1515

Ny studie: Kvinnor som driver företag dubbelt drabbade av pandemin

Bristande tillgång på finansiering gör att kvinnliga företagare riskerar att drabbas extra hårt av pandemin. Det slår Företagarna och Almi i Mälardalen fast i en rapport på uppdrag av Tillväxtverket.

Lina Skandevall är företagsorganisationen Företagarnas talesperson för kvinnligt företagande.
Lina Skandevall är företagsorganisationen Företagarnas talesperson för kvinnligt företagande.Foto:Oskar Omne

De flesta kvinnor som driver företag i Sverige har verksamheter som omsätter under 1 miljon kronor, visar en ny studie. Det främsta skälet till varför de startar företag är att de vill ha mer frihet och flexibilitet. 

”Bilden av en företagare är ofta att man driver ett bolag som omsätter mer än 50 miljoner kronor och siktar mot börsen. Men det har många kvinnor svårt att identifiera sig med”, säger Lina Skandevall, som är expert på kvinnors företagande och talesperson för organisationen Företagarna.

I en ny rapport om kvinnors företagande har Företagarna och statliga Almi i Mälardalen, genom nätverksprojektet Enterprise Europe Network, tittat på vilka tillväxthinder som finns för företag som drivs av kvinnor. Undersökningen visar att många kvinnliga företagare söker något annat än hög omsättning och flera hundra anställda.

Andelen av företag i Sverige som drivs av kvinnor är lägre än i många länder i Europa – med 27 procent ligger vi under snittet i EU.

”Då ska Sverige vara ett av världens mest jämställda länder. Uppenbarligen fungerar inte sättet vi arbetar med frågan i dag och det är dags att se över detta med nya ögon – och då måste vi börja med att förstå hur kvinnors företagande ser ut”, säger Lina Skandevall.

Samtidigt tycker hon att mycket tyder på att det är ett stort skifte på gång, också på grund av pandemin. 

”Med hemmajobbet har vi fått känna på hur det är att vara mer fri och ha den typen av liv. Det kanske ger en lägre instegströskel till att starta det där företaget man har tänkt på”, säger hon.

Lina Skandevall poängterar att det inte är kvinnors företagande vi ska ändra på för att få fler att våga ta steget, utan att det är systemet som måste förändras. Det handlar till exempel om att banker och andra stödorganisationer behöver sätta sig in i vad majoriteten av kvinnor som driver företag ägnar sig åt i dag och vilket finansieringsstöd de behöver. 

”Vi måste börja prata om finansiering på andra sätt. Kvinnligt grundade bolag får bara 1 procent av riskkapitalet, men hur många är det egentligen som söker? Det är viktigt att få rätt sorts kapital i rätt fas när man bygger bolag. De mindre bolagen behöver andra typer av stöd. Här finns ett kunskapsglapp, både hos kvinnor och hos investerare”, säger Lina Skandevall.

Läs också: Jämställdhet allt viktigare för kreditbetyget

80 procent av kvinnorna i studien driver företag inom tjänstesektorn och många inom traditionella branscher som hälsa, skönhet och vård. 

Flera av de som har intervjuats har främst satsat på organisk tillväxt och använt privat kapital för att finansiera företaget, som att belåna sina boenden. Det kan bero på flera skäl. Dels svårigheter att få tillgång till kapitalet, dels för att de inte vill släppa in andra ägare, men också för att de inte vet vilka möjligheter som finns. 

En stor andel av kvinnorna som driver företag har drabbats av pandemin och i flera fall extra hårt för att de inte har haft tillgång till finansiering. Drygt hälften svarade att deras verksamheter har påverkats av pandemin och för vissa försvann orderingången helt. Drivkraften för att ställa om har dock funnits där.

”Tittar vi på vår undersökning har 48 procent svarat att de inte har någon kunskap om finansiering. Många kvinnor ser också på finansiering på andra sätt och vi behöver förändra strukturerna så att alla typer av företag får samma tillgång till marknaden”, säger Lina Skandevall.

Det är en fråga som Företagarna kommer att driva vidare i sin opinionsbildning, säger hon, varför kapitalet inte kommer dit det ska. Något som Almi också kommer att ta med sig i sin rådgivning.

Andra faktorer som spelar in på kvinnors företagande är att traditionella pitchar ofta är obekväma för kvinnor.  Måste just pitchformatet vara den enda vägen?, frågar sig Lina Skandevall. Det viktiga är att kapitalet landar där det ska, tycker hon.

”Kvinnor behövs på marknaden. Vi tänker hållbart och organiskt, men är underrepresenterade och behöver bli fler”.

Kvinnor efterfrågar också nya typer av nätverk med fokus på affärer. Nästa steg, som presenteras i rapporten, är att starta olika former av anpassade aktiviteter för att skapa nya nätverk. Det gäller både för de regioner som studien har gjorts i: Stockholm, Uppsala, Sörmland, Västmanland och Örebro län, men Företagarna kommer även att jobba bredare.

En sak som stack ut i djupintervjuerna är att fler företagare jobbar på den internationella marknaden, närmare bestämt 60 procent. Dock uppger 40 procent att de inte har de nätverk och kontakter som behövs för att nå ut till andra marknader.

”Vi kommer att jobba vidare med den frågan ute i våra lokala föreningar, och även jobba närmare EU och Wegate som är en internationell digital plattform där man kan kopplas samman med investerare och partners”, säger Lina Skandevall.

 


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?