1515

Ny polisserie ska sticka ut ur mängden: Inte den typen där man jagar busar

SVT:s nya polisserie ”Tunna blå linjen” är omtalad och uppskriven redan innan den haft premiär. Men så är också dramaserien något annorlunda, en dramatiserad skildring av Malmöpolisens arbete som gör anspråk på att vara autentisk. 

Till vänster: Gizem Erdogan, som spelar polisen Leah i SVT:s nya serie ”Tunna blå linjen”. Till höger: Cilla Jackert, skapare och huvudförfattare av serien.
Till vänster: Gizem Erdogan, som spelar polisen Leah i SVT:s nya serie ”Tunna blå linjen”. Till höger: Cilla Jackert, skapare och huvudförfattare av serien.Foto:SVT/Joey Abrait
Foto:SVT

Det finns alla möjliga typer av polisserier att se på tv. Den som vill följa en yrkespolisserie i dokumentär form kan till exempel se aktuella ”Prio 1 – I förövarnas spår” på SVT Play, som handlar om jakten på sexualbrottslingar på internet. ”Tunna blå linjen” är något annat. 

”Det här är påhittat, det är fiktion, fast vi har velat göra det så autentiskt som möjligt”, säger seriens skapare och huvudförfattare Cilla Jackert och ger ett exempel på hur man har gått tillväga för att skapa den känslan. 

”Dialog mellan två rollfigurer kan ofta gå ut på att man egentligen behöver informera tittarna, snarare än att det är utformat som ett naturligt samtal, man vill att tittarna ska förstå vad som händer. Det problemet har vi inte haft här. Jag har hela tiden försökt att dra ned på informationen så mycket som det bara går, det här med att man indirekt talar till tittarna.”

Bild ur ”Tunna blå linjen”.
Bild ur ”Tunna blå linjen”.Foto:SVT

Ett annat grepp är att välja mer eller mindre okända skådespelare. Av de sex ledande polisrollerna är bara Gizem Erdogan, som spelar polisen Leah, känd. 

”När hon fick den här rollen var hon ännu inte så känd, det blev hon först efter att serien ”Kalifat” sänts”, säger Cilla Jackert. 

”En känd skådespelare kan överskugga sin rollfigur. Det finns säkert de som känner igen de här skådespelarna, men det blir trovärdigare om man inte har sett ansiktet hundratals gånger.”

Efter ”Kalifat” har Gizem Erdogan också synts i en ledande roll i Netflix originalserie ”Kärlek & anarki”.

”Tunna blå linjen” följer sex poliser i deras arbete och privat. Det är inte som i de flesta dramaserier att det inträffar ett allvarligt brott i första avsnittet, som sedan utreds och får sin lösning i sista avsnittet. Här handlar det om bortsprungna barn, lägenhetsbråk, alkoholister och missbrukare som tas om hand, småbrott mot en lokal kvartersbutik och så vidare. Den typ av brottslighet som ger svarta rubriker, gängkriminalitet och annan organiserad brottslighet med skjutningar och sprängningar, förekommer i stort sett inte alls. 

Gizem Erdogan, som spelar polisen Leah, är känd från ”Kalifat” och ”Kärlek & anarki”.
Gizem Erdogan, som spelar polisen Leah, är känd från ”Kalifat” och ”Kärlek & anarki”.Foto:SVT

En stor mängd små händelser innebär att både förövare och brottsoffer är många.

”Serien har ungefär 400 roller, sådana som har en replik. Det innebär att vi använder oss av väldigt många amatörer. Många spelar sina egna yrkesroller, en läkare i serien är en riktig läkare och så vidare. Det bidrar också till att skapa trovärdighet”, säger Cilla Jackert. 

Inspelningarna pågick från sommaren 2019 till januari förra året och avslutades alltså innan coronapandemin slog till på allvar. Men arbetet med serien inleddes redan 2014, berättar Cilla Jackert. 

Under dessa år har kriminaliteten eskalerat och blivit en het politisk fråga.

”Min skräck har varit att verkligheten ska hinna ikapp och förbi oss och det har den till viss del gjort i ett fall. I ett avsnitt får man veta att det har skett ett terrordåd i Stockholm. Det hittade jag faktiskt på innan det skedde, men det var väldigt många som sa att det skulle kunna ske.” 

Handlingen i ”Tunna blå linjen” är förlagd till Malmö, beryktat för sin höga kriminalitet. Ett anseende som kanske fläckas ytterligare genom denna polisserie.

”Jag tror inte att det är ett problem, det känns som Stockholm har tagit över som den värst drabbade staden. Dessutom handlar inte serien om den typen av brottslighet. Vi har bara en, nej två, skottlossningar på tio entimmesavsnitt. Här handlar det om att valla hem någon senildement eller köra någon till psykakuten eller åka till en lägenhet där grannarna klagar på att det luktar. Det är inte den typen av polisdramatik där man jagar busar.”

Cilla Jackert, skapare och huvudförfattare av ”Tunna blå linjen”.
Cilla Jackert, skapare och huvudförfattare av ”Tunna blå linjen”.Foto:Joey Abrait

”Men det handlar inte bara om ämnet. Jag tror också att det finns behov av en annan inriktning när det gäller tv-serier. Det finns en stor teknisk skicklighet i dag i hur man berättar en historia, serieskaparna kan de dramaturgiska knepen, men folk kanske börjar tröttna lite och ser igenom det.”

”Tunna blå linjen” har jämförts med amerikanska ”Spanarna på Hill Street”, som sändes på 1980-talet. Men även en serie som ”The Wire” kommer upp när det gäller det autentiska och skildringen av det vardagliga, även om den serien har en betydligt mer tydlig handling.

”Jag vill inte jämföras med en av världens bästa tv-serier. Den är så komplett, så genomtänkt och spännande. Jag är inte värdig den jämförelsen”, säger Cilla Jackert.  

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?