Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ny tjänst från Lundabolag: Köp koldioxid och gräv ner den

Lundabolaget Avant Apes har utvecklat en tjänst där privatpersoner kan bidra till en klimatbättre värld. Genom plattformen kan intressenter köpa en viss mängd koldioxid som globala företag fångar in och lagrar permanent. Men kön är lång för privatpersoner som vill köpa och begrava koldioxid.

Magnus Alfredsson.
Magnus Alfredsson.Foto:Privat

Sedan tidigare driver Magnus Alfredsson den Lundabaserade fonden Proethos som är inriktad på etisk och hållbar kapitalförvaltning. Bolaget är sprunget ur inkubatorn Ideon Innovation och har nära samarbete med bland annat Ekonomihögskolan i Lund.

Nu har han startat ytterligare ett företag med fokus på miljö och hållbarhet, Avant Apes, som under den kommande vintern siktar på lansering av en klimattjänst där intressenter kan bidra till att koldioxid fångas in från atmosfären och lagras permanent.

”Jag tippar på att vi har tjänsten igång i januari nästa år. Och det här handlar inte om klimatkompensering, att bli klimatpositiv, offsetting eller något annat populärt uttryck, utan att privatpersoner och företag kan välja hur många kilo eller ton man ska fånga in och begrava. Man gör beställningen på vår hemsida, betalar och får en bekräftelse”, säger Magnus Alfredsson bakom Avant Apes som i likhet med Proethos också drivs från Ideon Innovation.

Koldioxidavskiljning och lagring (Carbon Capture and Storage, CCS) går ut på att fånga in koldioxid som komprimeras, transporteras och lagras djupt under markytan eller havsbottnen. 

”Det finns visserligen olika aktörer som säljer portföljer med en mix av hållbara lösningar och produkter. Men mig veterligen finns det ännu inget företag som erbjuder renodlad försäljning av koldioxid som fångas in och lagras”, säger Magnus Alfredsson.

Idag finns det cirka en handfull större företag som på ett globalt plan svarar för själva infångande och lagring av växthusgasen, men samtliga har fulltecknade agendor för en bra tid framåt. Privatkonsumenter som vill dra sitt strå till stacken för en klimatbättre värld, exempelvis via Avant Apes i Lund, får således räkna med en lång väntetid innan köpet av koldioxid omsätts till handling. 

”Det är helt klart så att efterfrågan i dag är större än tillgången. Om du lägger en beställning på vår hemsida i dag dröjer det 2-4 år innan den köpta mängden koldioxid har samlats in och lagrats, det måste man vara medveten om, säger Magnus Alfredsson. 

Han säger sig ha knutit samarbeten med de två största företagen i världen som specialiserat sig på teknik för koldioxidavskiljning och lagring. Men han vill inte gå närmare in på vilka företag det handlar om.  

”Just nu jobbar vi på prissättningen och när den processen blir klar, om två-tre månader, kommer jag förmodligen att kunna gå ut med namnen på de här aktörerna. Som kalkylen ser ut just nu kommer mitt pris till konsumenter att vara sex kronor per kilo koldioxid. I takt med att tekniken förfinas kommer priset för privatpersoner också att bli lägre”, säger Magnus Alfredsson.

Innehåll från Yabie EnterpriseAnnons

”Backup-betallösning ett måste”

I takt med att stora organisationer allt oftare utsätts för ransomware, är det viktigt att skydda den digitala miljön. Ett sätt att göra sig mindre sårbar är att skaffa en backup-lösning, för att eliminera risken att stå utan betalningsmöjlighet.

Cyberattacker i form av gisslan-virus, så kallade ransomware, har blivit ett allt vanligare fenomen i vår digitala omvärld, speciellt för betalsystem i retail och dagligvarubranschen. För organisationer som omsätter stora summor pengar kan en sådan attack generera miljontals i förlorade intäkter per timme

– Bara under det senaste året har vi sett den här typen av attacker på Coop i Sverige, 7-Eleven i Danmark och Spar i Storbritannien. Alla företag och handlare behöver skydda sig och samtidigt se över hur man sprider risken att inte kunna ta betalt, säger Sven Hammar, försäljningschef på fintech-bolaget Yabie. 

Kom igång med en back-up-betallösning nu

Undvik miljontals förlorade kronor

Oavsett om det är ransomware eller en annan faktor som skapar nedtid, som tekniskt krångel med internetslutning eller driftproblem, får företag utan en backup-betallösning snabbt problem. Det kan handla om svårigheter med kommunikation, kortinlösen eller själva point of sale-systemet (POS). 

– Vi har tagit fram en Emergency Point of Sale-lösning som en slags försäkring för företag. Med vårt mobila betalsystem har de alltid en extern betallösning som inte är beroende av de faktorer som en traditionell kassa är. Att tappa miljontals kronor eller skada varumärket är en risk ingen organisation ska behöva ta. Alla ledningsgrupper bör ställa sig frågan: Hur tar vi betalt om våra nuvarande POS och betalsystem går ned eller blir hackade? säger Sven Hammar.

Se alla fördelar med en mobil betallösning 

Även om Yabies ePOS (Emergency Point-of-Sale) är en mobil betallösning är tänkt att användas som en backup, går den även att använda som ett komplement vid andra tillfällen.

Kapa köer – skapa en modern och mobil kundresa

– Framtiden ligger i oberoende mobila betalningslösningar utan hårdvara. Genom att inte ha betalfunktionen kopplad till en stationär hårdvara med en mängd sladdar och tekniska tillbehör är företag friare i sitt säljande, säger Peter Tollgård, affärsområdeschef på Yabie.

Ett annat behov som Yabies ePOS kan uppfylla är nedkortade köer under populära shoppingtider, så kallad ”line-busting”.  

– Att ha många kunder är varje säljande organisations dröm, medan köande är kundernas mardröm. Har man då en flexibel-lösning att sätta in vid behov, kan man erbjuda konsumenten en bättre upplevelse och undvika att köp uteblir på grund av bristande tålamod, säger Peter Tollgård.

Läs mer om Yabie här 

Sammantaget är Yabie ePOS en mobil backup-betallösning som fungerar som ett förlängt skydd mot ransomware och teknikstrul men också  är det en smidig och skalbar lösning för alternativa säljytor, som säkerställer konkurrenskraft och relevans på marknaden.

– Man kan säga att det är som att köpa en försäkring som betalar sig själv genom alla eventuella förlorade intäkter den skyddar och säljmöjligheter den öppnar, avslutar Sven Hammar.

Om Yabie:

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som konsoliderar marknaden för kassasystem och betallösningar. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från kvarterskrogen till IKEA. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 500 msek i riskkapital.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Yabie Enterprise och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera