1515
Annons

Ny utbildning ska ta fram framtidens Youtube-stjärnor

KALIX. Nu startar Sveriges första utbildning för youtubers. Men målgruppen är inte bara unga som vill bli den nya Pewdiepie.

”Det är många företag som har hört av sig”, säger Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola.

Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola som startar en Youtube-utbildning.
Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola som startar en Youtube-utbildning.Bild:Jack Mikrut

I tv-studion på Kalix folkhögskola skojar Ida Nordlund framför kursledaren Anders Durvalls handkamera. Det blir måhända ingen karriär som youtuber för rektorn, men kanske kommer någon av framtidens stjärnor att ha gått på skolan.

På måndagen börjar den första utbildningen i Sverige för blivande youtubers. Redan före starten har kursen fått enorm uppmärksamhet. Allt från morgonsoffor till radions ”Kulturnytt” och ”Lilla Aktuellt” har gjort inslag.

Nyligen uppmärksammade till och med självaste Pewdiepie, den kanske största Youtubestjärnan, sina 12 miljoner Twitterföljare på utbildningen i Kalix.

”Det är hur fränt som helst. Min son sa till mig: ’Mamma, fattar du hur coolt det är att Pewdiepie skriver om er’", säger Ida Nordlund och skrattar.

Kalix folkhögskola har genom åren lärt en lång rad duktiga journalister grunderna i yrket. Men krisen i mediebranschen drabbade även folkhögskolan och intresset för den anrika journalistutbildningen har bitvis varit svalt.

En betydande del av ungas mediekonsumtion har flyttats över till olika kanaler på Youtube. Det där kom upp när Ida Nordlund bollade idéer med Pia Nyberg, lärare i webbföretagande och marknadsföring på skolan.

”Vi pratade på telefon och då kom det här med youtubers upp och jag kände: ’Det här gör vi’”, säger Ida Nordlund.

Intresset är stort för utbildningen, ett fyrtiotal personer har sökt de 20 platserna. De sista veckorna före kursstart blev skolan tvungen att stänga anmälan.

”Den yngsta sökande är född 1999, den äldsta 1943. Det är allt från journalister till civilingenjörer som är intresserade. Så det är stor spännvidd”, säger Ida Nordlund.

Utbildningen sker på distans under 20 veckor, vilket motsvarar en termin. För att delta ska studenten ha någon form av kamera och programvara att redigera med. Under den första halvan av utbildningen kommer eleverna att få prova sig fram och visa de andra sina alster.

”När vi kört halva kursen ska vi ha ett lager grejer som är så bra att studenterna känner att de vågar lägga ut det på Youtube”, säger Anders Durvall, lärare på utbildningen.

En del av utbildningen kommer att handla om hantverket att filma och redigera. Man kommer också att prata om olika populära företeelser och trender på Youtube. Förhoppningen är också att få in någon känd youtuber som gästföreläsare.

”Målet är att locka fram den egna kreativiteten. Vill man bli en bra youtuber måste man ha idéer och våga testa dem”, säger Anders Durvall.

Men för att verka på Youtube eller andra kanaler på nätet räcker det inte att kunna filma och redigera.

”Vi vill ge de grundläggande verktygen för att kunna jobba vidare. Vi kommer att prata en hel del om marknadsföring, ekonomi och etik”, säger Ida Nordlund.

Utöver mycket positiv uppmärksamhet har Kalix folkhögskola fått en hel del kritik för youtuberutbildningen. Alla har inte varit helt säkra på om ledningen på Kalix folkhögskola, så att säga, har alla hästar hemma.

Ida Nordlund och Anders Durvall menar att kritikerna har missförstått upplägget. Skolan tror inte att alla deras studenter kommer försörja sig som framgångsrika youtubers.

”Men de får lära sig väldigt mycket om hur man gör film och syns på nätet. Det är kunskaper som vi föreställer oss att många företag vill ha”, säger Ida Nordlund.

Skolan betonar också att Youtube inte bara handlar om unga stjärnskott som gör humorfilmer eller pratar datorspel. Nördiga instruktionsfilmer om hur man bygger en altan eller vallar ett par skidor får också många visningar.

”Det finns verkligen något för alla intressen och det där tror jag att många företag är intresserade av”, säger Anders Durvall.

Sedan utbildningen presenterades i somras är det många entreprenörer och företagarorganisationer som har hört av sig med frågor.

En del har velat skicka personal på utbildning, andra vill hitta samarbeten med studenterna.

”Det finns ett väldigt stort intresse bland mindre företag att skaffa sig kunskap om hur man syns på Youtube eller Facebook”, säger Ida Nordlund.

Modeskaparen Issey Miyake död

Den japanske modeskaparen Issey Miyake har avlidit, 84 år gammal. Hans internationella karriär sträckte sig över mer än 50 år.

Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.
Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.

Issey Miyake var en av flera unga japanska designers som nådde framgång i Paris från mitten av 1970-talet. Han blev främst känd för klädmärket som bär hans namn.

Modelegendaren avled den 5 augusti, meddelar en av hans medarbetare. Enligt hans egen önskan ska han redan ha begravts med endast anhöriga närvarande. Det ska inte finnas några planer på en större ceremoni.

Issey Miyake stod bakom bekväma kläder i avant garde-stil. Bland annat gjorde han kläder med veck som var permanenta och som inte skrynklade.

Han gjorde även över 100 svarta polotröjor till den legendariske Apple-chefen Steve Jobs.

Issey Miyake föddes i Hiroshima 1938 och överlevde atombomben som fälldes där 1945. Han talade sällan om händelsen, men i en artikel om nedrustning han skrev i The New York Times 2009 bröt han tystnaden.

”När jag blundar kan jag fortfarande se saker som ingen någonsin borde uppleva: ett starkt rött ljus, det svarta molnet kort därefter, människor som springer åt alla håll och desperat försöker fly”, skrev han.

”Jag har aldrig valt att dela mina minnen eller tankar om den dagen. Jag har försökt, men utan framgång, att lägga dem bakom mig och har föredragit att tänka på saker som kan skapas, inte förstöras, och som bringar skönhet och glädje.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera