Annons

Ny maktkamp och nytt kursfall i Volkswagen

Världens största biltillverkare, Volkswagen, skakas av en maktkamp samtidigt som försäljningen rasar.

Trycket ökar på koncernchefen Herbert Diess att avgå efter problem med den viktiga Golfmodellen och ett ilsket utfall mot styrelsen.

VW-aktien faller åter.

Foto:Krisztian Bocsi

Vid ett extramöte på måndagen tvingade styrelsen Herbert Diess att lämna ifrån sig chefskapet över kärnmärket Volkswagen till den operativa chefen Ralf Brandstätter.

Styrelsen vill att Herbert Diess ska ”koncentrera sig” på att vara chef över koncernen med 670.000 anställda och nära 11 miljoner tillverkade bilar i fjol.

Redan i förra veckan mötte han styrelsens missnöje. Då handlade det om tekniska problem för modellerna Golf 8 och elbilen ID.3. 

I fjol kunde VW bara tillverka en tiondel av planerade 100.000 Golf 8, och i år har coronapandemin bromsat produktionen. Först i förra veckan kunde VW återuppta leveranserna av storsäljaren.

Styrelsens kritik läckte i sedvanlig VW-ordning snabbt ut i tysk press, vilket retade chefen.

”Det är ett brott som har skett inom presidiet”, sa Herbert Diess i torsdags under en videokonferens med 3.400 toppchefer enligt affärstidningen Handelsblatt.

Anklagelsen väckte styrelsens vrede. I den mäktiga kretsen ingår bland annat ordföranden Hans Dieter Pötsch, Hans Michel Piëch och Wolfgang Porsche som representerar ägarfamiljerna, storägaren Niedersachsens delstatschef Stephan Weil och personalrepresentanten Bernd Osterloh.

Redan i torsdags diskuterade styrelsen enligt Handelsblatt att göra sig av med Herbert Diess. Efter en ursäkt blev han i stället på måndagen av med en del av sitt fögderi.

”Han har fortfarande stöd från viktiga aktieägare som familjerna Porsche och Piëch. Men stödet vacklar”, säger Stefan Bratzel, professor för bilindustrin på fackhögskolan i Bergisch Gladbach, till Handelsblatt.

Herbert Diess blev koncernchef i april 2018, efter Matthias Müller och Martin Winterkorn som hade fällts av dieselskandalen.

Efter ett knappt år på posten fick han be om ursäkt för uttalandet ”Ebit macht frei”, rörelseresultat ger frihet. Det låter i tyska öron väldigt likt ”Arbeit macht frei” som stod vid ingången till nazisternas koncentrationsläger.

Uttalandet sågs som extra omdömeslöst eftersom nazistledaren Adolf Hitler på 1930-talet gav order om att starta VW, som under Andra världskriget dessutom hade många tvångsarbetare från östra Europa.

För några veckor sedan hamnade VW åter i blåsväder med en reklamvideo på Instagram för den nya Golfmodellen. Under tio sekunder lyckades VW få in åtminstone fyra rasistiska signaler.

VW bad om ursäkt och sparkade den ansvariga, men skadan var skedd.

Samtidigt genomgår koncernen sin värsta kris i modern tid med fallande försäljning och stängda fabriker. Även under juni väntas en del tyska fabriker, bland annat huvudfabriken i Wolfsburg, gå med reducerad kapacitet.

Den tyska regeringens nya krispaket på drygt 1.300 miljarder kronor ger inte heller den impuls som VW hade hoppats på. I paketet ingår ökat stöd till köp av elbilar, men inte en generell köppremie.

Efter att ha fallit rejält på tisdagsmorgonen återhämtade sig VW-aktien något och var på eftermiddagen ned en knapp procent. 

Efter vårens kursras är dock analytikerna positiva till aktien. Hela 35 av 52 analytiker som följer bolaget har köpråd på aktien och bara två råder till försäljning, enligt Handelsblatts sammanställning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?