1515

Ny hotellskrapa i Göteborg

Ytterligare en skyskrapa med hotell planeras i Göteborg. NCC bygger, Platzer blir långsiktig ägare till fastigheten och ESS group kommer att driva hotellet. Tanken är dock inte att konkurrera med andra hotell i staden utan att skapa en helt egen reseanledning.  

Så här kan Gårdas nya profil se ut. Det är i skyskrapan i mitten som det nya hotellet planeras. Skanska och Wallenstam bygger de två andra höghusen.
Så här kan Gårdas nya profil se ut. Det är i skyskrapan i mitten som det nya hotellet planeras. Skanska och Wallenstam bygger de två andra höghusen.

Redan finns det omfattande planer på att utöka Göteborgs hotellkapacitet. Gothia Tower skissar till exempel på att utöka hotellkapaciteten med cirka 350 hotellrum fram till 2030 och Petter Stordalen planerar att ha ett nytt 33 våningar högt hotell klart vid Järntorget till 2022. Liseberg har gett NCC i uppdrag att bygga både ett äventyrsbad och ett upplevelsehotell för cirka 2 miljarder kronor som ska stå klart mellan 2021 och 2023. 

Nu står det klart att även ESS Group vill expandera i staden till 2022. NCC och Platzer startar ett gemensamt projekt som kallas Kineum som innefattar ett 27 våningar högt hus och en uthyrningsbar yta på 42.000 kvadratmeter, som kommer att innehålla en hel del kontor. ESS Group kommer att hyra 15.000 av kvadratmeter. 230 nya hotellrum ska skapas inom ett koncept som beskrivs som Disneyland för vuxna. 

”Vi försöker att skapa reseanledningar. Vi driver i dag till exempel Ystads Saltsjöbad, Falkenbergs Strandbad och framför allt Steam Hotell i Västerås. Det behövs givetvis hotellrum i Göteborg, men det ska inte vara anledningen till att man kommer till oss. En destination ur mitt perspektiv handlar mer om att det måste finnas ett innehåll som är värt att åka till”, säger Jonas Stenberg som är vd för ESS Group. 

Tanken är enligt honom att fylla huset med upplevelser riktade till alla besökssegment, med stort fokus även på mat och dryck. 

”Drömmen är att man ska åka till det här hotellet och inte till Göteborgs stad”, säger Jonas Stenberg.

Erfarenheten från Steam Hotel i Västerås är att gästerna kommer till just hotellet och att det egentligen skulle kunna legat någon annanstans i Mälardalen. 

Finns det risk för överetablering i Göteborg?

”Vi är nog i slutet på den konjunkturcykeln som har varit sedan Lehmankraschen så konjunkturen kommer väl att vända neråt, räntorna kommer att gå uppåt och arbetslösheten kommer säkert att gå upp. Vår bedömning är att behovet inte kommer att vara lika starkt de kommande fem åren, men på lite längre sikt tror jag att behovet kommer att växa.”

Jonas Stenberg poängterar dock att besöksnäringen i Västerås ökat med 23 procent sedan Steam Hotel etablerades. Trots att stor kapacitet tillfördes har de andra aktörerna alltså inte tappat. Och det är så han tänker sig att det ska bli även med det nya hotellet i Göteborg.  

NCC och Platzer genomför själva bygget i ett bolag som ägs till hälften av vardera part. När fastigheten sedan är klar kommer Platzer att ta över NCC andel. ESS Groups hyresavtal är på 20 år. Bolaget planerar en investering på cirka 100 miljoner kronor för den lösa inredningen. Ungefär hälften av kapitalet kommer från egen kassa, resten lånas upp. 


Innehåll från UCAnnons

Rätt data bygger tillit och ekonomisk hållbarhet

Totalt finns det 400 000 överskuldsatta individer i Sverige, varav 33 000 av dem är unga personer. Att ge företag och privatpersoner tillgång till relevant och aktuell kredit- och affärsinformationsdata, och på sikt även hållbarhetsdata, är viktigt för att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet i samhället. Via UC och Allabolag bidrar det nordiska bolaget Enento med just detta, för att underlätta både kloka affärsbeslut och minska risken för överskuldsättning hos privatpersoner.

Enentos kultur och drivkraft präglas av ett samhällsansvar. På den svenska marknaden satsar Enento och UC tillsammans med ekonomiappen Gimi och Fryshuset för att nå ut till unga vuxna med seminarier och ett digitalt utbildningsmaterial om privatekonomi som lärarna kan använda sig av. 

– Vi känner ett ansvar att proaktivt göra vad vi kan för att bidra med kunskap för hur man förebygger att hamna i en situation där man inte klarar av att betala av sina skulder. Att få unga att förstå att aktuell kreditvärdighet påverkar ens framtid, exempelvis möjligheten att ta lån till en egen bostad är därför viktigt. Det här behovet ser vi inte minst genom en undersökning från Sifo som visar att enbart 50 procent av personer mellan 18–24 år förstår sin kreditvärdighets påverkan, säger Victoria Preger, Marknadsdirektör Enento Group där UC och Allabolag ingår.

Rätt data för bra affärsbeslut 

Enento bildades som kreditbyrå 1905 i Finland i syfte att minska överskuldsättningen genom att tillhandahålla korrekt och relevant kreditdata till underlag för bra affärsbeslut. Enentos svenska verksamhet UC bildades i mitten av 1970-talet med exakt samma syfte.

– Vi drivs än idag av samma mål och syfte, det vill säga samhällsvärdet av vår affär är att tillhanda hålla korrekt och relevant data som skapar tillit och bidrar till en hållbar ekonomi för företag, privatpersoner och för samhället i stort. Vi har en nära dialog med banker, konsumenter och småföretagare och fokuserar på att möta framtidens behov genom att hela tiden utveckla nya och uppdaterade produkter, säger Victoria Preger.

Ökat tryck på små företag att hållbarhetsrapportera

Ser man till omvärldens utveckling syns bland annat två trender som påverkar hur företag gör affärer idag och i framtiden tydligt, dels handlar det om den snabba tekniska utvecklingen, dels om de senaste årens tydliga klimatförändringar. Hållbarhetsfrågan får ett allt större fokus i bank- och finanssektorn och idag är det endast börsnoterade bolag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera. Här ser Enento tecken på ytterligare en trend där även mindre företag kommer behöva redovisa sitt hållbarhetsarbete framöver.

– Nyligen meddelade Finansinspektionen att man planerar att inkludera ett hållbarhetsperspektiv i granskningen av alla affärsmodeller och kreditrisker. Framtidens beslutsfattare på både stora och små företag kommer möta ett krav på att hållbarhetsaspekten vägs in i alla typer av affärsbeslut. Sedan tre år tillbaka erbjuder vi våra kunder på den finska marknaden en ESG rapport*, med hållbarhetsdata på andra företag. Vi vill hjälpa våra företagskunder att ta hållbara beslut också i framtiden, bland annat genom att på sikt ta vår tjänst ESG-rapporten även till den svenska marknaden, säger Victoria Preger. 

Om Enento Group

Enento Group bildades i Tampere, Finland, redan 1905 och är idag verksamma i Finland under varumärkena Asiakastieto och Emaileri, i Sverige under varumärkena UC, Allabolag och Proff, samt i Norge och Danmark under varumärket Proff. Företaget har 420 anställda och erbjuder kredit- och affärsinformationsdata till konsumenter, småföretagare, stora företag och banker. 

För mer information: www.enento.com

*ESG står får Environmental, Social and Governance.

”Att bygga tillit och ekonomisk hållbarhet” 

www.uc.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med UC och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?