Ny trend: De köper gamla saker för att sälja vidare – ”ett sätt att ta ansvar”

En cirkulär vintagevåg sveper över detaljhandeln. I höst har varumärken som Ikea, Cervera, Iittala och Rörstrand alla lanserat satsningar där man köper gamla produkter av privatpersoner för att sedan sälja vidare till nya konsumenter.

”Det är ett sätt att ta ansvar”, säger Martina Iven, pr-ansvarig på Fiskars som äger Iittala och Rörstrand.

Intresset för Iittalas och Rörstrands vintagesatsningar har varit stort, enligt Martina Iven på Fiskars som äger varumärkena.
Intresset för Iittalas och Rörstrands vintagesatsningar har varit stort, enligt Martina Iven på Fiskars som äger varumärkena.Foto:Jack Mikrut

I Iittalas outletbutik i Gustavsberg, ett par mil öster om Stockholm, finns sedan några veckor tillbaka en liten sektion med prydligt staplade koppar, glas, fat och kannor – alla markerade med en grön eller blå etikett markerad: ”Vintage”.

Det är en av fem Iittala- eller Rörstrandbutiker där privatpersoner kan lämna in porslin som köps av butikerna och därefter säljs vidare. Redan 2019 sjösatte Fiskars ett liknande koncept med Iittalaporslin i Finland vilket innebar stort intresse från konsumenter, enligt Martina Iven. Och drygt två månader in i den svenska lanseringen har intresset också här varit stort.

”Det har tagits emot väldigt bra. I och med att våra varumärken har så lång historia finns det otroligt mycket kärlek till våra produkter och många har Iittala eller Rörstrand i hemmet eller i skåpen”, säger Iven.

Porslin som lämnats in av konsumenter radas upp i en liten sektion i Iittalas outletbutik i Gustavsberg.
Porslin som lämnats in av konsumenter radas upp i en liten sektion i Iittalas outletbutik i Gustavsberg.Foto:Jack Mikrut

Målet, menar Martina Iven, är att i framtiden kunna erbjuda tjänsten i alla Iittala- och Rörstrandbutiker i landet.

Samtidigt är Fiskars inte ensamt om att lansera cirkulära satsningar på vintageprodukter. I segmentet heminredning har varumärken som Ikea och Cervera dragit igång liknande projekt. Även friluftsmärket Haglöfs säljer återanvända produkter.

”Det handlar mycket om att möta kunderna på deras villkor och vi ser att många gärna söker sig till det unika med ett starkt intresse för vintage och antikviteter”, säger Emma Ohlson.

Hon är verksamhetsansvarig för det nya affärsområdet Cervera vintage som ligger bakom konceptet. Det innebär att Cervera i en utvald butik i centrala Stockholm och via sin hemsida både köper och säljer gammalt porslin.

”Där kan man fylla i ett värderingsformulär där vi uppmanar kunderna att ge så mycket information som de kan om sina föremål. Därefter värderar vi och återkopplar till kund med ett priserbjudande”, säger Emma Ohlson.

Emma Ohlson
Emma OhlsonFoto:Foto: David Thunander

Enligt henne får Cervera in runt 35 värderingsförfrågningar per dag. En förvånansvärt hög siffra, menar Ohlson.

”Vi trodde såklart att det skulle finnas ett intresse, men vi hade ingen aning om att det skulle vara så stort. Vi får in väldigt många bra föremål av hög kvalitet.”

Att en rad företag inom detaljhandeln satsar på återanvända produkter är knappast förvånande: retroinspirerad heminredning har i flera år varit mycket populärt.

Både Cervera och Fiskars beskriver de nya koncepten som ett sätt att tillmötesgå detta intresse – men också som ett sätt att arbeta hållbart. Och hållbarhet, eller hållbar utveckling, är begrepp det talas allt mer om inom detaljhandeln såväl som samhället i stort.

”När jag började forska om hållbarhet runt 2006 var det inte särskilt populärt alls. Men redan 2008–2009 började man se en förändring men även då var det nästan som en nisch där få arbetade med hållbarhet”, säger Christian Fuentes.

Han är professor i företagsekonomi med inriktning digital handel och har forskat om hållbarhetsfrågor i detaljhandeln i många år. Under dessa år har vintage ökat i popularitet medan ett annat, mer medvetet, tänk kring hållbara affärer och miljö vuxit fram. Både från företag och konsumenter.

”Nu kommunicerar företag flitigt kring det här på hemsidor och marknadsföringskampanjer. Det är nog en utmaning att hitta något företag som inte arbetar med hållbarhet”, säger Fuentes.

Gammalt porslin märks med en etikett i Iittalas butik i Gustavsberg utanför Stockholm.
Gammalt porslin märks med en etikett i Iittalas butik i Gustavsberg utanför Stockholm.Foto:Jack Mikrut

Han menar också att det av vissa företag används som ett sätt att gardera sig från annan typ av kritik från konsumenter eller media. Trots det ser Christian Fuentes att det finns ett genuint intresse för att arbeta med hållbarhet i detaljhandeln. Ett problem är dock att få lönsamhet i affären. 

”Det har visat sig tidigare att det är svårt att få ruljans. Det är ofta ganska dyrt att köpa tillbaka sina produkter och marknadsföra dem utåt. I många fall har det blivit en mindre del av verksamheten men som har ett viktigt symboliskt värde”, säger Fuentes.

Och just att nå lönsamhet är något Emma Ohlson på Cervera upplever som en utmaning.

”Det gör vi inte i dag, men vi har en långsiktig bild över hur det ska utvecklas och det bygger samtidigt många andra värden för oss”, säger hon.

Förhoppningen är att utveckla konceptet till att innefatta butiker över hela landet.

”Vår verksamhet är just nu centraliserad till Sveavägen i Stockholm, men vi vill gärna se att fler vintagehubbar växer upp runtomkring i landet. Intresset är stort över hela Sverige och det är roligt att se”, säger Emma Ohlson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?