1515

Ny undersökning: Ekonomi viktigare än liv för M-väljare

Moderata väljare sätter ekonomin framför människoliv i högre utsträckning än andra. Det visar en färsk opinionsundersökning rörande inställningen till coronaviruset, som också visar att svenskar i allmänhet är mindre oroliga för viruset än andra nationaliteter.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson inviger partiets nationella valstuga 2018.
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson inviger partiets nationella valstuga 2018.Foto:Fredrik Sandberg/TT

”Vi noterar att svenskar är mycket mindre oroade över virusets påverkan”, berättar James Johnson, som är senioranalytiker på den globala pr-byrån Kekst CNC. 

Byrån, som även äger svenska JKL, har genomfört en global undersökning av allmänhetens syn på covid-19. 

Omkring 1.000 respondenter vardera i Japan, Storbritannien, Sverige, Tyskland samt USA har svarat på frågor och Sverige sticker ut i flera avseenden.  

”Vi ser mycket lägre nivåer av oro i Sverige. Men det bör tilläggas att oron över ekonomin är fortsatt hög”, säger James Johnson. 

Han noterar också att svenskarnas jämförelsevis låga oro över viruset också har minskat sedan en tidigare undersökning för en månad sedan.

Allt fler svenskar prioriterar inte minimerade dödstal främst, i förhållande till ekonomin. För en dryg månad sedan ville 24 procent sätta tillväxten främst. 

”Men gapet är på väg att stängas. Vi ser att ekonomin blivit en allt större prioritet i Sverige”, säger analytikern med hänvisning till att den andelen ökat till 29 procent i den senare mätningen. 

I ett samtal med Di TV:s Ekonomistudion noterar han vidare att unga svenskar i högre utsträckning prioriterar ekonomisk utveckling framför hälsa och människoliv, jämfört med äldre respondenter. Den dynamiken är vanlig i flera länder, men skillnaden är mer uttalad i Sverige. 

Undersökningen har också sorterat åsikterna i förhållande till vilket parti de medverkande röstar på. 

”När det gäller partisympatier så brukar det vara likartat. Men det finns ett undantag, och det är moderata väljare”, säger James Johnson. 

”Det är den enda gruppen väljare som faktiskt vill prioritera ekonomin framför människoliv. Det är en intressant dimension.”

Moderaternas preferens sticker ut, påpekar James Johnson, som dock tillägger att det inte saknas politiska spänningar inom andra områden. Det gäller inte minst förtroendet för olika institutioner. 

”Vi ser relativt mycket polarisering i Sverige”, säger analytikern och nämner stora skillnader i synen på Världshälsoorganisationen WHO som ett exempel. 

Det har till exempel blivit mer troligt att socialdemokratiska väljare svarar positivt på frågan om synen på WHO.

”Det svaret är mycket mindre sannolikt när vi frågar Sverigedemokrater. Där pågår en polarisering i Sverige”, säger James Johnson.

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?