Ny plattform lär flyktingbarn grekiska och engelska

Grekland är porten till Europa för många barn på flykt, men språket blir ofta ett hinder på vägen till ett nytt liv. Genom en ny språkplattform från Akelius Foundation lär sig fler barn prata grekiska och engelska.

Genom en ny språkplattform från Akelius Foundation lär sig fler barn och ungdomar på flykt prata grekiska och engelska.
Genom en ny språkplattform från Akelius Foundation lär sig fler barn och ungdomar på flykt prata grekiska och engelska.Foto:Josefine Stenersen

Soheila är 12 år och har bott i det ökända flyktinglägret Moria på Lesbos i nästan sju månader. Hon flydde tillsammans med sin familj från Afghanistan över havet från Turkiet.  

”Det är tufft i lägret. Så fort det blir mörkt måste någon följa med mig om jag ska gå någonstans, och det är mycket bråk. Jag oroar mig mycket för framtiden, att vi ska bli deporterade. Vi spenderade alla pengar på att ta oss hit, vi har ingenting kvar i Afghanistan.” 

Soheila är ett av alla barn som bor i flyktinglägret Moria under usla förhållanden. Läkare utan gränser har tidigare rapporterat att var fjärde barn uppvisar självskadebeteende.

De senaste fem månaderna har Soheila fått ett litet andrum i tillvaron på Tapuat center, hit kommer 300 barn och kvinnor varje dag. 

Tapuat center ligger några kilometer från Moria, det som tidigare var en bilfirma har i dag blivit omgjort till en skola för barn och ett kvinnocenter. Här lär sig barnen grekiska, engelska, matte och bild. Centret öppnades i april förra året av Unicef, som också samarbetar på plats med den grekiska hjälporganisationen Together For Better Days. 

I dag finns det runt 35 000 flyktingbarn i Grekland. Enligt siffror från Unicef får 40 procent av barn på flykt runt om i världen undervisning i ett språk de inte förstår. Det innebär att många barn hoppar av skolan eller inte klarar sig, eftersom de inte förstår språket. 

Tillsammans med Akelius Foundation har Unicef Sverige tagit fram en språkplattform som lär barnen grekiska och engelska. Plattformen är gjord som en app, och går att ladda ner på datorer, surfplattor och mobiltelefoner. 

”Barnen befinner sig på så många olika nivåer utbildningsmässigt. Glappen blir stor och integrationen i den vanliga skolan blir svår, för de kanske har missat flera år av utbildning. Barnen vill lära sig och de vill gå i skolan, men det finns så många barriärer. Det finns också hinder som att de inte vet hur de ska hålla en penna, eller hur de ska säga att de vill gå på toaletten”, säger Naoko Imoto som är utbildningschef för Unicef i Grekland. 

En del av verksamheten på Tapuat center består även av traumabearbetning. Barn och kvinnor som kommer till centret bär på trauman, både från sina hemländer och från flykten till Grekland. På Tapuat Center arbetar både socialarbetare och en psykolog. 

”Man kan se tecken på olika sätt. Många barn sitter i en hörna och pratar inte. Eller så är det raka motsatsen, de kan inte sitta still och söker uppmärksamhet”, säger Naoko Imoto. 

Även kvinnor får en fristad på Tapuat center. Här kan bland annat ensamstående kvinnor med spädbarn, men även lite äldre barn, få stöd och hjälp. Tapaut Center är en diametral motsats till det kaotiska och överfyllda lägret Moria. Här är det lugnt och stillsamt, många sitter bara ute på gårdsplan och vilar.

Shukri och Nadira kommer båda från Somalia, och har bott i Moria i ett år, respektive tre månader.

”När man kommer till centret får man en paus från lägret ett tag, och jag får lära mig grekiska och engelska. Jag träffar nya människor. Vi pratar om andra saker här än vad vi gör i lägret. Vi känner oss mer bekväma här”, säger Shukri.

Hon bor inne i det inhägnade lägret, Nadira utanför i ett tält. Moria, som är byggt som en mottagningscentral för 3.000 personer, huserar i dag uppemot 15.000 personer. Hälften av dem bor i en angränsande olivlund, de flesta bor i enkla campingtält.

”Jag har varit där i ett år. Allt är svårt. Gå på toaletten, sova, äta.”, säger Shukri som skiljdes åt från sin man när de flydde från Somalia. 

