1515
Annons

Ny trend: De köper gamla saker för att sälja vidare – ”ett sätt att ta ansvar”

En cirkulär vintagevåg sveper över detaljhandeln. I höst har varumärken som Ikea, Cervera, Iittala och Rörstrand alla lanserat satsningar där man köper gamla produkter av privatpersoner för att sedan sälja vidare till nya konsumenter.

”Det är ett sätt att ta ansvar”, säger Martina Iven, pr-ansvarig på Fiskars som äger Iittala och Rörstrand.

Intresset för Iittalas och Rörstrands vintagesatsningar har varit stort, enligt Martina Iven på Fiskars som äger varumärkena.
Intresset för Iittalas och Rörstrands vintagesatsningar har varit stort, enligt Martina Iven på Fiskars som äger varumärkena.Foto:Jack Mikrut

I Iittalas outletbutik i Gustavsberg, ett par mil öster om Stockholm, finns sedan några veckor tillbaka en liten sektion med prydligt staplade koppar, glas, fat och kannor – alla markerade med en grön eller blå etikett markerad: ”Vintage”.

Det är en av fem Iittala- eller Rörstrandbutiker där privatpersoner kan lämna in porslin som köps av butikerna och därefter säljs vidare. Redan 2019 sjösatte Fiskars ett liknande koncept med Iittalaporslin i Finland vilket innebar stort intresse från konsumenter, enligt Martina Iven. Och drygt två månader in i den svenska lanseringen har intresset också här varit stort.

”Det har tagits emot väldigt bra. I och med att våra varumärken har så lång historia finns det otroligt mycket kärlek till våra produkter och många har Iittala eller Rörstrand i hemmet eller i skåpen”, säger Iven.

Porslin som lämnats in av konsumenter radas upp i en liten sektion i Iittalas outletbutik i Gustavsberg.
Porslin som lämnats in av konsumenter radas upp i en liten sektion i Iittalas outletbutik i Gustavsberg.Foto:Jack Mikrut

Målet, menar Martina Iven, är att i framtiden kunna erbjuda tjänsten i alla Iittala- och Rörstrandbutiker i landet.

Samtidigt är Fiskars inte ensamt om att lansera cirkulära satsningar på vintageprodukter. I segmentet heminredning har varumärken som Ikea och Cervera dragit igång liknande projekt. Även friluftsmärket Haglöfs säljer återanvända produkter.

”Det handlar mycket om att möta kunderna på deras villkor och vi ser att många gärna söker sig till det unika med ett starkt intresse för vintage och antikviteter”, säger Emma Ohlson.

Hon är verksamhetsansvarig för det nya affärsområdet Cervera vintage som ligger bakom konceptet. Det innebär att Cervera i en utvald butik i centrala Stockholm och via sin hemsida både köper och säljer gammalt porslin.

”Där kan man fylla i ett värderingsformulär där vi uppmanar kunderna att ge så mycket information som de kan om sina föremål. Därefter värderar vi och återkopplar till kund med ett priserbjudande”, säger Emma Ohlson.

Emma Ohlson
Emma OhlsonFoto:Foto: David Thunander

Enligt henne får Cervera in runt 35 värderingsförfrågningar per dag. En förvånansvärt hög siffra, menar Ohlson.

”Vi trodde såklart att det skulle finnas ett intresse, men vi hade ingen aning om att det skulle vara så stort. Vi får in väldigt många bra föremål av hög kvalitet.”

Att en rad företag inom detaljhandeln satsar på återanvända produkter är knappast förvånande: retroinspirerad heminredning har i flera år varit mycket populärt.

Både Cervera och Fiskars beskriver de nya koncepten som ett sätt att tillmötesgå detta intresse – men också som ett sätt att arbeta hållbart. Och hållbarhet, eller hållbar utveckling, är begrepp det talas allt mer om inom detaljhandeln såväl som samhället i stort.

”När jag började forska om hållbarhet runt 2006 var det inte särskilt populärt alls. Men redan 2008–2009 började man se en förändring men även då var det nästan som en nisch där få arbetade med hållbarhet”, säger Christian Fuentes.

Han är professor i företagsekonomi med inriktning digital handel och har forskat om hållbarhetsfrågor i detaljhandeln i många år. Under dessa år har vintage ökat i popularitet medan ett annat, mer medvetet, tänk kring hållbara affärer och miljö vuxit fram. Både från företag och konsumenter.

”Nu kommunicerar företag flitigt kring det här på hemsidor och marknadsföringskampanjer. Det är nog en utmaning att hitta något företag som inte arbetar med hållbarhet”, säger Fuentes.

Gammalt porslin märks med en etikett i Iittalas butik i Gustavsberg utanför Stockholm.
Gammalt porslin märks med en etikett i Iittalas butik i Gustavsberg utanför Stockholm.Foto:Jack Mikrut

Han menar också att det av vissa företag används som ett sätt att gardera sig från annan typ av kritik från konsumenter eller media. Trots det ser Christian Fuentes att det finns ett genuint intresse för att arbeta med hållbarhet i detaljhandeln. Ett problem är dock att få lönsamhet i affären. 

