1515
Annons

Ny hotellskrapa i Göteborg

Ytterligare en skyskrapa med hotell planeras i Göteborg. NCC bygger, Platzer blir långsiktig ägare till fastigheten och ESS group kommer att driva hotellet. Tanken är dock inte att konkurrera med andra hotell i staden utan att skapa en helt egen reseanledning.  

Så här kan Gårdas nya profil se ut. Det är i skyskrapan i mitten som det nya hotellet planeras. Skanska och Wallenstam bygger de två andra höghusen.
Så här kan Gårdas nya profil se ut. Det är i skyskrapan i mitten som det nya hotellet planeras. Skanska och Wallenstam bygger de två andra höghusen.

Redan finns det omfattande planer på att utöka Göteborgs hotellkapacitet. Gothia Tower skissar till exempel på att utöka hotellkapaciteten med cirka 350 hotellrum fram till 2030 och Petter Stordalen planerar att ha ett nytt 33 våningar högt hotell klart vid Järntorget till 2022. Liseberg har gett NCC i uppdrag att bygga både ett äventyrsbad och ett upplevelsehotell för cirka 2 miljarder kronor som ska stå klart mellan 2021 och 2023. 

Nu står det klart att även ESS Group vill expandera i staden till 2022. NCC och Platzer startar ett gemensamt projekt som kallas Kineum som innefattar ett 27 våningar högt hus och en uthyrningsbar yta på 42.000 kvadratmeter, som kommer att innehålla en hel del kontor. ESS Group kommer att hyra 15.000 av kvadratmeter. 230 nya hotellrum ska skapas inom ett koncept som beskrivs som Disneyland för vuxna. 

”Vi försöker att skapa reseanledningar. Vi driver i dag till exempel Ystads Saltsjöbad, Falkenbergs Strandbad och framför allt Steam Hotell i Västerås. Det behövs givetvis hotellrum i Göteborg, men det ska inte vara anledningen till att man kommer till oss. En destination ur mitt perspektiv handlar mer om att det måste finnas ett innehåll som är värt att åka till”, säger Jonas Stenberg som är vd för ESS Group. 

Tanken är enligt honom att fylla huset med upplevelser riktade till alla besökssegment, med stort fokus även på mat och dryck. 

”Drömmen är att man ska åka till det här hotellet och inte till Göteborgs stad”, säger Jonas Stenberg.

Erfarenheten från Steam Hotel i Västerås är att gästerna kommer till just hotellet och att det egentligen skulle kunna legat någon annanstans i Mälardalen. 

Finns det risk för överetablering i Göteborg?

”Vi är nog i slutet på den konjunkturcykeln som har varit sedan Lehmankraschen så konjunkturen kommer väl att vända neråt, räntorna kommer att gå uppåt och arbetslösheten kommer säkert att gå upp. Vår bedömning är att behovet inte kommer att vara lika starkt de kommande fem åren, men på lite längre sikt tror jag att behovet kommer att växa.”

Jonas Stenberg poängterar dock att besöksnäringen i Västerås ökat med 23 procent sedan Steam Hotel etablerades. Trots att stor kapacitet tillfördes har de andra aktörerna alltså inte tappat. Och det är så han tänker sig att det ska bli även med det nya hotellet i Göteborg.  

NCC och Platzer genomför själva bygget i ett bolag som ägs till hälften av vardera part. När fastigheten sedan är klar kommer Platzer att ta över NCC andel. ESS Groups hyresavtal är på 20 år. Bolaget planerar en investering på cirka 100 miljoner kronor för den lösa inredningen. Ungefär hälften av kapitalet kommer från egen kassa, resten lånas upp. 

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Automatiserad kundservice beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031

Studier visar att det i dag finns runt 17 miljoner kundservicecenter i världen. Genom att automatisera dessa kan personalkostnader minska och funktionen bli mer effektiv och användarvänlig – men tidigare har tekniken satt stopp för att låta en bot svara i telefon och få användare att tycka att det är en bra service.  

– Men vi har funnit nyckeln till nöjdare användare med hjälp av en bot som svarar i telefon. Nu står vi på tröskeln till ett genombrott med referenser som Swisscom och Telefonica O2, säger Per Ottosson, vd på Artificial Solutions.

Röststyrning genom det som kallas Conversational AI har blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Vi använder tekniken genom att be vår telefon eller dator att ringa upp våra kontakter, spela musik eller berätta hur vädret kommer att bli i helgen. Enligt Per Ottosson, vd på det svenska företaget Artificial Solutions, väntas marknaden för detta mångdubblas under de närmaste åren.

