1515
Annons

Ny restriktionsvåg i Europa – länder vill bötfälla ovaccinerade

Den nyupptäckta virusvarianten omikron skrämmer Europas politiker till snabba åtgärder.

Tyskland överväger vaccinationsplikt och Norge väntas skärpa regler för inresa, medan både Grekland och Österrike vill införa böter för ovaccinerade. Även Storbritanniens regering skärper restriktioner.

Foto:David Zalubowski

Ett 20-tal länder, bland annat Sverige, har nu hittat personer smittade med covid19-virusets senaste upptäckta variant, omikron. Varianten upptäcktes först i Sydafrika men på tisdagen uppgav Nederländerna att man nu har bekräftat fall i två prover före den 23 november.

WHO satte på måndagen variantens risknivå till ”mycket hög”. Osäkerheten är fortfarande stor om hur smittsam omikron är, hur allvarlig sjukdom den orsakar - och om vaccinen biter på den. Besked kan dröja två veckor, enligt EU:s läkemedelsmyndighet EMA.

Omkring 70 länder har stoppat flyg från södra Afrika eller krävt karantän efter landning, enligt nyhetskanalen CNN. Samtidigt har flera länder åter dragit upp restriktionerna för att hejda smittan.

Norges regering rekommenderar nu munskydd på tätbefolkade platser och i bland annat kollektivtrafiken. Karantänkraven skärps också. Alla smittade måste stanna hemma i fem dagar. De som bor med dem måste testa sig och sitta i karantän tills de har fått negativt svar.

”Pandemin är inte över. Den har gått in i en ny fas”, säger den nya socialdemokratiska statsministern Jonas Gahr Støre, enligt nyhetsbyrån TT.

Den brittiska regeringen under premiärminister Boris Johnson har hållit emot krav på ökade restriktioner ända sedan de togs bort i somras. Men nu krävs munskydd i bland annat butiker och kollektivtrafiken minst tre veckor framåt.

Landet har också infört karantän för resenärer från tio länder i södra Afrika. Dessutom måste nu alla utländska besökare testa sig när de kommer till landet, och vara isolerade tills de har fått ett negativt resultat.

Samtidigt pågår en dragkamp mellan regeringen och hälsomyndigheten UKHSA, vars chef Jenny Harries på tisdagsmorgonen uppmanade britterna att undvika onödiga sociala kontakter på grund av omikron.

Premiärminister Boris Johnson svarade snabbt att britterna inte behöver undvika skolornas julspel eller ställa in utlandssemestrar.

”För allt det ändrar vi inte riktlinjerna för hur du i grunden ska leva ditt liv, utom på några sätt. Det handlar om att ta på munskydd i vissa sammanhang, som butiker och offentliga transporter, för att stoppa smittan. Vi ska också säkerställa att vi kontrollerar folk när de kommer till landet”, sa han till tv-bolaget Sky.

Vid en presskonferens på tisdagseftermiddagen sa han att alla vuxna i landet kommer att erbjudas ytterligare en vaccindos i slutet av januari.

Även Tyskland diskuterade på tisdagen skärpta restriktioner, efter att covidsmittan på en vecka har gått upp med 16 procent och antalet coviddöda har ökat med 26 procent. Flera delstater vill skärpa infektionslagen så att den ska gälla hela landet om nödvändigt. På tisdagseftermiddagen uppgav en regeringstalesman att prioriteringen nu är att utöka vaccinationerna. Bland förslagen som diskuteras finns utökade kontaktrestriktioner, speciellt för dem som inte är vaccinerade, och ett beslut om en generell vaccinationsplikt ska förberedas, skriver Direkt, med hänvisning till tyska medier.

Den blivande förbundskanslern, socialdemokraten Olaf Scholz, är för vaccinplikt, uppger nyhetsmagasinet Der Spiegel. 

De nya åtgärderna ska slutföras på torsdag, enligt talesmannen.

Österrike, med nära 400 coviddöda den senaste veckan, har redan infört vaccinationstvång från februari. Nu diskuterar regeringen böter på uppemot 7200 euro, motsvarande 74000 kronor, för personer som trots uppmaning vaccinerar sig. Förslaget ska presenteras på måndag, uppger EU-sajten Euractiv.

Presidenten Alexander van der Bellen varnar dock för att förslaget ytterligare kan fördjupa splittringen i landet, medan högerpopulistiska FPÖ anser att ”Österrike nu är en diktatur”. 

I Grekland, med drygt 10 miljoner invånare, har över 600 personer dött med covid den senaste veckan. Nu riktar landet in sig på de drygt 500.000 greker som är 60 år och äldre men ännu inte har vaccinerat sig. De som fortsätter vägra ta sprutan måste betala böter på motsvarande drygt 1.000 kronor i månaden. Pengarna ska gå till sjukhusen.

”Det är inget straff. Jag ser det som en hälsoavgift”, sa premiärminister Kyriakos Mitsotakis på tisdagen enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Bara 72 procent av den vuxna befolkningen i Grekland är fullvaccinerad enligt EU-organet ECDC, mot 75 procent i Österrike och 83 procent i Sverige.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?