1515
Annons

Ny mätning: Folket dömer ut Januaripartiernas jobbpolitik

Januaripartiernas arbetsmarknadspolitik får underbetyg av svenska folket. Långtidsarbetslöshet, en stormig reform av Arbetsförmedlingen och valhänt hantering av arbetskraftsinvandringen naggar de fyra partiernas förtroende i jobbfrågan.

Isabella Lövin (MP), Stefan Löfven (S), Nyamko Sabuni (L) och Annie Lööf (C).
Isabella Lövin (MP), Stefan Löfven (S), Nyamko Sabuni (L) och Annie Lööf (C).Foto:Pontus Lundahl/TT; Johan Nilsson/TT; Jonas Eng; Amanda Lindgren

 

Konjunkturen viker och arbetslösheten kommer att öka, så lyder domen för den svenska ekonomin i närtid.

Samtidigt som järtecknen hopar sig ger svenska folket tummen ner till Januaripartiernas arbetsmarknadspolitik.

I Stockholms Handelskammares/Novus undersökning, där drygt 2000 hushåll runt om i landet deltagit, svarar 30 procent att de har mycket lågt förtroende för hur Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna hanterar politikområdet jobb och sysselsättning.

 

”Vi har problem med en arbetslöshet som är hög och ökar, i det kan vi se att många är långtidsarbetslösa. Man har pratat mycket om att man ska lösa problemet men det har inte hänt. Det kan vara en del i de väldigt svaga förtroendetalen”, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

I Handelskammarens undersökning svarar 32 procent att de har mycket lågt förtroende för att Januaripartierna ska lösa långtidsarbetslösheten.

På Socialdemokraternas partikongress 2013 lovade Stefan Löfven lägst arbetslöshet i EU inom sex år, ett mål som är långt ifrån att förverkligas. I november 2019 hamnade Sverige på 23:e plats av EU:s 28 länder.

På frågan om Sverige är på väg rätt eller fel väg när det handlar om hur lätt det är att få ett arbete, får makthavarna ett medelbetyg.

Framgent ser det också påvert ut för Sveriges del. 

Så sent som i slutet av förra veckan kom finansminister Magdalena Andersson med sin senaste prognos om det ekonomiska läget för Sverige den närmsta tiden.

BNP-tillväxten skrevs ned både för 2020 och 2021, jämfört med den lite mer positiva prognosen i höstas. I år landar tillväxten på 1,1 procent, jämfört med 1,4 procent i tidigare prognos.

Samtidigt ökar arbetslösheten till 7 procent i år, jämfört med 6,4 procent enligt tidigare beräkningar. Samma siffror gäller för 2021.

”Det är viktigt att man satsar mycket på att få igång de ekonomiska hjulen. Inom arbetsmarknadspolitiken bör man satsa på beprövade arbetspolitiska åtgärder. I budgetpropositionen la man ungefär 400 miljoner kronor på så kallade extratjänster, det är en insats som tidigare inte gett några betydande effekter”, säger Stefan Westerberg.

Januaripartiernas hantering av Arbetsförmedlingen, som slutade i att reformen skjuts upp och görs om, tycks ha naggat på förtroendet från svenska folket.

I Handelskammarens mätning svarar 41 procent att de har mycket lågt förtroende för hur de fyra partierna hanterar reformen. Endast 2 procent har mycket högt förtroende för hur S, MP, C och L hanterat AF-reformen.

”Reformeringen av arbetsförmedlingen är ett av de stora flaggskeppen i Januariöverenskommelsen, att man då misslyckas kan kopplas till en misstro där man ifrågasätter regeringsdugligheten.”

Januaripartiernas hantering av kompetensutvisningar, där man inte lyckats dra igång en utlovad utredning om ett speciellt visum för personer med spetskompetens, lämnar också mycket kvar att önska.

Frågan har tagits som gisslan för att debattera arbetskraftsinvandringen i stort, där de fyra partierna inte är överens och där svaren och resultaten alltså dröjer.

”I dag har vi ett regelverk som är komplicerat och snårigt. I Januariöverenskommelsen finns det en punkt som säger att vi ska ha talangvisum, dessvärre har vi inte sett någon aktivitet kring det. Det är ett problem att det inte händer något på det området”, säger Stefan Westerberg.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?