1515
Annons

Ny lag klimatkliv för storbolag

De svenska storbolagen har blivit rejält bättre på att frivilligt berätta om sin klimatpåverkan och ställa mål.
I dag röstar riksdagen om en lag som tvingar alla stora bolag att hållbarhetsrapportera.

NÖJD. ”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.
NÖJD. ”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.Bild:Jesper Frisk
Miljökonsultföretaget 2050 Consulting. Göran Erselius, Vd Markus Ekelund och Nina Ekelund
Miljökonsultföretaget 2050 Consulting. Göran Erselius, Vd Markus Ekelund och Nina EkelundBild:Jesper Frisk

Närmare tre av fyra bolag på Stockholmsbörsens storbolagslista redovisar sina klimatutsläpp, visar en ny sammanställning som konsultbolaget 2050 gjort. För två år sedan var det bara en dryg fjärdedel av storbolagen som rapporterade sina utsläpp.

”Jag är positivt överraskad av att det har gått framåt så snabbt”, säger Nina Ekelund, styrelseordförande för 2050 och programdirektör för Hagainitiativet, ett nätverk för företag som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.

Rapporteringen har också blivit mer ambitiös. Drygt hälften av de 78 bolagen redovisar utöver sina egna direkta utsläpp och sin egen energianvändning också utsläpp som uppstår hos underleverantörer eller kunder. 2014 var det nästan ingen som gjorde det.

Enligt Nina Ekelund beror förändringen på att klimatfrågor diskuterats mycket både i Sverige och internationellt. I december 2015 förhandlade 190 länder i Paris fram ett globalt bindande avtal för att minska klimatutsläppen.

”När 190 länder kommer överens är det en stark signal till näringslivet. Policyn kommer att förändras i varje land och många företag har redan börjat agera.”

17 bolag får högsta poäng i kartläggningen, vilket betyder att de både rapporterar sina olika utsläpp och ställer tydliga klimatmål. Samtidigt får 15 bolag noll poäng, vilket innebär att de knappt har något klimatarbete alls. Telekombranschen är mest transparent medan finansbranschen är sämst på att rapportera.

Kartläggningen visar bara hur transparenta bolagen är, inte hur mycket de faktiskt lyckas minska utsläppen. Men fem storbolag har redan satt ett mål för utsläpp nära noll: Axfood, JM, Ica-gruppen, Skanska och Volvo. Axfoods mål är att uppnå klimatneutralitet i den egna verksamheten 2020.

”Vi köper redan förnybar el och har stegvis gått över till biodrivmedel i lastbilar. De största utmaningarna är köldmedia och tjänsteresor med flyg, där får vi klimatkompensera”, säger Axfoods miljöchef Åsa Domeij.

I dag onsdag röstar riksdagen om en lag som tvingar bolag och organisationer med fler än 250 anställda och en nettoomsättning på mer än 350 Mkr att hållbarhetsrapportera. Bolagen ska från och med 2017 lämna information om bland annat miljö och mänskliga rättigheter.

Lagen baseras på ett EU-direktiv som hade gällt cirka 100 svenska bolag, men regeringen har valt att gå längre och utsträcka kraven till cirka 1 600 bolag. Svenskt Näringsliv är kritiskt till kraven, som de anser leder till mer administration och kostar upp till 1–2 miljoner kronor per företag och år.

”Vad vi vet än så länge är att Sverige valt att gå längst i EU. Och det är naturligtvis en stor konkurrensnackdel för svenska företag”, säger Sofia Bildstein-Hagberg, expert på Svenskt Näringsliv.

Hon säger att det finns fördelar med hållbarhetsrapportering men att den borde bygga på frivillighet.

Alliansen är splittrad och propositionen går igenom med hjälp av Centern och KD.

”Vi får inte en likvärdig inre marknad när vi överimplementerar direktiven gång på gång. Jag tycker att det är synd att vi inte har kunnat hålla ihop som allians i den här frågan”, säger Said Abdu, näringspolitisk talesperson för Liberalerna.

Även Centerpartiet anser att det handlar om en överimplementering när kraven utsträcks till fler företag, men kommer inte att avslå regeringens förslag.

”Om regeringen inte implementerar lagstiftningen i svensk rätt så kommer vi att få någon form av bestraffning från EU”, motiverar Ola Johansson (C).

Åsa Domeij på Axfood anser att den nya lagen är bra och viktig.

”Det finns en hel del stora bolag, speciellt de mer anonyma, som inte har hållbarhetsrapportering. Jag tror att det blir en positiv push för dem.”


Innehåll från HuaweiAnnons

Så ska samverkan och innovation lösa klimatutmaningen

Drygt 98 procent av den el som produceras i Sverige är fossilfri. Men i takt med klimatomställningen ökar också vårt energibehov kraftigt. Det innebär en stor utmaning – men också en möjlighet att tänka nytt och innovativt.

