Annons

Ny kollektivkrog samlar delägare som drömt om att starta restaurang: ”Gensvaret blev enormt”

Hur många drömmer om att starta en krog, utan att våga ta steget? Ganska många visar det sig. Kollektivkrogen fick 50 delägare på nolltid och till sommaren ska restaurangen öppna i Malmö.  

Foto:Lars Jansson

Ola Rasmusson fick idén för flera år sedan men som småbarnsförälder och med en massa andra projekt så la han den i byrålådan. Nu har den dammats av och ska bli verklighet. 

”I grunden handlar Kollektivkrogen om att låta människor för en hyfsad låg insats uppfylla drömmen om att driva en professionell krog. Utan att de behöver säga upp sig från andra jobb eller överhuvudtaget riskera speciellt mycket.”

Idén är att erbjuda människor att för 35.000 kronor vara med och finansiera uppstarten av en helt ny restaurang. Delägarna förbinder sig samtidigt att jobba på krogen en till två kvällar varje månad. När Ola Rasmusson, tillsammans med sin partner Peter Bengtsson, skrev ihop prospektet fanns det en osäkerhet om någon skulle nappa på idén. De kände inte till något liknande koncept, inte ens internationellt. 

”Men gensvaret blev enormt och vi nådde snabbt målet om 50 delägare. Det gemensamma intresset är mat, men annars har delägarna olika bakgrunder vilket vi också kan utnyttja. Här finns till exempel jurister och ekonomer som förstås är bra att ha när man startar bolag”, förklarar Ola Rasmusson som är en välkänd nöjesprofil i Malmö där han driver en eventbyrå, ett kafé och två små lunchrestauranger som serverar grytor.

”En röd tråd i det jag gör är att skapa mötesplatser för att få människor att träffas. Kollektivkrogen är en fortsättning på det. Visionen är att skapa ett slags vardagsrum för delägarna och gästerna där de kan träffas och umgås.”

Nu är Ola Rasmusson på jakt efter en lämplig lokal i centrala Malmö. Visionen är att hitta ett ställe som kan ge en bistrokänsla, gärna med en stor bar i mitten. Han håller även på att rekrytera en kökschef, en restaurangchef och en allt-i-allo till Kollektivkrogen. Tanken är att de personerna, som blir de enda anställda, ska stå för restaurangens kontinuitet och ansvara för en stående basmeny. 

”Sedan är det helt upp till delägarna att sätta sin egen prägel på maten när de väl jobbar. Den som älskar ostron skulle kunna ordna en ostronkväll och en annan kväll kanske det blir tema råbiff”, säger Ola Rasmusson som tror att delägarnas egna nätverk kommer bli viktigt för att fylla korgen med gäster. 

”Sen finns det ju en viss charm att bli serverad av en rörmokare, att hovmästaren är revisor och bartendern kanske en känd författare. Det tror jag kommer locka en hel del nyfikna gäster.”

Kollektivkrogen drivs som en ekonomisk förening och målet är att den ska gå med vinst. Enligt prospektet kommer delägarnas investeringar att betalas tillbaka inom två år. 

”Kalkylen ser lovande ut. Personalkostnader står normalt för ungefär 40 procent av en restaurangs kostnadsmassa. För oss blir den delen naturligtvis betydligt lägre, kanske hälften, eftersom delägarna är där och jobbar själva”, säger Ola Rasmusson som ändå betonar att det inte är för eventuella vinster som intresset varit så stort för att vara en del av Kollektivkrogen. Det handlar, som sagt, om drömmen att driva en krog, utveckla sin matlagning eller helt enkelt bara träffa nya människor och umgås. 

”Vi har en kölista på personer som hade velat vara med. Den börjar bli så lång att vi hade kunnat öppna ytterligare en kollektivkrog. Men vi börjar med den här, sedan får vi se!”, säger Ola Rasmusson. 

Innehåll från Oslo-Stockholm 2.55 ABAnnons

Bättre spår Oslo-Stockholm skapar stora nyttor

Genom att förbättra och förkorta befintlig infrastruktur skulle man i framtiden kunna åka tåg från Stockholm till Oslo på under 3 timmar mot nuvarande 5 timmar. – Nu har Sveriges och Norges regeringar möjligheten att gå vidare med ett projekt som skulle göra avgörande skillnad för både klimat och samhälle, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.

Varje år väljer 1,4 miljoner svenska affärs- och privatresenärer flyget när de ska från Stockholm till Oslo. Efter att flygandet i princip helt låg nere under pandemin har resandet på sträckan återgått i stor skala, mycket snabbare än väntat. Potentialen av resenärer som kan lockas till ett hållbart resande är därför väldigt stor. Men då gäller det att göra det attraktivare att ta tåget. Många resenärer upplever att en restid på över 5 timmar för bara 40 mil är för mycket.

– 2017 var Stockholm-Oslo den 17:e mest trafikerade flygsträckan i världen sett till antalet avgångar. Innan pandemin lyfte 22 plan per dag i vardera riktningen. Vi räknar med att en snabbare järnvägsförbindelse kommer locka över 1 miljon av dagens flygresenärer till tåget.  Dessutom kommer resandet i övrigt att öka kraftigt. Det ger stora vinster för både klimat och samhälle, säger Jonas. 

Samhällsekonomiskt lönsamt och snabba klimatvinster

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 har låtit Sweco göra en samhällsekonomisk beräkning av projektet utifrån Trafikverkets modell. Den visar att den samhällsekonomiska nyttan av att förbättra hela stråket så att man når en restid på tre timmar är 67 miljarder och värdet av minskade CO2-utsläpp på ytterligare 10 miljarder. Det är alltså mer än den totala investeringskostnaden. 

– Vi kan konstatera att det här järnvägsprojektet är samhällsekonomiskt lönsamt. Och genom att man inkluderar fler platser i Mälardalen på sträckan når man fler människor som vill resa hållbart mellan våra två huvudstäder, fortsätter Jonas.

För att uppnå en restid på tre timmar krävs investeringar på ungefär 60 miljarder. Det innebär att den samhällsekonomiska nettonyttan blir ungefär 17 miljarder, vilket är unikt för en så stor järnvägsinvestering. 

Svensk-norskt samarbetsprojekt 

Om det framtida järnvägsprojektet ska kunna bli verklighet krävs att det samarbete mellan Sverige och Norge som redan finns fördjupas. Under 2021 gav båda ländernas regeringar i uppdrag till Trafikverket respektive Jernbanedirektoratet att utreda förutsättningarna för att förbättra järnvägen mellan Stockholm och Oslo. Resultatet lades fram i september. Mot bakgrund av de stora samlade nyttorna, klimatnyttorna och en betydande resandepotential föreslår både norska och svenska myndigheter att man ska gå vidare i utredningsarbetet för projektet. Nu väntar myndigheterna på ytterligare mandat från ländernas beslutsfattare gå vidare med projektet.

– Vi har ett brett stöd i för projektet i både Norge och Sverige och det är glädjande. Men ett projekt av den här storleken kräver också långsiktiga förutsättningar och en tydlig politisk riktning framåt. Om regeringarna ger grönt ljus att fortsätta räknar vi med avgörande steg i utvecklingen redan den här mandatperioden. Nu finns här är en fantastisk möjlighet att bidra till framtidens hållbara resande, avslutar Jonas.

Om Oslo-Stockholm 2.55 AB

Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.

Läs mer om Oslo-Stockholm 2.55 AB 

Besök oss på Facebook!

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oslo-Stockholm 2.55 AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera