Annons

Ny bra månad för Volvo Cars

Volvo Cars fortsätter sin väg mot ännu ett rekordår. Försäljningen i augusti steg 15,5 procent - den högsta ökningstakten i år.

Dessutom går Volvo mot strömmen på en i övrigt dyster USA-marknad där orkanen Harvey blåste bort förväntningarna om en vändning.

Bild:TT

Volvo Cars har slagit försäljningsrekord i tre år och inget ser ut att stoppa bolaget från att nå rekordnivå ett fjärde år. I fjol såldes drygt 534.000 Volvobilar och under årets första åtta månader har Volvo sålt nästan 360.000 bilar, en uppgång på nära 9 procent. 

När augusti nu summeras visar sig försäljningen ha lagt i högsta växel trots semestertider. Anmärkningsvärt är att den gamla XC60, där produktionen nyligen upphört, var klart bäst säljande modell. Den har i sitt slutskede sålts till ett lägre pris och med mer utrustning vilket bidragit till försäljningsskjutsen. Efterföljaren är betydligt dyrare, men också mer lönsam för Volvo.

Bolaget har som uttalat mål att inte bara höja volymen till 800.000 bilar 2020, utan också ha en marginal på minst 8 procent för att kunna mäta sig med de andra premiumtillverkarna.

I Kina, som är Volvos största marknad, ökade försäljningen med 26 procent. Sedan kinesiska Geely köpte Volvo 2010 har man startat fabriker i Kina och det är de lokalproducerade bilarna - XC60, en förlängd S60 och S90 - som driver tillväxten mest i Kina.

Volvo går bra även i Europa som utgör största delen av region EMEA där det var en ökning på 19 procent i augusti. 

Sedan årsskiftet har bilmarknaden i USA bromsat efter sju års uppgång. Bedömare trodde att augusti kunde bli första månaden med plus, men det var innan orkanen Harvey svepte in över Texas och ledde till förstörelse, stängda bilhallar och minskad försäljning. Nedgången blev 1,8 procent. Den säsongsjusterade årstakten gick ner till 16,1 miljoner bilar. Långt från förra årets rekordförsäljning på 17,5 miljoner bilar.

Till de tillverkare som ändå ökade hör bland annat General Motors och Toyota. Volvo, som tidigare under året har haft svårigheter med att få ut leveranser av de nya 90-bilarna, kunde också glädja sig åt en uppgång på 4 procent. XC90 var bäst säljande modell, följd av den utgående XC60. Den nya XC60 började levereras i ett mindre antal.

Hittills i år har Volvo en nedgång på 7 procent i USA, men bolaget tror på en ökning för helåret.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?