1515

Ny tjänst hjälper till med matinköp under coronakrisen – H&M-sfären stöttar

Flera av Sveriges ledande livsmedelskedjor går samman för att underlätta matinköp för personer som behöver isolera sig med anledning av coronaviruset. Satsningen får miljonstöd från H&M Foundation och är en del av kampanjen Action against Corona, som stiftelsen Norrsken och Dagens industri dragit igång.

H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) stöttar entreprenören Stefan Krooks nya initiativ GodHjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronaviruset kan få hjälp med matinköp.
H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) stöttar entreprenören Stefan Krooks nya initiativ GodHjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronaviruset kan få hjälp med matinköp.Foto:Filip Erlind
Ett sms från entreprenören Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson blev upptakten till tjänsten God Hjälp, som ska underlätta matinköp för personer som sitter isolerade i hemmet under coronakrisen.
Ett sms från entreprenören Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson blev upptakten till tjänsten God Hjälp, som ska underlätta matinköp för personer som sitter isolerade i hemmet under coronakrisen.

Det började med ett sms från God El-grundaren Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson på eftermiddagen den 19 mars. Där skriver Stefan Krook att han funderar på att sätta upp en mathandlingstjänst för riskgrupper och undrar om Norrsken redan är på bollen genom kampanjen Action against Corona.

Upprinnelsen till idén var en högst personlig upplevelse i dessa coronatider:

”Jag har föräldrar som bor utanför Helsingborg och är i riskgruppen, men som aldrig har handlat på nätet och inte hade någon ambition att göra det. Så det krävdes rätt mycket för att övertyga dem om att få hjälpa dem att lägga en beställning på mat digitalt. Och sedan skulle det ta åtta dagar att få det levererat”, förklarar Stefan Krook.

En vecka senare är nu i stället sajten God Hjälp i luften, där frivilliga kan anmäla sig för att göra inköp till personer som tillhör en riskgrupp och behöver stanna hemma. Målet är att minska trycket på vården och att fler liv därmed kan räddas.

Utmaningen är bara att många av personerna i riskgrupperna är aktiva och inte vill ha hjälp, insåg Stefan Krook efter att ha studerat data från andra liknande initiativ. Att gå och handla är tvärtom ett av deras glädjeämnen i vardagen.

Risken var att initiativet skulle falla på att det blev hundra personer som ville hjälpa och bara en som ville ha hjälp.

Därför försöker God Hjälp nu vända på logiken och peka på att det är samhället som behöver hjälp istället för individen som stannar hemma.

”Precis som statsministern sa i sitt tv-tal måste vi hjälpas åt och det är en uppoffring att vara hemma. Det är inte de som blir hjälpta, utan de hjälper till att rädda liv. Så vi kommer att kalla dem hemmahjältar istället.”

Den som stannar hemma registrerar ett uppdrag på sajten. Ovana användare kan ta hjälp av en vän eller anhörig på distans och som också kan få kopia på korrespondensen i systemet.

Sedan kan frivilliga ta del av och anmäla sig för att utföra uppdragen. Först efter att ha registrerat sig med bank-id och godkänt ett antal förhållningsregler blir de godkända som God Hjälp-volontärer.

”Förhållningsreglerna handlar om att de inte får ha symtom, att de inte får gå in huset och så vidare. Samtidigt vet vi vem det är vi har att göra med.”

Hur försäkrar ni er mot att inte bedragare försöker använda tjänsten?

”Det här är en dålig plattform att använda för bedrägerier, eftersom vi har koll på alla volontärer som anmäler sig i vår tjänst. Idén är tvärtom att förebygga bedrägerier.”

Dessutom ska inga pengar betalas ut i förväg och inga kortuppgifter lämnas ut, utan volontären lägger ut för inköpet och får sedan betalt via Swish i efterhand. Även här kan en vän eller anhörig rycka in på distans, om den som sitter isolerad hemma inte har Swish.

