Annons

Ny undersökning: Amazons intåg sänker priserna – men de är sent ute

Amazon är på intåg i Sverige. Nu återstår det att se hur mycket prispressare företaget blir.

”Amazon är inte billigast på allt, men i många fall kan konsumenten absolut få en billigare prislapp”, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

Foto:Alex Kraus, John Locher

Jämförelsesajten prisjakt.nu, som även är verksam i bland annat Frankrike och Storbritannien, har undersökt prisskillnaden mellan Amazon och andra e-handlare i länderna – för att försöka ge en hint om vad den svenska marknaden har att vänta.

Slutsats: Amazon pressar priserna rejält.

”Priserna kan skilja allt från några kronor till tusenlappar mellan Amazon och andra e-handlare. Men många lokala aktörer står sig bra, även om Amazon finns på samma marknad”, säger Carl Vult von Steyern.

I Frankrike är Amazon, enligt undersökningen, billigare än e-handelsbutiken Zalando på knappt 3.400 produkter, motsvarande 74 procent, medan Zalando är billigare på 23 procent. Aktörerna har samma pris på tre procent av varorna.

Tittar man på den brittiska marknaden och jämför Amazon med näthandelsjätten Ebay, så har Amazon ett lägre pris på drygt 9 850 produkter, motsvarande 43 procent – medan Ebay är billigare på 52 procent av produkterna.

”Det är långt ifrån omöjligt att etableringen leder till ett nytt priskrig i Sverige, när Amazon pressar med sina globala muskler. Och Amazon kan verkligen konkurrera med sitt enorma utbud”, säger Vult von Steyern.

”Det kommer att bli tufft för många handlare som väljer att inte synas på sajten. Men med det sagt finns det många aktörer i de länderna där Amazon finns i dag och det går fortfarande bra för dem”, fortsätter han.

Och tajmningen för den globala jättens intåg kan vara helt perfekt, enligt Carl Vult von Steyern. Sverige var en mogen marknad redan före pandemin, men sedan våren har utvecklingen skickats flera år fram i tiden.

”Beteendet här är mycket mer utvecklat i dag än bara för några månader sedan. Det är inte bara det att det är mer som handlas på nätet, det är också många nya grupper som e-handlar. I och med att många av dem är relativt nya i e-handel, är de inte lojala mot en viss handlare. Där har Amazon ett bra läge att vinna marknadsandelar”, säger han.

Å andra sidan kan bjässen vara flera år för sent ute för att få ett ordentligt genomslag.

”Den svenska marknaden har följt Amazons utveckling och varit rädd länge. Och i takt med det har det kommit bolag som gjort e-handeln i Sverige väldigt enkelt och snabb, inom bland annat lagerhållning, snabb distribution och smarta betallösningar. Det tar bort lite av Amazons unika kraft.”

Samtidigt siar Vult von Steyern om att många av de största aktörerna i Sverige sannolikt inte kommer etablera sig på sajten, med hänvisning till att många utländska aktörer valt samma väg.

”Det blir väldigt spännande att se vad som händer i höst. Möjligen börjar årets fjärde kvartal med en Black Friday som slänger om prisbilden helt och ger bra möjligheter för svenskarna att göra bra klipp”, säger Carl Vult von Steyern.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?