Annons

Ny undersökning: Unga har dålig koll på privatekonomi - vill lära sig i skolan

En ny undersökning visar att en av fyra unga vuxna upplever att de inte har tillräckligt bra koll på privatekonomi. 

En stor majoritet av dem önskar att skolans undervisning om privatekonomi ska byggas ut.

Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.
Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.Foto:Swedbank/TT

Var fjärde ung vuxen i åldrarna 18 till 24 upplever att de inte har tillräckligt bra koll på privatekonomi. Det visar en ny undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna.

”Det är inte bra. I synnerhet inte med tanke på hur viktigt det är för de unga att träda in i vuxenlivet och kunna skaffa sig en trygg ekonomi”, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna. 

Han menar på att det på senare årtionden blivit allt viktigare att förstå hur privatekonomi fungerar, och tar upp bostadsaffären som ett exempel.

”Det är mycket större ansvar att ta ett lån när man ska köpa bostad i dag, jämfört med för trettio år sedan, eftersom bostadsmarknaden har haft den prisutvecklingen som den har haft.”

”Bostadsaffären har blivit din största affär i livet och också den största löpande utgiften. Det har gjort det viktigare än någonsin att förstå vad ränta och amortering är, och att man kan räkna ut vad som blir ens boendekostnad”, säger privatekonomen.

Privatekonomi ingår i grundskolans läroplan, men inte som ett fristående ämne. I mellanstadiet läser eleverna om privatekonomi i hem- och konsumentkunskapen, medan det i högstadiet ingår i samhällskunskapsundervisningen.

Men 70 procent av de tillfrågade unga vuxna tycker att man borde lära sig mer om privatekonomi i skolan. I undersökning uppgav bara en tredjedel att de fått sina kunskaper via skolan, medan ungefär 6 av 10 säger att de lärt av sina föräldrar och att ungefär hälften säger att de söker efter information på egen hand.

”En väldigt stor majoritet av lärarna är obehöriga. Undervisningen man bedriver i mellanstadiet är väldigt mycket hemkunskap och mindre konsumentkunskap, där privatekonomin ligger. Så barnen får i dag en bristfällig undervisning i privatekonomi i skolan”, berättar Arturo Arques.

Han tror inte att lösningen ligger i att göra privatekonomi till ett eget skolämne, en fråga som Swedbank och Sparbankerna tidigare drev. Däremot anser Arturo Arques att en omfördelning av undervisningstimmarna vore på sin plats.

”Se till att rekrytera behöriga lärare i hem- och konsumentkunskap för att höja kvaliteten på utbildningen. Man bör dessutom se till att antalet timmar i undervisningen blir jämnare fördelade mellan hemkunskap och konsumentkunskap.”

Han anser också att föräldrarna har ett stort ansvar när det kommer till att lära sina barn om privatekonomi.

”Sverige är, tillsammans med Storbritannien, det land som är sämst i Europa på att prata ekonomi med sina barn. Som föräldrar måste vi bli bättre på det, i kombination med att skolan också måste bli bättre.”

Vecko- eller månadspeng är ett sätt att tidigt introducera privatekonomi för sina barn.

”Då lär man sig hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde”, säger Arturo Arques.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?