1515
Annons

Ny studie: Då har låginkomsttagare råd att köpa elbil

Först 2029 har en amerikansk låginkomstfamilj råd att köpa en elbil enligt uträkningar från det internationella rådet för rena transporter ICCT. Från 2030 kommer de dessutom spara cirka 8.500 kronor årligen på att göra bytet.

Foto:Qilai Shen

De flesta studier tyder på att produktionskostnaden liksom inköpspriset för elbilar kommer att sjunka under de kommande åren. Ett av de främsta skälen är att priset på batterier kommer att sjunka. För konsumenterna kommer det inom några år även uppstå en andrahandsmarknaden, som sänker investeringskostnaden rejält.

ICCT har räknat på när kostnaden att köpa en elbil blir densamma som en genomsnittlig låginkomsttagare i USA lägger på sin bensindrivna bil i dag.  Året de kommit fram till är 2029. Det är två år efter att samma sak sker för höginkomstfamiljer i USA. 

Om man räknar in andra kostnader som kommer med bilägandet, såsom bränsle, underhåll och försäkring så kan 45 procent av alla hushåll i USA spara pengar på att byta ut åtminstone en av bilarna till en elbil 2025. 2030 beräknas 95 procent av hushållen spara pengar på att byta till elbil, enligt ICCT.

En låginkomstfamilj med en inkomst på under 25.000 dollar, motsvarande 214.000 kronor, lägger i dag 50 procent av sin totala inkomst på just bilen, medan familjer med en inkomst på över 75.000 dollar enbart lägger 10 procent av pengarna på bilen. 

Enligt ICCT skulle en fjärdedel av de familjer med lägst inkomst kunna spara cirka 1.000 dollar, motsvarande 8.500 kronor, år 2030. 

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera