1515

Ny trend oroar inte Fingerprint-chefen

Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson ser dual-sourcing som en naturlig utveckling i marknaden och något som bolaget får leva med.

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt i samband med Nordnets evenemang Nordnet Live, som gick av stapeln på torsdagen.

Enligt uppgifter i Digitimes tittar nu Huawei, en av Fingerprint Cards storkunder, på att även ta in FPC-konkurrenten Silead som leverantör.

Blir du oroad om exempelvis en konkurrent som Silead kommer in på Huawei?
"Nej, varför skulle jag vara det. Kunden måste också testa oss för att se att vi springer tillräckligt snabbt. Jag blir orolig om vi inte levererar och det ligger i våra egna händer", säger han.

Från att tidigare under ett antal kvartal ha haft en position där FPC haft i stort sett hela marknaden på fingeravtryckssensorer kommer nu flera konkurrenter in på marknaden.

"Dual-sourcing kom in under andra halvåret i fjol och det syns i våra marknadsandelar", säger han.

Fingerprint Cards uppskattade att marknadsandelen uppgick till mellan 55 och 60 procent under 2016 och för 2017 är bedömningen att marknadsandelen kan ligga kvar över 50 procent.

"Det är klart att vi har antagit dual-sourcing i det. Det här är en av de mest konkurrensutsatta branscherna och du konkurrerar med de bästa", säger han utan att vilja kommentera specifika kunder.

Christian Fredrikson målar liksom tidigare upp en utveckling där det från en marknadssituation som för närvarande kanske består av 20-25 konkurrenter, av varierande storlek, kommer att bli 3-4 stycken som klarar sig och några få som gör stora volymer och stora pengar.

"Dual-sourcing betyder nödvändigtvis inte att det är två leverantörer som fajtas. Jag tror snarare att det kan vara fyra, fem som slåss om olika modeller. Det är det livet jag lever", säger han.

Han förutspår också att det kommer att komma pressmeddelanden där olika konkurrerande namn är med på någon telefonmodell. Det viktiga på sikt är att leverera produkter till sina kunder som håller hög kvalitet och hålla en hög innovationstakt.

"Det här handlar ju om innovation och att hämta nya, bättre funktionaliteter och mer kostnadseffektiva lösningar. Du måste vara tillräckligt snabb och det måste du vara även om du är stor. Du måste vara modig och våga ta risker. Om det känns för lugnt är det antagligen farligt och innebär att det snart kommer att blåsa riktigt hårt", säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?