– Gartners rapporter visar att AI i samtalsform kommer att minska personalkostnaderna för kontaktcenter med 80 miljarder dollar år 2026. Genom att implementera Conversational AI, alltså automatiserad kundservice, kan bättre resultat uppnås till ett betydligt billigare pris och resultera i högre effektivitet och nöjdare kunder. Detta då användaren får möjlighet att uttrycka sig naturligt i stället för att använda enstaka nyckelord eller kommandon. 

I dag har Artificial Solutions kunder 20 procent av den volym som Gartner anger som globalt omfång för automatiserade samtal 2022. Enligt Ottosson beror det på den starka patenterade teknologin som utvecklats över många år och nu kommer till sin rätt. 

Används av globala bolag

Artificial Solutions är specialister inom AI för samtalsstyrning, en form av artificiell intelligens som möjliggör för människor att kommunicera med applikationer, webbplatser och uppkopplade saker i vardagliga, människolika naturliga språk via röst, text, beröring eller gester. De tillhandahåller SaaS-plattformen Teneo och deras banbrytande patent används nu också av världens största mjukvaruföretag. 

Ett av de många företag som använder lösningen i sin verksamhet är den schweiziska telekommunikationsleverantören Swisscom. De har implementerat en rad lösningar, byggda på vår teknologi, för röststyrning och chatbots med syftet att driva digitalt engagemang, öka försäljningen, minska kostnader och förbättra kundnöjdheten.

Mest använd i världen

Ottosson berättar att Swisscom använder Teneo på två sätt; både som en virtuell assistent och som automatisering av sin kundtjänst.

– Deras virtuella assistent används 200 000 gånger varje dag, vilket gör den till den mest använda virtuella assistenten per användare i världen. På fyra olika språk kan användarna styra exempelvis sina lampor och sin tv, eller fråga om tjänster eller fakturor. Som automatisering i kundtjänst ersätts personalen av en robot som svarar i telefon på ett språk som kunden talar. Det är intressant att notera att de samtal där roboten svarar ger en högre 18 punkter tNPS-poäng – alltså att användaren är mer benägen att rekommendera Swisscom till sina vänner när boten svarar än när människan svarar. 

En av tio interaktioner automatiseras

Swisscom är inte ensamma om att se framtiden i den röststyrda AI-tekniken. Marknaden beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031 och en av tio kundserviceinteraktioner kommer enligt Gartner att ha automatiserats inom fyra år. Ottoson menar att Artificial Solutions kan hjälpa företag och organisationer att hämta hem vinster på flera fronter. Dels genom att öka kundupplevelsen, vilket kan förädla varumärket och marknadspositionen och dels genom att effektivisera både kundtjänst och säljorganisation genom att låta virtuella assistenter hantera delar av kommunikationen.

– Allt pekar på att det här är sättet som kunder vill bli bemötta på i framtiden och det är tydligt att allt fler företag implementerar lösningen. De kommer att kunna fortsätta sin tillväxtresa, minst i takt med marknaden, vilket ger ett enormt försprång på en alltmer digital och global marknad. Marknaden är i sin linda, men de resultat vi ser hos kunder såsom Telefonica O2 med nöjdare medarbetare i kundcenter och nöjdare kunder kommer driva utvecklingen fort. Vi kommer behålla 20 procent av volymen medan marknaden växer med 48 procent per år till 2031 tack vare vårt starka samarbete med Microsoft, som också är en möjliggörare av denna marknad.

Läs mer om Artificial Solutions här!

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Norge vill öka försvarsbudgeten

Norge föreslår en nästan tioprocentig höjning av landets försvarsbudget för det kommande året. Förslaget uppges vara en följd av den ryska invasionen av Ukraina.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Rysslands aggressionskrig mot Ukraina är ett hot mot norsk och europeisk säkerhet”, säger försvarsminister Bjørn Arild Gram i ett uttalande.

Nato-landet Norge, som i norr delar en 198 kilometer lång gräns med Ryssland, planerar att använda de ökade resurserna för att stärka sin underrättelsetjänst, fylla på sina ammunitionsdepåer och stärka sin militär.

Budgetförslaget innebär en total försvarsbudget på 75,8 miljarder norska kronor för år 2023, en ökning med 6,8 miljarder jämfört med 2022.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera