ANNONS:
Till Di.se

Ny kartläggning: Brutal nota för dåliga chefer

  • Sofie Johansson är analys- och produktchef på företaget Brilliant Future, en del av HR-koncernen Wise Group. Foto: Brilliant Future

Usla ledare kostar svenska bolag miljarder. Mardrömscheferna kan nämligen ställa till med stora lönsamhetstapp, enligt en studie som har undersökt effekterna av bristande ledarskap. 

Vissa tycker säkert att "feedbackkultur" och "tydliga mål" har tuggats till leda. Men om man inte gjort det förr, finns nu all anledning att vakna och agera. 

En ny undersökning från analys- och organisationsutvecklingsföretaget Brilliant Future visar att chefer med undermåliga ledaregenskaper sänker lönsamheten till bottennivåer. 

Sammantaget har 31.000 respondenter på 87 svenska företag betygsatt sina chefer på en rad olika områden. Utvärderingen av ledarskapet har sedan analyserats tillsammans med bolagens lönsamhet. Resultatet visar på väldiga skillnader beroende på hur personalen bedömer företagets ledarskap.  

Företag med ett högt ledarskapsindex (ett mått på chefers förmåga att leda en arbetsgrupp) hade i genomsnitt en avkastning på 49 procent på eget kapital. Motsvarande för företag med lågt ledarskapsindex var 12 procent. 

"En dålig chef sänker inte ett bolag, men om ledarskapet brister generellt kan det ge förödande konsekvenser", säger Sofie Johansson, ansvarig för analys- och produktutveckling på Brilliant Future.  

Över tre fjärdedelar av cheferna får omdömet "bra" eller "utmärkt". Ett gott betyg för svenskt ledarskap, anser Sofie Johansson. Samtidigt bedöms fler än var femte chef, 22 procent, som inte tillräckligt bra.  

"Dåligt ledarskap kräver insatser och tid. Det krävs att man vågar tänka annorlunda och målsätter på exempelvis engagemang istället för den korta lönsamheten. Åtminstone under en period måste man våga bortse från sista raden", konstaterar hon. 

Två ledaregenskaper som har ett direkt samband med företagets resultat är förmågan att ge bra feedback och förmedla en tydlighet i förväntningarna. Skickliga chefer får önskvärda beteenden att fortplanta sig i organisationen, enligt Sofie Johansson. 

"Goda beteenden ska uppmärksammas direkt med konkret feedback. Till exempel: 'Vad bra att du hälsar på alla kunder som kommer in i butiken'. Generell feedback som 'du gör ett bra jobb' är svår att agera på och gör ingenting för lönsamheten." 

En slående faktor i undersökningen är också den högsta ledningens betydelse i sammanhanget. I företagen där medarbetarna klassar ledningen som "mycket bra" är snittavkastningen 65 procent. Bolagen med ledning som bedöms som "dålig" har i stället en lönsamhet strax under noll, minus 3 procent. 

"Vd och ledning sätter standard för resten av bolaget. Företag där ledningen kommunicerar bra, premierar personalen och lyckas ingjuta en stolthet tjänar mer pengar", Sofie Johansson. 

Har huvuden fått rulla i bolagen med låga betyg på ledningen?
"Ett och annat. Men att rekrytera in en ny person till ledningsgruppen och tro att det ska hända något är helt fel. Vår erfarenhet är att de flesta vill göra sitt bästa, men alla vet inte vad de behöver ändra. Det viktiga är att ta tag i problemen genom coachning och organisationsutveckling. Människor kan förändras."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies