Ny utbildning ska ta fram framtidens Youtube-stjärnor

KALIX. Nu startar Sveriges första utbildning för youtubers. Men målgruppen är inte bara unga som vill bli den nya Pewdiepie.

”Det är många företag som har hört av sig”, säger Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola.

Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola som startar en Youtube-utbildning.
Ida Nordlund, rektor för Kalix folkhögskola som startar en Youtube-utbildning.Bild:Jack Mikrut

I tv-studion på Kalix folkhögskola skojar Ida Nordlund framför kursledaren Anders Durvalls handkamera. Det blir måhända ingen karriär som youtuber för rektorn, men kanske kommer någon av framtidens stjärnor att ha gått på skolan.

På måndagen börjar den första utbildningen i Sverige för blivande youtubers. Redan före starten har kursen fått enorm uppmärksamhet. Allt från morgonsoffor till radions ”Kulturnytt” och ”Lilla Aktuellt” har gjort inslag.

Nyligen uppmärksammade till och med självaste Pewdiepie, den kanske största Youtubestjärnan, sina 12 miljoner Twitterföljare på utbildningen i Kalix.

”Det är hur fränt som helst. Min son sa till mig: ’Mamma, fattar du hur coolt det är att Pewdiepie skriver om er’", säger Ida Nordlund och skrattar.

Kalix folkhögskola har genom åren lärt en lång rad duktiga journalister grunderna i yrket. Men krisen i mediebranschen drabbade även folkhögskolan och intresset för den anrika journalistutbildningen har bitvis varit svalt.

En betydande del av ungas mediekonsumtion har flyttats över till olika kanaler på Youtube. Det där kom upp när Ida Nordlund bollade idéer med Pia Nyberg, lärare i webbföretagande och marknadsföring på skolan.

”Vi pratade på telefon och då kom det här med youtubers upp och jag kände: ’Det här gör vi’”, säger Ida Nordlund.

Intresset är stort för utbildningen, ett fyrtiotal personer har sökt de 20 platserna. De sista veckorna före kursstart blev skolan tvungen att stänga anmälan.

”Den yngsta sökande är född 1999, den äldsta 1943. Det är allt från journalister till civilingenjörer som är intresserade. Så det är stor spännvidd”, säger Ida Nordlund.

Utbildningen sker på distans under 20 veckor, vilket motsvarar en termin. För att delta ska studenten ha någon form av kamera och programvara att redigera med. Under den första halvan av utbildningen kommer eleverna att få prova sig fram och visa de andra sina alster.

”När vi kört halva kursen ska vi ha ett lager grejer som är så bra att studenterna känner att de vågar lägga ut det på Youtube”, säger Anders Durvall, lärare på utbildningen.

En del av utbildningen kommer att handla om hantverket att filma och redigera. Man kommer också att prata om olika populära företeelser och trender på Youtube. Förhoppningen är också att få in någon känd youtuber som gästföreläsare.

”Målet är att locka fram den egna kreativiteten. Vill man bli en bra youtuber måste man ha idéer och våga testa dem”, säger Anders Durvall.

Men för att verka på Youtube eller andra kanaler på nätet räcker det inte att kunna filma och redigera.

”Vi vill ge de grundläggande verktygen för att kunna jobba vidare. Vi kommer att prata en hel del om marknadsföring, ekonomi och etik”, säger Ida Nordlund.

Utöver mycket positiv uppmärksamhet har Kalix folkhögskola fått en hel del kritik för youtuberutbildningen. Alla har inte varit helt säkra på om ledningen på Kalix folkhögskola, så att säga, har alla hästar hemma.

Ida Nordlund och Anders Durvall menar att kritikerna har missförstått upplägget. Skolan tror inte att alla deras studenter kommer försörja sig som framgångsrika youtubers.

”Men de får lära sig väldigt mycket om hur man gör film och syns på nätet. Det är kunskaper som vi föreställer oss att många företag vill ha”, säger Ida Nordlund.

Skolan betonar också att Youtube inte bara handlar om unga stjärnskott som gör humorfilmer eller pratar datorspel. Nördiga instruktionsfilmer om hur man bygger en altan eller vallar ett par skidor får också många visningar.

”Det finns verkligen något för alla intressen och det där tror jag att många företag är intresserade av”, säger Anders Durvall.

Sedan utbildningen presenterades i somras är det många entreprenörer och företagarorganisationer som har hört av sig med frågor.

En del har velat skicka personal på utbildning, andra vill hitta samarbeten med studenterna.

”Det finns ett väldigt stort intresse bland mindre företag att skaffa sig kunskap om hur man syns på Youtube eller Facebook”, säger Ida Nordlund.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?