Annons

Ny strid om mångmiljardprojektet

Preem vann första ronden men nu fortsätter striden om drivmedelsbolagets planer för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil.
En rad miljöorganisationer kräver att regeringen stoppar utbyggnaden av klimatskäl men Preem försvarar mångmiljardprojektet.

Preem, med ägaren Mohammed Al-Amoudi, planerar att bygga ut raffinaderiet utanför Lysekil.
Preem, med ägaren Mohammed Al-Amoudi, planerar att bygga ut raffinaderiet utanför Lysekil.Foto:TT/Di
Demonstranter från Extinction Rebellion inför rättegången i Mark- och miljööverdomstolen.
Demonstranter från Extinction Rebellion inför rättegången i Mark- och miljööverdomstolen.Foto:Adam Ihse/TT
Preem planerar att bygga ut raffinaderiet utanför Lysekil. Men protesterna är stora och motståndarna kräver att regeringen stoppar mångmiljardprojektet av klimat- och andra miljöskäl.
Preem planerar att bygga ut raffinaderiet utanför Lysekil. Men protesterna är stora och motståndarna kräver att regeringen stoppar mångmiljardprojektet av klimat- och andra miljöskäl.

I skuggan av coronavirusutbrottet och dramatiken på världens börser och på oljemarknaden startar nu nästa fas i kampen om ett av Sveriges mest omstridda industriprojekt. Många motståndare hade samlats utanför societetshuset Oscars i Lysekil på tisdagsmorgonen, där Mark- och miljöverdomstolen i veckan ska hålla förhandlingar om Preems ansökan om att få genomföra en rekordstor utbyggnad av sitt raffinaderi nära den bohuslänska orten. De som är emot utbyggnaden hoppas genom protester och klimatmanifestationer sätta ytterligare press på regeringen, som i augusti i fjol meddelade att den tar över beslutsrätten och ska fatta det slutliga beslutet om projektet ska få genomföras eller ej.

Demonstranter inför rättegången i Mark- och miljööverdomstolen om Preems utbyggnadsplaner i Lysekil.
Demonstranter inför rättegången i Mark- och miljööverdomstolen om Preems utbyggnadsplaner i Lysekil.Foto:Adam Ihse/TT

”Världen över växer motståndet mot fossilindustrin och vi som protesterar här i dag är del av en internationell rörelse som kräver klimaträttvisa. Sverige borde ta tillvara på den här möjligheten och visa att det är dags att avveckla fossilindustrin”, säger Cecilia Verdinelli, talesperson för Stoppa Preemraff, som beskriver sig som ett partipolitiskt obundet initiativ och paraply för många av Sveriges klimat- och miljöorganisationer.

Preems planer på att bygga ut sitt raffinaderi vid Brofjorden i Bohuslän för runt 15 miljarder kronor fick godkänt i mark- och miljödomstolen. Många stöder också projektet, inte minst lokalt i Lysekil där Preem flaggat för att många nya arbetstillfällen kan skapas av en utbyggnad. 

Men motståndet är stort och striden fortsätter. Domslutet har överklagats av bland annat Naturskyddsföreningen. Miljöorganisationen hävdar att utbyggnaden som skulle leda till kraftigt ökade utsläpp av koldioxid strider mot det globala klimatavtalet i Paris och hotar Sveriges klimatmål. Och Naturskyddsföreningen anser inte bara att regeringen borde säga nej till Preems utbyggnadsplaner utan även förbjuda all användning av fossila bränslen i Sverige från 2030.

Preems vd Petter Holland avböjer att ge intervjuer under domstolsförhandlingarna. Men bolagets talesperson avfärdar kritiken.

”Vi anser att kritiken landar helt fel. Vi har tagit fram en klimatfärdplan mot 2040 som är i linje med såväl Parisavtalet som Sveriges klimatmål. Men med nuvarande tillstånd är den omställning vi vill uppnå tyvärr inte möjlig”, säger Dani Backteg, presschef på Preem. 

Bakgrunden till planerna är att nya och skärpta miljökrav inom den internationella sjöfarten gör att efterfrågan på den tjockolja som Preem hittills kunnat sälja som fartygsbränsle väntas minska drastiskt. Genom investeringen vill Preem bland annat kunna utvinna mer bensin och diesel ur tjockoljan. Men enligt bolaget är jätteinvesteringen också ett viktigt led i att snabba på omställningen från fossil råolja till förnybara alternativ.

Mark- och miljööverdomstolen ska efter de nu påbörjade förhandlingarna inte som brukligt avgöra frågan i en dom utan endast lämna ett yttrande som blir ett beslutsunderlag för regeringens ställningstagande. Enligt Preem är det mycket viktigt med ett avgörande så snabbt som möjligt. Men när frågan hamnar på regeringens bord eller när dess beslut kan väntas är oklart. 

Vad skulle det innebära om utbyggnaden inte godkänns?
”Det skulle innebära att en nödvändig omställning försenas och det vore olyckligt för klimatet. Utsläpp av koldioxid är inte enbart en fråga för Lysekil eller Sverige. Det är i allra högsta grad en global fråga. Sveriges utsläppssiffror och fortsatta klimatarbete måste förstås i ett globalt perspektiv”, säger Dani Backteg.

Den saudisk-etiopiske mångmiljardären Mohammed Al-Amoudi.
Den saudisk-etiopiske mångmiljardären Mohammed Al-Amoudi.Foto:PONTUS LUNDAHL / TT /
Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera