Annons

Ny smäll mot jätteprojektet: KD säger nej till snabbtågen

Kristdemokraterna motsätter sig byggandet av snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Partiet är dock öppet för att satsa på andra typer av utbyggnad av tågnätet för att klara kapaciteten, beslutade partiets riksting efter en kompromiss. 

Foto:Erik Abel/TT

Efter en debatt landade KD:s riksting i att partiet ska motsätta sig byggandet av snabbtågen som fattades i Sverigeförhandlingen. 

Flera talare argumenterade mot snabbtågen. Kalle Bäck från Göteborgsdistriktet menade att kostnaderna för projektet var osäkra och riskerade att bli högre än de 230 miljarderna som är den beräknade kostnaden. 

”Låt oss dra i nödbromsen på snabbtågen och lägga resurserna på något som är mycket viktigare”, sa han i talarstolen.

Även Sara Skyttedal, som representerade partistyrelsen i frågan, argumenterade för att stoppa snabbtågen. 

Men partiledningen var splittrad i frågan. Bland annat den tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson argumenterade för att det behövs mer räls i Sverige. 

”Det är fullt på befintlig räls och det är fantastiskt att så många människor vill åka tåg. Vi har aldrig haft så många tåg, så långa tåg eller så tunga tåg som vi har i dag och det förstör ständigt rälsen. Så vi behöver både pengar till att lappa, laga och underhålla, men vi behöver också nya tågbanor”, sa den tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson (KD) från talarstolen. 

Efter debatten har en kompromiss som öppnar för att vara med och diskutera utbyggnad av tågräls i Sverige, även av tåg som går i hög hastighet, tagits fram. Den klubbades av rikstinget. 

Den exakta formuleringen är: 

”Rikstinget beslutar att uppdra till partistyrelsen att verka för en fortsatt upprustning av befintliga järnvägar, samt utbyggnad av nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten och funktionaliteten i det svenska järnvägsnätet.

Och:

”Att Kristdemokraterna ställer sig negativa till Sverigeförhandlingens förslag om nya banor för höghastighetståg.”

Som Di var först med att berätta ville partiledningen i Kristdemokraterna att rikstinget skulle ändra partiets politik. 

Tidigare har partiet varit starka förespråkare av snabbtågen. På KD:s hemsida stod innan rikstinget inleddes fortfarande: ”Kristdemokraterna anser att höghastighetsjärnväg för hastigheter på 320 km/h på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ska byggas så fort som möjligt”. 

Sedan tidigare har Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni villkorat sitt partis stöd till Snabbtågen med att även Moderaterna är med på en uppgörelse om finansieringen. Men Moderaterna säger nej.

Med KD:s besked i dag är det nu bara S, C, MP och V som stödjer snabbtågsprojektet. Det betyder att det bara är en röst marginal i riksdagen som nu stödjer jätteprojektet. 

Tidigare har KD:s partisekreterare sagt till Di att deras ställningstagande för snabbtågen är nödvändig för att satsningen ska bli verklighet. 

”Om vårt ställningstagande i partistyrelsen även blir rikstingets beslut så förstår vi ju att det blir svårt, eller kanske rentav omöjligt, att genomdriva det här projektet. Det borde påverka så att det här läggs i malpåse”, sa han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?