”Det är svårt att prata om Moria. Jag drömmer om ett nytt liv. Att få utbilda mig och hitta ett jobb. Jag vill starta ett nytt liv”, säger Nadira. 

 


Innehåll från MediCheckAnnons

Här är vårdföretagets storsatsning i Sverige

Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.
Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.

De har tredubblat omsättningen det senaste året. Nu satsar MediCheck, som ensamma erbjuder specialistläkare online, på fortsatt expansion.

– Vi ser att intresset och behoven är stora, satsningen ligger helt rätt i tiden. Det är ett gyllene läge, säger vd Thomas Ehrengren.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

Sedan 2017 har MediCheck hjälpt svenskar med kroniska problem inom flera medicinska områden, som till exempel magsjukdomar, hudsjukdomar och allergi. Förra året närmast exploderade intresset för att få hjälp av specialistläkare på MediCheck med en tredubblad omsättning – ett år för tidigt sett till affärsplanen. Målet är att omsätta 150 miljoner kronor till 2023.

– Tillväxtresan började redan 2019 med målsättningen att växa rejält under 2021, men vi är redan inne i den fasen. Anledningen är att allt fler patienter upptäcker oss och märker att det funkar bra. Över 70 procent av patienterna stannar kvar, det ser vi som ett kvitto på hög kvalitet, säger Thomas Ehrengren.

Att MediCheck, som idag har 250 specialistläkare kopplade till tjänsten, satsat på specialistkompetens är ingen slump, menar medicinskt ansvarig läkare Kenneth Ilvall:

 – Många patienter med långvariga problem har svårt att få en vettig vårdkontakt med just specialister. Vi är den enda aktören som har kapacitet att distribuera möjligheten att träffa en specialist oavsett vart man bor, vi gör vården mer jämlik och kan med gott samvete säga att vi är ett bra komplement till primärvården.

Thomas Ehrengren, VD för Medicheck
Thomas Ehrengren, VD för Medicheck

”Enorm potential för en god affär”

Under våren genomför bolaget en investeringsrunda där målet är att tillföra 40 miljoner kronor i kapital för att expandera. Bland annat kommer ytterligare 50 digifysiska sjuksköterskemottagningar startas upp runtom i landet i samarbete med en av Sveriges största apoteksaktörer. Där kommer möjlighet till undersökningar, provtagning och vaccinering finnas. Utrullningen går fort och sedan oktober har man redan etablerat 23 mottagningar runt om i landet. 

– I första hand kommer kapitalet satsas på att etablera MediCheck som ledande aktör inom digifysisk vård för patienter med långvariga medicinska problem och kroniska sjukdomar. Vi kommer också succesivt att investera i både teknik och kompetens samt förbereda oss för att ta delar konceptet till andra marknader utanför Sverige, säger Ehrengren. 

I dina ögon, varför är MediCheck en bra investeringsmöjlighet?

– Dels för att detta är en snabbt växande marknad med enorm potential för en god affär, dels investerar man i en god sak och gör något bra både för patienterna och för samhället. För oss är samhällsperspektivet enormt viktigt eftersom den vård vi utför kan frigöra tid för andra delar av vården.

”Utifrån patienternas behov”

Ungefär hälften av svenskarna beräknas ha kroniska besvär, så behoven är stora – samtidigt som det råder en brist på specialister. Tack vare dagens tekniska möjligheter övervinner MediCheck problematiken, anser Ilvall:

– Fler specialistläkare får möjlighet att arbeta nära med patienter de har relevant utbildning för. Vi återför kompetens till vårdsystemet och till patienterna, utan geografiska begränsningar, säger han.

Förutom planerna på ökad digifysisk vård och framtida expansion i andra länder är ett kortsiktigt mål att skala upp affären. Redan idag tillhandahåller man psykiatritjänster till HVB- och särskilda boenden och planen är att i större utsträckning erbjuda sina tjänster till företag, försäkringsbolag samt omsorg.

– Det vi ser framåt, är att bredda och anpassa olika tjänstekoncept för olika kronikergrupper. Vi bygger ett bolag utifrån patienternas behov så de får en så bra hälsa som möjligt.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

 

 

 

Mer från MediCheck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MediCheck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?