Annons

Ny budgetkompromiss ska ena EU om vägen ur krisen

Ett EU-budgetförslag med eftergifter presenterades på fredagen av Charles Michel, Europeiska rådets ordförande. Förhoppningen är att de mer återhållsamma medlemsländerna i norr därmed ska ge grönt ljus, och bryta dödläget, under nästa veckas förhandlingar i Bryssel.

Foto:Kenzo Tribouillard

EU:s medlemsländer tragglar vidare för att enas om hur unionens ekonomiska återhämtning efter coronapandemin ska finansieras. Som så ofta är det en dragkamp mellan de ekonomiskt starkare nordliga länderna och de skuldsatta medlemmarna i södra Europa – som har drabbats värst av coronakrisen.

”Vi måste hitta rätt balans för att nå en slutgiltig politisk överenskommelse”, konstaterar Charles Michel under sin presentation av budgetförslaget för 2021–2027 på fredagen.

Covid-19-krisen utgör ”en utmaning av historiska proportioner” för Europa, tillägger ordföranden.

”Vi lämnar sakteligen den akuta hälsokrisen. Yttersta vaksamhet krävs ännu vad gäller den sanitära situationen, men tonvikten skiftar nu till att dämpa den socioekonomiska skadan.”

Den här gången väntas förhandlingarna rörande budgeten, som förkortas MFF, bli än snårigare än vanligt, då även återhämtningsfonden omfattas.

”Det här är väldigt komplexa förhandlingar”, säger Charles Michel.

Europeiska rådets förslag är en budget om 1.074 miljarder euro, motsvarande nästan 11.171 miljarder kronor, för de kommande sju åren. Det innebär en nedjustering från EU-kommissionens budgetförslag om 1.094 miljarder euro, i syfte att sträcka ut en hand till länder i norr, enligt källor till Reuters. Dessa mer återhållsamma medlemsländer har efterlyst en mindre budget, och att ekonomiska reformer ska vara ett krav för att länderna i kris ska kunna ta del av de tillskjutna pengarna i återhämtningsfonden.

Det nya förslaget innebar dock ingen förändring vad gäller fondens omfattning – 750 miljarder euro gäller än.

Europeiska rådets förslag är att två tredjedelar av fonden ska delas ut som bidrag, medan den återstående tredjedelen ska lånas ut. Som eftergifter till kritikerna föreslås att lånen ska betalas tillbaka tidigare, och att systemet med budgetrabatter ska leva vidare.

Fredagens kompromisslösning blir ramverket som nästa veckas budgetförhandlingar kommer att utgå från. Överläggningarna på fredagen och lördagen blir de 27 EU-topparnas första gemensamma fysiska möte sedan stora delar av Europa stängdes ned i mars.

Vissa av ledarna har beskrivit budgetdiskussionen som en existentiell fråga för unionen, enligt Reuters, då ett misslyckande skulle ge bränsle åt EU-kritiska krafter i flera medlemsländer.


Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?