Teknik kan förändra världen och driva den gröna omställningen framåt. Men då behövs fler samarbeten och möjligheter att diskutera och utväxla erfarenheter. Därför arrangerade Huawei ”Green Summit 2022” i Stockholm i början av juni. Målet var att i en svensk kontext skapa långsiktiga möjligheter till nya innovativa lösningar på miljöproblemen.

Under en förmiddag diskuterade representanter från politik, myndigheter, näringsliv och akademi klimatutmaningarna ur olika perspektiv. Tekniska lösningar och innovationer från flera branscher lyftes fram och representanter från solenergibranschen berättade om hur utvecklingen där går i rasande takt med hjälp av ny smart teknik. 

Debatter och diskussioner

Publiken fick också höra om gröna startups vars syfte är att genom innovation bidra till minskade utsläpp. Ett exempel är Plaant, som har utvecklat ett smart växthus för inomhusbruk – utan jord. Därtill fanns myndighetssverige representerat genom Energimyndigheten som berättade om det växande elbehovet och vad som behövs för att Sverige ska klara den nya elektrifieringsvågens behov. 

Under ett panelsamtal enades representanter från Energimyndigheten, Huawei och Plaant att Sverige generellt sett har ett bra utgångsläge för att nå våra gemensamma hållbarhetsmål. Vi behöver dock rikta blicken mot framtiden. Att Sverige i dag ligger i framkant ska inte tas för givet. Det paneldeltagarna önskade från regeringen var att digitalisering ska bli en topprioritet eftersom en ökad digitalisering kan bidra till att bemöta många av de utmaningar vi står inför. Därtill önskades tydligare mål och ett skiftat fokus, bort från samhällets intressekonflikter till ett ökat samarbete vad gäller behovet av olika typer av energislag.

Sätter bollen i rullning 

Målet med dagen var att skapa förståelse för hur teknik och innovationer kan bidra till att lösa många av de utmaningar som finns för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmål som regeringen beslutat om. 

Under Green Summit diskuterade talarna också hur vi tillsammans kan driva på hållbar innovation från den snabbt växande solenergisektorns perspektiv. Talare från Soltech Energy Solutions, branschorganisationen Svensk Solenergi, CheckWatt och hållbarhetskonsultbyrån Ethos berömde Sveriges goda klimat för entreprenörer. 

Dock framfördes synpunkter på politikens beslutsförmåga när det kommer till prioriteringar av miljöfrågor och det är ett hinder för nya innovativa företag. Ett exempel som lyftes var trubbiga miljöprövningar som istället för att se till energibehovet på systemnivå begränsar de aktörer som har gröna och innovativa lösningar för att bidra till att skapa en grön och hållbar energiproduktion.

 

Världsledande inom teknik för solenergi 

Det var första gången Huawei arrangerade Green Summit i Sverige och tanken är att plattformen ska växa till att bli en allt större arena för samarbeten. Planen är att arrangera motsvarande konferenser i Norge och Finland senare i år. 

– Den här typen av arena saknas i dag, så det var väldigt värdefullt. Här träffades myndigheter, politiker, näringsliv, innovatörer och entreprenörer – vi delade åsikter och erfarenheter och diskuterade de hinder som finns på ett öppet sätt. Jag fick flera nya insikter och är mycket nöjd, säger Christoffer Caesar, CEO på Soltech Energy Solutions. 

De flesta kanske förknippar Huawei med mobiltelefoner och nätverksutrusning, men företaget är också ett av världens ledande inom teknik för solenergi. Huawei driver redan i dag flera olika innovationsprojekt tillsammans med Soltech Energy Solutions. Bland annat har Soltech tagit hjälp av Huaweis lösning för batterilagring av energi på sin laddstation för Scanias ellastbilar. Laddplatsen ska minska de långa laddningstider som hittills bromsat en ökad användning av elektrifierade fordon.  

Öppnar för fler samarbeten

Under eventet presenterades dessutom Soltech Energy Solutions som Huaweis strategiska partner inom affärsområdet Digital Power. De två företagen har nyligen påbörjat ett ytterligare samarbete för att fortsätta driva utvecklingen inom solenergi och smarta energilösningar.

– Vi är imponerade över Huaweis höga innovationsnivå och kvalitén i deras produkter och lösningar. Med detta samarbete kan vi dra nytta av varandras styrkor och skapa ett ännu bättre erbjudande i den svenska solenergibranschen, säger Christoffer Caesar. 

Ytterligare några av Huaweis samarbeten i Norden är bland annat ett med det innovativa solcellsföretaget GruppSol, som bygger VillaZero – Sveriges första koldioxidneutrala villa. 

Med samarbetspartners har Huawei också utvecklat en innovativ AI-lösning för att i norska älvar sortera ut och stoppa invasionen av puckellax som utgör ett stort hot mot den lokala faunan. Förhoppningen är att Green Summit ska bidra till fler samarbeten.  

– Under dagen samlade vi många olika kompetenser och aktörer. Vi hoppas att det kan öppna upp för fler samverkans- och innovationsprojekt. Den kraften är avgörande för att skapa ett hållbart samhälle, säger Kenneth Fredriksen.

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?