1515

Ny undersökning: Amazons intåg sänker priserna – men de är sent ute

Amazon är på intåg i Sverige. Nu återstår det att se hur mycket prispressare företaget blir.

”Amazon är inte billigast på allt, men i många fall kan konsumenten absolut få en billigare prislapp”, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

Foto:Alex Kraus, John Locher

Jämförelsesajten prisjakt.nu, som även är verksam i bland annat Frankrike och Storbritannien, har undersökt prisskillnaden mellan Amazon AMZN -0,18% Dagens utveckling och andra e-handlare i länderna – för att försöka ge en hint om vad den svenska marknaden har att vänta.

Slutsats: Amazon pressar priserna rejält.

”Priserna kan skilja allt från några kronor till tusenlappar mellan Amazon och andra e-handlare. Men många lokala aktörer står sig bra, även om Amazon finns på samma marknad”, säger Carl Vult von Steyern.

I Frankrike är Amazon, enligt undersökningen, billigare än e-handelsbutiken Zalando på knappt 3.400 produkter, motsvarande 74 procent, medan Zalando är billigare på 23 procent. Aktörerna har samma pris på tre procent av varorna.

Tittar man på den brittiska marknaden och jämför Amazon med näthandelsjätten Ebay, så har Amazon ett lägre pris på drygt 9 850 produkter, motsvarande 43 procent – medan Ebay är billigare på 52 procent av produkterna.

”Det är långt ifrån omöjligt att etableringen leder till ett nytt priskrig i Sverige, när Amazon pressar med sina globala muskler. Och Amazon kan verkligen konkurrera med sitt enorma utbud”, säger Vult von Steyern.

”Det kommer att bli tufft för många handlare som väljer att inte synas på sajten. Men med det sagt finns det många aktörer i de länderna där Amazon finns i dag och det går fortfarande bra för dem”, fortsätter han.

Och tajmningen för den globala jättens intåg kan vara helt perfekt, enligt Carl Vult von Steyern. Sverige var en mogen marknad redan före pandemin, men sedan våren har utvecklingen skickats flera år fram i tiden.

”Beteendet här är mycket mer utvecklat i dag än bara för några månader sedan. Det är inte bara det att det är mer som handlas på nätet, det är också många nya grupper som e-handlar. I och med att många av dem är relativt nya i e-handel, är de inte lojala mot en viss handlare. Där har Amazon ett bra läge att vinna marknadsandelar”, säger han.

Å andra sidan kan bjässen vara flera år för sent ute för att få ett ordentligt genomslag.

”Den svenska marknaden har följt Amazons utveckling och varit rädd länge. Och i takt med det har det kommit bolag som gjort e-handeln i Sverige väldigt enkelt och snabb, inom bland annat lagerhållning, snabb distribution och smarta betallösningar. Det tar bort lite av Amazons unika kraft.”

Samtidigt siar Vult von Steyern om att många av de största aktörerna i Sverige sannolikt inte kommer etablera sig på sajten, med hänvisning till att många utländska aktörer valt samma väg.

”Det blir väldigt spännande att se vad som händer i höst. Möjligen börjar årets fjärde kvartal med en Black Friday som slänger om prisbilden helt och ger bra möjligheter för svenskarna att göra bra klipp”, säger Carl Vult von Steyern.


Innehåll från HypergeneAnnons

Så digitaliserar du planering och uppföljning: ”Se det som en trappa”

Digitaliseringen berör alla företag och målet är ofta flexibilitet och effektivare processer. Inte minst när omvärlden blir allt mer oförutsägbar. Mitt i utvecklingen står Hypergene och deras molnbaserade produkt för beslutsstöd och verksamhetsstyrning. För att få ut full effekt av digitaliseringen finns steg som du bör ta i rätt ordning.

– Idag jobbar många med affärsplanering, budget och uppföljning på ett sätt som inte alltid hänger ihop. Vår produkt gör processerna enklare, höjer kvaliteten och ser till att företag kan styra mot sina mål, säger Peter Andersson, vd på Hypergene.

Digitaliseringen sker samtidigt som mycket annat i samhället förändras i snabb takt. Då blir det viktigare än någonsin att ha rätt beslutsunderlag och flexibilitet i sina planeringsprocesser. 

– Målet bör ju vara att affärsplaner, budget och prognos är enkla för organisationen att ta fram, men också enkla att revidera. Dessutom behövs rätt beslutsunderlag för chefer och ledare. Det kan låta lätt i teorin men är ofta svårt för lite större verksamheter. 

Fem steg för att lyckas

Att digitalisera sin planering, uppföljning och analys skapar nya möjligheter, fortsätter Peter Andersson, och menar att det finns fem steg för att optimera utvecklingsresan. Det första steget handlar om ekonomistyrningen.

– Ekonomi- och personalinformation är visserligen digital men finns ofta i separata system eller Excel-modeller som fyller olika funktioner. Det gör arbetet svårt. I Hypergene gör integrationer och automatiska arbetsflöden att du kvalitetssäkrar och effektiviserar budget- och prognosarbetet. 

Steg nummer två handlar om att införa stöd för affärs- och verksamhetsplanering. För med ekonomistyrningen på plats kan du enklare få strategi och styrmodell att fungera i vardagen. En viktig del är att definiera och prioritera i bolagens nyckeltal. Först då vet du vad som ska mätas och följas upp för att få bolaget att utvecklas rätt. Även här skapar Hypergene nya möjligheter, menar Peter Andersson.  Väl vid steg tre är det dags att bygga ut med mer verksamhetsdata: omvandla data och information till rapporter för analys och beslut. Det handlar om att tidigt kunna fånga signaler och styra om snabbt om det behövs.

– Vid det fjärde steget arbetar man effektivt med både kvalitetsarbete och förändringar. Nu handlar det om att optimera och förbättra processer, flöden och hur information tillgängliggörs. Med det gjort kan du i det femte steget ta hjälp av intelligenta system som föreslår lösningar med hjälp av exempelvis machine learning och AI. Det kommer vara en naturlig del i beslutsfattande i framtiden, säger Peter Andersson.

– Det är som en trappa. Det viktiga är att du har en produkt som verkligen har stöd för dina behov och låter dig ta stegen i din takt.

Ett system för nya tider

Peter Andersson berättar att Hypergene har kunder i de flesta branscher och att pandemin visat hur viktigt det blivit att ha rätt systemstöd på plats.

– Att snabbt kunna uppdatera sina planer, arbeta med rullande prognoser och få ut beslutsunderlag är exempel på det som blir allt viktigare framöver, avslutar han.

Ta del av fler insikter från Hypergene 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hypergene och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?