1515

Ny lag klimatkliv för storbolag

De svenska storbolagen har blivit rejält bättre på att frivilligt berätta om sin klimatpåverkan och ställa mål.
I dag röstar riksdagen om en lag som tvingar alla stora bolag att hållbarhetsrapportera.

NÖJD. ”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.
NÖJD. ”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.Bild:Jesper Frisk
Miljökonsultföretaget 2050 Consulting. Göran Erselius, Vd Markus Ekelund och Nina Ekelund
Miljökonsultföretaget 2050 Consulting. Göran Erselius, Vd Markus Ekelund och Nina EkelundBild:Jesper Frisk

Närmare tre av fyra bolag på Stockholmsbörsens storbolagslista redovisar sina klimatutsläpp, visar en ny sammanställning som konsultbolaget 2050 gjort. För två år sedan var det bara en dryg fjärdedel av storbolagen som rapporterade sina utsläpp.

”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.

Rapporteringen har också blivit mer ambitiös. Drygt hälften av de 78 bolagen redovisar utöver sina egna direkta utsläpp och sin egen energianvändning också utsläpp som uppstår hos underleverantörer eller kunder. 2014 var det nästan ingen som gjorde det.

Enligt Nina Ekelund beror förändringen på att klimatfrågor diskuterats mycket både i Sverige och internationellt. I december 2015 förhandlade 190 länder i Paris fram ett globalt bindande avtal för att minska klimatutsläppen.

”När 190 länder kommer överens är det en stark signal till näringslivet. Policyn kommer att förändras i varje land och många företag har redan börjat agera.”

17 bolag får högsta poäng i kartläggningen, vilket betyder att de både rapporterar sina olika utsläpp och ställer tydliga klimatmål. Samtidigt får 15 bolag noll poäng, vilket innebär att de knappt har något klimatarbete alls. Telekombranschen är mest transparent medan finansbranschen är sämst på att rapportera.

Kartläggningen visar bara hur transparenta bolagen är, inte hur mycket de faktiskt lyckas minska utsläppen. Men fem storbolag har redan satt ett mål för utsläpp nära noll: Axfood, JM, Ica-gruppen, Skanska och Volvo. Axfoods mål är att uppnå klimatneutralitet i den egna verksamheten 2020.

”Vi köper redan förnybar el och har stegvis gått över till biodrivmedel i lastbilar. De största utmaningarna är köldmedia och tjänsteresor med flyg, där får vi klimatkompensera”, säger Axfoods miljöchef Åsa Domeij.

I dag onsdag röstar riksdagen om en lag som tvingar bolag och organisationer med fler än 250 anställda och en nettoomsättning på mer än 350 Mkr att hållbarhetsrapportera. Bolagen ska från och med 2017 lämna information om bland annat miljö och mänskliga rättigheter.

Lagen baseras på ett EU-direktiv som hade gällt cirka 100 svenska bolag, men regeringen har valt att gå längre och utsträcka kraven till cirka 1 600 bolag. Svenskt Näringsliv är kritiskt till kraven, som de anser leder till mer administration och kostar upp till 1–2 miljoner kronor per företag och år.

”Vad vi vet än så länge är att Sverige valt att gå längst i EU. Och det är naturligtvis en stor konkurrensnackdel för svenska företag”, säger Sofia Bildstein-Hagberg, expert på Svenskt Näringsliv.

Hon säger att det finns fördelar med hållbarhetsrapportering men att den borde bygga på frivillighet.

Alliansen är splittrad och propositionen går igenom med hjälp av Centern och KD.

”Vi får inte en likvärdig inre marknad när vi överimplementerar direktiven gång på gång. Jag tycker att det är synd att vi inte har kunnat hålla ihop som allians i den här frågan”, säger Said Abdu, näringspolitisk talesperson för Liberalerna.

Även Centerpartiet anser att det handlar om en överimplementering när kraven utsträcks till fler företag, men kommer inte att avslå regeringens förslag.

”Om regeringen inte implementerar lagstiftningen i svensk rätt så kommer vi att få någon form av bestraffning från EU”, motiverar Ola Johansson (C).

Åsa Domeij på Axfood anser att den nya lagen är bra och viktig.

”Det finns en hel del stora bolag, speciellt de mer anonyma, som inte har hållbarhetsrapportering. Jag tror att det blir en positiv push för dem.”


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?