ANNONS:
Till Di.se

Ny lag klimatkliv för storbolag

  • NÖJD. ”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp. Foto: Jesper Frisk
  • Miljökonsultföretaget 2050 Consulting. Göran Erselius, Vd Markus Ekelund och Nina Ekelund Foto: Jesper Frisk

De svenska storbolagen har blivit rejält bättre på att frivilligt berätta om sin klimatpåverkan och ställa mål.
I dag röstar riksdagen om en lag som tvingar alla stora bolag att hållbarhetsrapportera.

Närmare tre av fyra bolag på Stockholmsbörsens storbolagslista redovisar sina klimatutsläpp, visar en ny sammanställning som konsultbolaget 2050 gjort. För två år sedan var det bara en dryg fjärdedel av storbolagen som rapporterade sina utsläpp.

”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.

Rapporteringen har också blivit mer ambitiös. Drygt hälften av de 78 bolagen redovisar utöver sina egna direkta utsläpp och sin egen energianvändning också utsläpp som uppstår hos underleverantörer eller kunder. 2014 var det nästan ingen som gjorde det.

Enligt Nina Ekelund beror förändringen på att klimatfrågor diskuterats mycket både i Sverige och internationellt. I december 2015 förhandlade 190 länder i Paris fram ett globalt bindande avtal för att minska klimatutsläppen.

”När 190 länder kommer överens är det en stark signal till näringslivet. Policyn kommer att förändras i varje land och många företag har redan börjat agera.”

17 bolag får högsta poäng i kartläggningen, vilket betyder att de både rapporterar sina olika utsläpp och ställer tydliga klimatmål. Samtidigt får 15 bolag noll poäng, vilket innebär att de knappt har något klimatarbete alls. Telekombranschen är mest transparent medan finansbranschen är sämst på att rapportera.

Kartläggningen visar bara hur transparenta bolagen är, inte hur mycket de faktiskt lyckas minska utsläppen. Men fem storbolag har redan satt ett mål för utsläpp nära noll: Axfood, JM, Ica-gruppen, Skanska och Volvo. Axfoods mål är att uppnå klimatneutralitet i den egna verksamheten 2020.

”Vi köper redan förnybar el och har stegvis gått över till biodrivmedel i lastbilar. De största utmaningarna är köldmedia och tjänsteresor med flyg, där får vi klimatkompensera”, säger Axfoods miljöchef Åsa Domeij.

I dag onsdag röstar riksdagen om en lag som tvingar bolag och organisationer med fler än 250 anställda och en nettoomsättning på mer än 350 Mkr att hållbarhetsrapportera. Bolagen ska från och med 2017 lämna information om bland annat miljö och mänskliga rättigheter.

Lagen baseras på ett EU-direktiv som hade gällt cirka 100 svenska bolag, men regeringen har valt att gå längre och utsträcka kraven till cirka 1 600 bolag. Svenskt Näringsliv är kritiskt till kraven, som de anser leder till mer administration och kostar upp till 1–2 miljoner kronor per företag och år.

”Vad vi vet än så länge är att Sverige valt att gå längst i EU. Och det är naturligtvis en stor konkurrensnackdel för svenska företag”, säger Sofia Bildstein-Hagberg, expert på Svenskt Näringsliv.

Hon säger att det finns fördelar med hållbarhetsrapportering men att den borde bygga på frivillighet.

Alliansen är splittrad och propositionen går igenom med hjälp av Centern och KD.

”Vi får inte en likvärdig inre marknad när vi överimplementerar direktiven gång på gång. Jag tycker att det är synd att vi inte har kunnat hålla ihop som allians i den här frågan”, säger Said Abdu, näringspolitisk talesperson för Liberalerna.

Även Centerpartiet anser att det handlar om en överimplementering när kraven utsträcks till fler företag, men kommer inte att avslå regeringens förslag.

”Om regeringen inte implementerar lagstiftningen i svensk rätt så kommer vi att få någon form av bestraffning från EU”, motiverar Ola Johansson (C).

Åsa Domeij på Axfood anser att den nya lagen är bra och viktig.

”Det finns en hel del stora bolag, speciellt de mer anonyma, som inte har hållbarhetsrapportering. Jag tror att det blir en positiv push för dem.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies