Annons

Ny tjänst hjälper till med matinköp under coronakrisen – H&M-sfären stöttar

Flera av Sveriges ledande livsmedelskedjor går samman för att underlätta matinköp för personer som behöver isolera sig med anledning av coronaviruset. Satsningen får miljonstöd från H&M Foundation och är en del av kampanjen Action against Corona, som stiftelsen Norrsken och Dagens industri dragit igång.

H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) stöttar entreprenören Stefan Krooks nya initiativ GodHjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronaviruset kan få hjälp med matinköp.
H&M Foundation med Karl-Johan Persson (t v) stöttar entreprenören Stefan Krooks nya initiativ GodHjälp, där personer som sitter isolerade hemma på grund av coronaviruset kan få hjälp med matinköp.Foto:Filip Erlind
Ett sms från entreprenören Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson blev upptakten till tjänsten God Hjälp, som ska underlätta matinköp för personer som sitter isolerade i hemmet under coronakrisen.
Ett sms från entreprenören Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson blev upptakten till tjänsten God Hjälp, som ska underlätta matinköp för personer som sitter isolerade i hemmet under coronakrisen.

Det började med ett sms från God El-grundaren Stefan Krook till Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson på eftermiddagen den 19 mars. Där skriver Stefan Krook att han funderar på att sätta upp en mathandlingstjänst för riskgrupper och undrar om Norrsken redan är på bollen genom kampanjen Action against Corona.

Upprinnelsen till idén var en högst personlig upplevelse i dessa coronatider:

”Jag har föräldrar som bor utanför Helsingborg och är i riskgruppen, men som aldrig har handlat på nätet och inte hade någon ambition att göra det. Så det krävdes rätt mycket för att övertyga dem om att få hjälpa dem att lägga en beställning på mat digitalt. Och sedan skulle det ta åtta dagar att få det levererat”, förklarar Stefan Krook.

En vecka senare är nu i stället sajten God Hjälp i luften, där frivilliga kan anmäla sig för att göra inköp till personer som tillhör en riskgrupp och behöver stanna hemma. Målet är att minska trycket på vården och att fler liv därmed kan räddas.

Utmaningen är bara att många av personerna i riskgrupperna är aktiva och inte vill ha hjälp, insåg Stefan Krook efter att ha studerat data från andra liknande initiativ. Att gå och handla är tvärtom ett av deras glädjeämnen i vardagen.

Risken var att initiativet skulle falla på att det blev hundra personer som ville hjälpa och bara en som ville ha hjälp.

Därför försöker God Hjälp nu vända på logiken och peka på att det är samhället som behöver hjälp istället för individen som stannar hemma.

”Precis som statsministern sa i sitt tv-tal måste vi hjälpas åt och det är en uppoffring att vara hemma. Det är inte de som blir hjälpta, utan de hjälper till att rädda liv. Så vi kommer att kalla dem hemmahjältar istället.”

Den som stannar hemma registrerar ett uppdrag på sajten. Ovana användare kan ta hjälp av en vän eller anhörig på distans och som också kan få kopia på korrespondensen i systemet.

Sedan kan frivilliga ta del av och anmäla sig för att utföra uppdragen. Först efter att ha registrerat sig med bank-id och godkänt ett antal förhållningsregler blir de godkända som God Hjälp-volontärer.

”Förhållningsreglerna handlar om att de inte får ha symtom, att de inte får gå in huset och så vidare. Samtidigt vet vi vem det är vi har att göra med.”

Hur försäkrar ni er mot att inte bedragare försöker använda tjänsten?

”Det här är en dålig plattform att använda för bedrägerier, eftersom vi har koll på alla volontärer som anmäler sig i vår tjänst. Idén är tvärtom att förebygga bedrägerier.”

Dessutom ska inga pengar betalas ut i förväg och inga kortuppgifter lämnas ut, utan volontären lägger ut för inköpet och får sedan betalt via Swish i efterhand. Även här kan en vän eller anhörig rycka in på distans, om den som sitter isolerad hemma inte har Swish.

Livsmedelsjättarna Axfood AXFO -0,87% Dagens utveckling , Bergendahls, Coop och Lidl är med från start och kommer att sprida information om tjänsten till sina kunder genom sociala medier, kundklubbar och i butikerna.

H&M Foundation stöttar initiativet med en miljon kronor, ett naturligt beslut i rådande läge enligt Karl-Johan Persson som både sitter i H&M-stiftelsens styrelse och varit med och grundat stiftelsen Good Cause som dragit igång det nya initiativet (se faktaruta).

”Jag är övertygad om att God Hjälp kan bidra med en viktig samhällsfunktion genom att avlasta vården och ytterst bidra till att rädda liv”, säger Karl-Johan Persson.

Norrsken har hjälpt till med kontakter till olika aktörer i sitt nätverk och agerat bollplank kring frågor om hur sajten borde sättas upp.

”Det här är byggt på samarbete och av en entreprenör som väljer att lägga allt annat åt sidan för att hitta en lösning på ett av de problem som kommer upp i spåren av coronapandemin”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

 


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?