1515

Ny undersökning: Ökad framtidstro bland mindre bolag

För fjärde gången har Exportkreditnämnden frågat 300 vd:ar hur pandemin har påverkat deras bolag. Svaren visar att verksamheterna sakta men säkert återgår till det normala, nu med en positiv inställning till framtiden.

Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef SME och Stefan Karlsson, chefsekonom på EKN.
Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef SME och Stefan Karlsson, chefsekonom på EKN.Foto:Press/Lasse Karkkainen.

Exportkreditnämnden, EKN, har i juni, september och november 2020 låtit analysföretaget Demoskop ställa ett antal frågor till 300 vd:ar på små och medelstora företag, SME, om hur deras bolag påverkats av pandemin.

Den fjärde undersökningen i ordningen gjordes i februari och är nu sammanställd. Svaren visar fortsatt på en positiv trend och en ökad framtidstro, detta till trots att pandemin fortfarande råder.

”Situationen är helt annorlunda nu än om man jämför med hur det såg ut för små och medelstora företag under andra kvartalet i fjol. I juni svarade 15 procent av de tillfrågade företagen att de trodde på en ökad export under det kommande kvartalet. Nu i februari svarade hela 47 procent av bolagen samma sak”, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME på EKN.

Leveranser från andra länder är något som påverkats starkt av pandemin. Carl-Johan Karlsson ser en positiv utveckling även där.

”Många av de här mindre företagen får sina gods från exempelvis Kina, Mellanöstern och Indien, en skeppningsprocess som inte alls fungerade under delar av förra året. Många av de bolag som vi pratade med i fjol väntade på komponenter från Kina som aldrig kom. Nu är det igång igen.”

Den senaste undersökningen visar på helt andra förutsättningar för de tillfrågade bolagen.

”Man kan säga att de här bolagen har svultit sig ur krisen. För att överleva finansiellt gjordes många uppoffringar i de mindre bolagen; vd och ledning kanske inte tog ut lön, man permitterade och varslade personal och man ställde i visa fall om produktionen. I dag så hör jag företag som får nya kontrakt, expanderar och nyanställer. Den utvecklingen är bra för den svenska ekonomin.”

Carl-Johan Karlsson ser ljust på den framtida utvecklingen.

”Vi ser också att det finns mycket kapital i marknaden. Det finns många investerare vilket innebär att de mindre företagen har hyfsat god tillgång till finansiering. Bankerna är starka också och vi ser att det även finns riskkapital och privata investerare som sätter in pengar i de här mindre bolagen.”

”Jag tror att vi kommer kunna se en mer normal situation till hösten, förutsatt att vaccinationsprogrammen går på och skeppningsprocesserna funkar.”

I den senaste undersökningen har man även frågat hur företagens vd:ar ser på nyanställning och om de kommer söka sig till nya marknader. Stefan Karlsson är chefsekonom på EKN och han ser en del mönster i undersökningen.

”Det intressanta är att över hälften av företagen, 52 procent, är intresserade av att ta sig till nya marknader. Det som gör det problematiskt är att det är svårt att komma ut och träffa nya kunder då det fysiska mötet ofta är viktigt.”

”Det vi ser i den här andra delen bekräftar den bild som har gällt under en ganska lång tid och som heller inte är unik för Sverige. Högspecialiserade företag har svårt att hitta personal med rätt kompetens. Det krävs att både se till att det finns en utbildningssektor som levererar ut kompetens till företagen och även att erfarenheten finns.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?