övriga lastbilar körs automatiskt.

"För oss är det viktigt att förbättra förarnas arbetsförhållanden med hjälp av ny teknik. De planerade lösningarna hjälper oss även att uppfylla kundernas förväntningar vad gäller snabbare leveranser och miljömål", säger Hans Ahola, vd för Ahola Transport.

I ett pressmeddelande understryker Scania att det måste finnas en acceptans från allmänheten för självkörande bilar innan försök i större skala kan sjösättas.

"Det är helt avgörande och därför är också regleringen viktig så att alla vet hur ansvarsförhållandet ser ut om något händer. Om det är föraren, producenten eller om det är ägaren av fordonet", säger Tomas Eneroth.

Move About byter ut mer än tio procent av sin flotta i Sverige

Bilpoolsbolaget Move About har initierat ett skifte av mer än tio procent av sin elbilsflotta i Sverige, vilket innebär leverans av ett 30-tal nya fordon. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Foto:Moveabout

Samtidigt bekräftas en stark andrahandsmarknad på elbilar. Jämfört med inlösenpriser för bilarna beräknas skiftet generera mer än 2 miljoner kronor i vinst för bolaget.

”De fordon vi nu skiftar ut är ett naturligt led i vår verksamhet då bilarna opererats av oss en treårsperiod. Antalet fordon vi skiftar ut kommer således öka i takt med den kraftiga expansion vi haft de senaste åren, och även om vi inte räknar med att realisera lika höga andrahandsvärden framöver så är det vår uppfattning att värdena på elbilar är långt högre än på traditionella fossildrivna fordon, inte minst då batteripaketet representerar ett stort framtida återvinningsvärde”, säger Olof Jonasson, vd för Move About.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera