ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ny undersökning: Unga har dålig koll på privatekonomi - vill lära sig i skolan

  • Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna. Foto: Swedbank/TT

En ny undersökning visar att en av fyra unga vuxna upplever att de inte har tillräckligt bra koll på privatekonomi. 

En stor majoritet av dem önskar att skolans undervisning om privatekonomi ska byggas ut.

Var fjärde ung vuxen i åldrarna 18 till 24 upplever att de inte har tillräckligt bra koll på privatekonomi. Det visar en ny undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna.

”Det är inte bra. I synnerhet inte med tanke på hur viktigt det är för de unga att träda in i vuxenlivet och kunna skaffa sig en trygg ekonomi”, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna. 

Han menar på att det på senare årtionden blivit allt viktigare att förstå hur privatekonomi fungerar, och tar upp bostadsaffären som ett exempel.

”Det är mycket större ansvar att ta ett lån när man ska köpa bostad i dag, jämfört med för trettio år sedan, eftersom bostadsmarknaden har haft den prisutvecklingen som den har haft.”

”Bostadsaffären har blivit din största affär i livet och också den största löpande utgiften. Det har gjort det viktigare än någonsin att förstå vad ränta och amortering är, och att man kan räkna ut vad som blir ens boendekostnad”, säger privatekonomen.

Privatekonomi ingår i grundskolans läroplan, men inte som ett fristående ämne. I mellanstadiet läser eleverna om privatekonomi i hem- och konsumentkunskapen, medan det i högstadiet ingår i samhällskunskapsundervisningen.

Men 70 procent av de tillfrågade unga vuxna tycker att man borde lära sig mer om privatekonomi i skolan. I undersökning uppgav bara en tredjedel att de fått sina kunskaper via skolan, medan ungefär 6 av 10 säger att de lärt av sina föräldrar och att ungefär hälften säger att de söker efter information på egen hand.

”En väldigt stor majoritet av lärarna är obehöriga. Undervisningen man bedriver i mellanstadiet är väldigt mycket hemkunskap och mindre konsumentkunskap, där privatekonomin ligger. Så barnen får i dag en bristfällig undervisning i privatekonomi i skolan”, berättar Arturo Arques.

Han tror inte att lösningen ligger i att göra privatekonomi till ett eget skolämne, en fråga som Swedbank och Sparbankerna tidigare drev. Däremot anser Arturo Arques att en omfördelning av undervisningstimmarna vore på sin plats.

”Se till att rekrytera behöriga lärare i hem- och konsumentkunskap för att höja kvaliteten på utbildningen. Man bör dessutom se till att antalet timmar i undervisningen blir jämnare fördelade mellan hemkunskap och konsumentkunskap.”

Han anser också att föräldrarna har ett stort ansvar när det kommer till att lära sina barn om privatekonomi.

”Sverige är, tillsammans med Storbritannien, det land som är sämst i Europa på att prata ekonomi med sina barn. Som föräldrar måste vi bli bättre på det, i kombination med att skolan också måste bli bättre.”

Vecko- eller månadspeng är ett sätt att tidigt introducera privatekonomi för sina barn.

”Då lär man sig hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde”, säger Arturo Arques.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer