1515

Ny miljardförlust för Nevs

Den Trollhättanbaserade elbilstillverkaren Nevs redovisar en förlust före skatt på 996 miljoner kronor för 2017, i linje med förlusten på 993 miljoner året före.

”Detta är enligt plan”, skriver Nevs vd Stefan Tilk i en kommentar.

Foto:Adam Ihse

Förlusterna beror på att bolaget befinner sig i en investeringsfas där nya bilmodeller ska tas fram och en helt ny fabrik håller på att byggas i Kina, enligt Stefan Tilk.

”Då vi inte har inlett serieproduktion av bilar kan man säga att de här investeringarna nu visar sig som en förlust”, tillägger Tilk.

Omsättningen för året föll samtidigt från 200 miljoner till 72 miljoner kronor, enligt bolagets årsredovisning.

I mars meddelade Nevs att den kinesiska investeringsfonden GSR Capital investerar cirka fyra miljarder kronor i ett lån som betalas ut i fyra omgångar. Det handlar om ett konvertibellån, som när det omvandlas till aktier gör GSR till Nevs största aktieägare.

I samband med det presenterades även planer på att börja montera ihop batterier till elbilar i Trollhättan, där det mesta just nu handlar om att arbeta med utveckling, design, finansiering och bolagsstyrning.

Målet är att när Nevs elbilstillverkning i Kina kommer i gång även tillverka komponenter i Trollhättan.

En första Nevsbil, en testbil med tydliga drag av Saab 9–3, presenterades på Tianjinfabriken i december. Siktet är inställt på att börja sälja bilarna senare i år och få upp volym i verksamheten 2019.

Nevs köpte 2012 huvuddelen av konkursboet efter Saab Automobile. Efter en period av rekonstruktion 2014–2015 har bolaget tecknat flera samarbetsavtal och låneavtal med kinesiska motparter och nyligen meddelades att bolaget bygger en ny elbilsfabrik nära Shanghai i Kina. Bland samarbetsavtalen finns ett med kinesiska Didi, som driver en Uber-liknande taxitjänst i Kina.

Sedan tidigare har Nevs också byggt en elbilsfabrik i Tianjin, nära Peking.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?