”Det har visat sig tidigare att det är svårt att få ruljans. Det är ofta ganska dyrt att köpa tillbaka sina produkter och marknadsföra dem utåt. I många fall har det blivit en mindre del av verksamheten men som har ett viktigt symboliskt värde”, säger Fuentes.

Och just att nå lönsamhet är något Emma Ohlson på Cervera upplever som en utmaning.

”Det gör vi inte i dag, men vi har en långsiktig bild över hur det ska utvecklas och det bygger samtidigt många andra värden för oss”, säger hon.

Förhoppningen är att utveckla konceptet till att innefatta butiker över hela landet.

”Vår verksamhet är just nu centraliserad till Sveavägen i Stockholm, men vi vill gärna se att fler vintagehubbar växer upp runtomkring i landet. Intresset är stort över hela Sverige och det är roligt att se”, säger Emma Ohlson.

Altor: Det var läge att sälja Ctek nu

Altors avyttring av Ctek motiverades på onsdagen med att bolaget ägts i elva år och att det därför är läge att sälja nu.

I samma fond ligger dock det ännu äldre innehavet Carnegie. Här råder det ingen brådska att bli av med innehavet, enligt Altors partner Stefan Linder.

Altors partner Stefan Linder.
Altors partner Stefan Linder.Foto:Pressbild.

På onsdagskvällen kablade Carnegie ut ett pressmeddelande om att Altor säljer sina återstående 10 procent av Ctek. Batteriladdarbolaget börsnoterades i september 2021 på kursen 69 kronor med efterföljande rask kursrusning till som mest drygt 200 kronor, men har sedan dess dalat.

På torsdagen stod det klart att avyttringskursen blev 88 kronor, drygt 10 kronor under onsdagens stängningskurs och fjärran från kursrekordet. Marknaden handlade ned aktien ytterligare några procent på nyheten.

I en Di-intervju på onsdagen motiverade Altors presstalesperson Tor Krusell avyttringen med att bolaget har ägts länge:

”Vi har varit partner till Ctek i elva år och tyvärr är det ju så att som riskkapitalfond har ägandet en begränsad livslängd. Man måste släppa företag förr eller senare och det är läget nu. Men det är ett jättefint bolag som vi är superstolta över att ha fått jobba ihop med”, sa han.

Försäljningen av Ctek motiverar även Altor-partnern Stefan Linder på torsdagen med att ”vi ju har varit ägare länge”. På Di:s fråga varför Altor inte sålde när kursen stod i 210 kronor svarar han att det var så snart efter noteringen att Altor bland annat hade åtaganden enligt så kallade lockup-klausuler, som gjorde att avyttringar inte var aktuella.

Varför säljer ni just nu?
”Det finns ingen magiskt kring just nu, utan börsnoteringen var ju början på avvecklingen av vårt ägande. Vi tog ett steg under våren och nästa steg nu. Det känns naturligt att successivt sälja ned efter att en börsnotering ägt rum.”

Den Altorfond som ägt Ctek sjösattes hösten 2008 och har en ”livslängd” på 15 år, det vill säga till 2023, och innehav kan dessutom förlängas om Altor kommer överens med fondens investerare, för att undvika att behöva ”slumpa bort” innehav.

Ctek hade alltså kunnat behållas ett tag till, men säljs nu – efter att kursen mer än halverats sedan toppen.

Vittnar inte det om att ni inte tror så mycket på Cteks möjligheter under de närmaste åren?
”Jag tycker inte att man ska tolka det så. Vi börsnoterade bolaget på 69 kronor och sedan dess har kursen gått upp 40 procent medan marknaden gått ned 10 procent.”

I samma fond som noterade Ctek finns det onoterade Carnegie, som Altor har ägt sedan 2009 – två år längre än det innehav som uppges säljas på grund av långvarigt ägande.

Är det bråttom för Altor att sälja av Carnegie?
”Nej, det är det inte, vi har ju tid kvar i fonden. Jag vill inte kommentera Carnegie specifikt – jag jobbar inte med det innehavet – men generellt har varje bolag sin strategiska plan och åtgärder som de vill jobba med. Sedan hittar man en lämplig tidpunkt när man tycker att bolaget är redo att ta nästa steg.”

Pengarna från Ctek kan betalas ut till fondens investerare innan samtliga innehav, inklusive Carnegie, har sålts enligt Stefan Linder.

Ser du någon jävsproblematik i att Altor gav sin egen investmentbank Carnegie – jämte Swedbank – uppdraget att sälja Ctek-aktierna?
”Nej, verkligen inte. Carnegie och Swedbank jobbade även med IPO:n, och Carnegie är marknadsledare i Norden inom inte minst aktiemarknadstransaktioner. Både vi och andra pe-bolag och andra ägare använder dem flitigt.”

Ctek-aktien handlade vid 13-tiden på eftermiddagen kring 96 kronor, drygt 3 procent ned för dagen men betydligt över ”placing-kursen” på 88 kronor. Vem som köpte Altors aktier är i skrivande stund okänt. Johan Hjertonsson, vd på största ägaren Latour, säger till Di att Latour inte har köpt några av aktierna.

”Vi har inte förvärvat några av dem”, säger han, och uppger att han saknar insyn i vem som köpt.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera