1515

Ny transportplan för Sverige

Höghastighetståg ja, men i 250 kilometer i timmen i stället för 320, föreslår Trafikverket. Inbromsningen medger en snabbare utbyggnad, enligt generaldirektör Lena Erixon.

Förra hösten klubbades en ny infrastrukturproposition på 622,5 miljarder kronor för perioden 2018 till 2029. På torsdagen presenterade Trafikverket sin plan för hur pengarna ska användas.

Orsaken till att myndigheten nu föreslår att snabbtågen ska byggas för en lägre hastighet är att få bättre utväxling på pengarna.

”Ska man bygga i 320 kilometer i timmen kommer det att dröja länge innan vi får effekt och innan vi kan få operatörer som är beredda på att satsa på projekt där man kan köra i den hastigheten”, säger Lena Erixon.

Hur lång tid det tar innan stambanorna är färdigbyggda beror på hur mycket pengar framtida regeringar kommer att lägga, men en målgång 2040 eller 2050 är fullt möjlig enligt Erixon.

Att göra som Sverigeförhandlingen föreslår och låna upp pengar för en snabbare utbyggnad vore ”en möjlig väg”, enligt Erixon, men det ryms inte inom direktiven från regeringen.

Hastighetssänkningen spar åtskilliga miljarder enligt Lena Erixon som saknar en skarp siffra, men endast för Ostlänken handlar det om 10 miljarder kronor.   

”Givet de direktiv vi har tycker vi att det bästa förslaget”, säger Trafikverkets GD Lena Erixon.

Myndigheten föreslår en successiv utbyggnad som startar med sträckorna Linköping – Tranås/Aneby och Göteborg – Borås. I ett nästa steg ser Trafikverket framför sig utbyggnad av Tranås/Aneby – Jönköping.

Samtidigt innehåller rapporten en katalog med andra kapacitetsökningar, däribland första delen av Norrbotniabanan, fyrspår mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm och dubbelspår på delar av Oskustbanan.

Nu väntar remissrunda och för den nye infrastrukturministern Tomas Eneroth turné i landet med förslaget. 

”Det kommer naturligtvis vara en del som är väldigt nöjda med det Trafikverket har föreslagit och det kommer var en del som har synpunkter på det”, säger han.

Några egna synpunkter har han inte än.

”Vi sätter ner foten i mars 2018”, säger han.

Tidigare har Trafikverket varnat för att delar av vägnätet riskerar att försämras. Den effekten undviker man inte med besparingen på höghastighetstågen: På landsbygden får man räkna med ett sämre vägnät mot slutet av perioden varnar Erixon.

”Vi kommer inte riktigt att klara av att hålla hela det lågtrafikerade vägnätet”, säger hon.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?