Ny elektrifieringspakt ska halvera utsläppen i Stockholm

Elektrifierade transporter är nyckeln till en fossilfri stad. En ny pakt mellan Stockholms stad och Ellevio, Scania och Volkswagen ska tillsammans göra det enklare för stockholmarna att skaffa elbil. 

Från vänster: Sten Forsberg (chef för Volkswagen Personbilar Sverige), MP:s Daniel Helldén (trafikborgarråd i Stockholms stad), Moderaternas Anna König Jerlmyr (finansborgarråd i Stockholm), Johan Lindehag (VD, Ellevio) och David Källsäter (VD, Scania Sverige).
Från vänster: Sten Forsberg (chef för Volkswagen Personbilar Sverige), MP:s Daniel Helldén (trafikborgarråd i Stockholms stad), Moderaternas Anna König Jerlmyr (finansborgarråd i Stockholm), Johan Lindehag (VD, Ellevio) och David Källsäter (VD, Scania Sverige).

”Utsläppen från resor och transporter måste minska betydligt snabbare än vad som sker nu. Därför ska vi gemensamt göra allt vi kan för att se till att alla som vill växla över till elbil också vågar ta steget. I Stockholm ska ingen behöva oroa sig över att hitta en laddplats”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i samband med en uppstartskonferens på torsdagen.

2022 ska det finnas 4.000 publika laddplatser i Stockholm. Men målet på sikt är att kunna erbjuda laddning på i princip alla parkringsplatser i Stockholm, menar Helldén. 

Och för att kunna nå det målet krävs det samarbete. Och det är där elektrifieringspakten kommer in. Den omfattar större delen av Stockholms förvaltningar och bolag, elnätsbolaget Ellevio, lastbilstillverkaren Scania och biltillverkaren Volkswagen. Syftet med samarbetet är att snabba på omställningen till en elektrifierad transportsektor fram till år 2030.

”Vi ensamma kan inte klara den omställning med det tryck som finns kring elektrifiering. Vi måste göra det tillsammans. Det ska inte finnas några hinder för att kunna ladda sitt fordon”, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd, Stockholms stad på en presskonferens på torsdagen. 

”Stockholm ska vara världsledare på innovativa mobilitetstjänster.”

Under dagen hålls ett seminarium kring dessa frågor. Efter det kommer arbetsgrupper att sättas ihop som ska jobba med många av knäckfrågorna kring elektrifiering med målet att Stockholm ska vara Utsläppsfritt 2030.

”Scania räknar med att fler än 50 procent av våra fordon ska vara elektrifierade 2030, så det är en upptrappning som sker nu. Jag tror att Sverige kan ligga lite före inom det området. Stadsbussar på el finns redan i dag. Inom några år kan vi få till lösningar så tyngre och längre transporter kan elektrifieras. Vi måste förberedda för fler elfordon på vägarna, och de måste ha en laddinfrastruktur”, säger David Källsäter, VD, Scania Sverige.

”Det är jätteviktigt att man som medborgare tror på att det ska fungera med laddningen om man skaffar elbil för att våga ta klivet. Jag tror elpakten kommer att visa på styrkan när näringslivet och det offentliga krokar arm. Det finns ingen anledning att tro att Stockholms inte kunde bli världsledande på elektrifiering”, säger chefen för Volkswagen Personbilar Sten Forsberg. 

En av de viktigaste knäckfrågorna är tillgång till kapaciteten i elnäten - och hur man ska kunna tillgodose de behov som kommer att finnas på ganska kort sikt. Det handlar inte bara om att få upp laddstolpen utan också få dit elen när den behövs.

”Där ser jag utmaningar i hur vi kan få hit effekten men att också få ut den i stolpen vid rätt plats och rätt tid”, säger Källsäter.

”Vi försöker trolla med knäna fram till kapaciteten byggs ut runt 2027, kanske så sent som 2030”, säger Ellevios VD Johan Lindehag. 

Vad har ni för förväntningar på pakten?
”Vi vill sälja 70 procent elbilar 2030 globalt så det finns ingen anledning att vi i Stockholm skulle kunna ha 100 procent elbilar till 2030. Detta är ett teknikskifte vi ser”, säger Sten Forsberg.

”Vi vill göra det attraktivt för våra kunder att investera i en el-buss eller en el-lastbil. Kommer vi dit kommer vi kunna sälja elfordon till våra kunder i stockholm. Distribution och stadsbussar lämpar sig väldigt väl för laddning. Målbilden i Stockholm är högre än de 50 procent som vi har för övriga landet”, säger David Källsäter.

LÄS OCKSÅ
Helldén: ”All gatuparkering i Stockholms innerstad ska få laddmöjlighet”
Bolag tvingas erbjuda elbils-laddning – ”vill få bort fossila bilar så fort som möjligt” 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?