Annons

Ny undersökning: Unga män lägger mest pengar på shopping

Unga män shoppar för större belopp än unga kvinnor, visar en undersökning.

”Det kan handla om ett generationsskifte”, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.

Foto:Mostphotos

Unga män sticker ut i en analys av köpmönster. De omsätter 44 procent mer i handeln per capita jämfört med unga kvinnor.

De handlar mer sällan men köper också för en större summa vid varje köptillfälle, snittkvittot ligger 36 procent över genomsnittet.

Det här visar en undersökning från företaget Voyado, som tillhandahåller en plattform genom vilken många stora svenska detaljhandelsföretag hanterar sina kundklubbar. 

Voyado har analyserat data från kundklubbar med totalt fem miljoner medlemmar. Resultatet har viktats så att en viss typ av butiker inte får mer genomslag.

”Det kan handla om ett generationsskifte”, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado, om de unga männens shoppingvanor.

Totalt sett handlar dock äldre personer för mer pengar. Men även när man slår ihop alla grupper handlar män för mer än kvinnor. Mönstret att män handlar mer sällan men för större summor återkommer. Skillnaden i den totala omsättningen är dock inte lika stor mellan könen som när man bara tittar på unga under 24 år.

Männen returnerar också generellt mindre än kvinnorna. Unga kvinnor är den grupp som returnerar mest av alla.

Jennie Gerum spekulerar i att det kan handla om att dyra köp är mer genomtänkta.

Returerna är kostsamma för företagen, och här finns det mycket att utveckla för handeln, tycker hon.

”Ett tips till handeln är att inte lägga allt på konsumenten, utan se över sitt eget sätt att marknadsföra sina produkter. Ge möjlighet för kunden att få så mycket information som möjligt så att man inte behöver returnera. All typ av 3D och video, för att få klädesplagg att bli så levande som möjligt, kommer antagligen att minska returerna”, säger Jennie Gerum.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?