1515
Annons

Ny rapport: Stockholmarna kan spara 50 miljarder på att byta till elbil

95 procent av bilarna i Stockholm kommer att vara laddbara 2030 – såvida laddinfrastrukturen inte sackar efter. Det visar en ny rapport från Rise. För stockholmarna finns det dessutom miljardbelopp att spara. 

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

”Under åren fram till 2030 kan stockholmarna totalt spara 50 miljarder kronor på att ställa om till laddbara bilar. Varje år som laddinfrastrukturen försenas innebär istället en alternativkostnad på cirka 7 miljarder kronor”, säger Jakob Rogstadius, senior forskare på Rise, i ett pressmeddelande. 

Stockholm Stad gick i fjol ut med målsättningen att trafiken ska vara utsläppsfri till år 2030, vilket betyder att samtliga resor och transporter i huvudstaden ska gå på el till dess. Och det ska inte ske med förbud, utan helt och hållet med hjälp av incitament.

Om stockholmarna fortsätter att byta ut sina fossilt drivna bilar till laddbara diton i samma takt som de gjort hittills når man nästan fram till målet. Enligt beräkningar från Rise så kommer 95 procent av bilarna vara laddbara 2030. 

RISE har också undersökt de socioekonomiska effekterna av en eldriven flotta i Stockholm. I rapporten drar forskarna slutsatsen att de laddbara bilarna inom en snar framtid faktiskt kommer vara billigare än än bensin- och dieselbilar. Det gäller både i inköp och i drift. Sammanlagt kan stockholmarna enligt deras beräkningar spara in 50 miljarder kronor fram till 2030 på skiftet till el.

Man har helt enkelt jämför de kostnader som kommer med en bensin- eller dieselbil – däribland inköpskostnad, underhåll och reparationer, drivmedel och skatter – med kostnader som kommer med en elbil såsom inköpspris, underhåll och reparationer, laddning och kostnad för exempelvis hemmaladdare – kostnader som bärs av bilisterna själva. 

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) menar att bensin- och dieselbilar är en dyrköpt historia – inte bara för den egna plånboken.

”Vi har länge haft koll på de positiva effekter som en omställning till elbilar skapar för miljön: friskare luft, lägre buller och nollade utsläpp. Nu kan ingen längre tvivla på att elektrifieringen också är en privatekonomisk vinst för bilägarna”, säger han i en kommentar. 

En kritisk punkt för att lyckas är förstås att alla i Stockholm får tillgång till laddning och där har det grönblå styret en ambitiös plan. Målet är att samtliga gatuparkeringar ska ha någon form av laddutrustning till 2030.

Enligt beräkningar från Rise så ligger den totala investeringskostnaden för att få fullgoda laddningsmöjligheter på gatan inom Stockholm någonstans mellan 350-400 miljoner kronor inklusive bland annat installation, infrastruktur, underhåll, nätanslutningar, nätavgifter, driftskostnader och andra kostnader.

Läs hela rapporten här.


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?