Livsmedelsjättarna Axfood AXFO -1,67% Dagens utveckling , Bergendahls, Coop och Lidl är med från start och kommer att sprida information om tjänsten till sina kunder genom sociala medier, kundklubbar och i butikerna.

H&M Foundation stöttar initiativet med en miljon kronor, ett naturligt beslut i rådande läge enligt Karl-Johan Persson som både sitter i H&M-stiftelsens styrelse och varit med och grundat stiftelsen Good Cause som dragit igång det nya initiativet (se faktaruta).

”Jag är övertygad om att God Hjälp kan bidra med en viktig samhällsfunktion genom att avlasta vården och ytterst bidra till att rädda liv”, säger Karl-Johan Persson.

Norrsken har hjälpt till med kontakter till olika aktörer i sitt nätverk och agerat bollplank kring frågor om hur sajten borde sättas upp.

”Det här är byggt på samarbete och av en entreprenör som väljer att lägga allt annat åt sidan för att hitta en lösning på ett av de problem som kommer upp i spåren av coronapandemin”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

 


Innehåll från GIABAnnons

Vår tillväxt är starkt korrelerad med minskade utsläpp

Användandet av förnybar energi är avgörande om vi ska minska våra utsläpp, men det räcker inte för att nå klimatmålen. Vi behöver också ett större fokus på cirkulär ekonomi om vi ska lyckas med att hantera klimatförändringarna. 

Med befintlig teknik skulle övergången till förnybar energi endast åtgärda 55 procent av de globala utsläppen, enligt en rapport från Ellen MacArthur Foundation. 

– För att komma åt de resterande utsläppen behövs en omställning till cirkulär ekonomi. Det är halva lösningen på klimatkrisen, säger Andreas Anderholm, hållbarhetschef på GIAB.

GIABs affärsidé handlar om att förlänga livet på produkter och i praktiken utveckla, implementera och kommersialisera olika typer av affärsmodeller utifrån cirkulärekonomiska principer. 

– Vi har byggt upp en bred erfarenhet av hur man genomför en cirkulär omställning på riktigt. Vi hjälper våra kunder med tjänster, rådgivning och skapar helhetslösningar som är till nytta för både företag, konsument och miljön. Det har lett till att vi sen start kunnat uppvisa en tillväxt som är starkt korrelerad med minskade utsläpp.  

Företaget har idag fyra affärsområden: RE:Commerce, som hjälper e-handelsbolag att på ett hållbart och lönsamt sätt ta hand om returer, reklamationer och skadat gods som sedan säljs vidare via GIABs egna e-handel Retushuset.se, Cirkulär Skadeservice, som hjälper försäkringsbolagen och försäkringstagare att hantera och återbruka skadade produkter, Cirkulär Office, som återbrukar organisationers IT-utrustning och erbjuder en helhetslösning för återbrukade kontor samt GIAB Consulting som erbjuder spetskompetens och rådgivning inom cirkulär affärsutveckling, berättar Andreas Anderholm. 

GIAB är sedan juli i år börsnoterade på Nasdaq First North. 

– Det ger oss de resurser som behövs för att fortsätta utveckla vår verksamhet i hög takt och samtidigt bidra till en cirkulär omställning och minskade utsläpp. Det innebär också en möjlighet för de som vill vara med och investera i lösningen på klimatkrisen. Genom att i större grad återanvända produkter och återvinna material skapar vi en ekonomi där tillväxt kan vara korrelerat med minskade utsläpp, säger Andreas Anderholm. 

Om GIAB

Genom återbruk bidrar vi till effektivare resursutnyttjande och en cirkulär ekonomi - något som i sin tur resulterar i minskade klimatutsläpp och främjar en mer hållbar framtid. Bland våra kunder återfinns bland annat IKEA, Folksam, Electrolux och CDON. GIAB är börsnoterade på Nasdaq First North.

https://www.giabnordic.se/sv/ 

www.returhuset.se  

 

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?