1515
Annons

Ny betalmetod banar väg för svenska elfordonstartupen

Svensk-kenyanska elfordonstillverkaren Roam, tidigare Opibus, hoppas på rejäl draghjälp med försäljningen av sin nya elmotorcykel genom ett nytt samarbete med den finansiella plattformen M-Kopa. 

”Det här kommer att accelerera omställningen något enormt”, säger Roams chefsstrateg Albin Wilson till Dagens industri.

Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.
Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.Foto:Roam

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Många fördelar med hybridlivet

Nu när pandemin är över, eller i alla fall är en del av vår vardag, har många börjat sitt nya hybridliv. Att delvis jobba hemifrån är för många det nya normala. Med ett smart upplägg kan det bli riktigt bra, menar mobilitetsexperten Christer Ljungberg i en gästkrönika. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Pandemin visade tydligt på att det går att ändra beteende snabbt, när det behövs. Vi vande oss vid att arbeta hemifrån, att ha digitala möten i stället för att resa, och e-handeln exploderade. Man kan säga att 2030 kom redan 2020, eftersom digitaliseringen redan hade börjat påverka dessa vanor. 

Och en hel del av dessa vanor har vi valt att behålla. Nu är det vanligt att de som kan och får arbetar hemifrån ett par dagar i veckan. Och detta påverkar resandet en del.

Av de cirka 40 procent som kan jobba hemifrån är det en stor del som gör det, i olika omfattning. En stor del av arbetsgivarna tillåter detta. Och det gäller allt från att den anställde väljer fritt, till att man anger antal dagar man skall vara på jobbet, och ibland till och med vilka dagar man skall vara där. Men det finns också arbetsgivare som kräver ett fullständigt återgående till kontoret, men de är ganska få. 

Låt oss säga att 30 procent väljer att jobbar hemma, och gör det två dagar i veckan. Då minskar arbetsresorna med cirka 12 procent. Arbetsresorna utgör i dag cirka 30 procent av resorna, och minskningen totalt skulle då bli knappt 4 procent. Och cirka 60 procent av arbetsresorna görs med bil, vilket ger att minskningen av personbilstrafiken skulle bli cirka 2 procent. Och frågan är då om trafiken minskar, eller om man gör fler fritidsresor?  Och hur blir det med kollektivtrafiken? Ännu har vi inte en klar bild av detta.

Christer Ljungberg, grundare av och senior advisor på konsultbolaget Trivector.
Christer Ljungberg, grundare av och senior advisor på konsultbolaget Trivector.Foto:Trivector

Vi lärde oss också under pandemin att i stället för att resa så kan man ha digitala möten via Teams och Zoom. Detta har även efter pandemin inneburit väsentligt färre tjänsteresor.

Flyget har påverkats av detta på olika sätt. Man har haft svårt att få tillbaka personalen efter pandemin, och det tillsammans med den minskade efterfrågan har inneburit att resorna i business class blivit 45 procent dyrare under 2022, och beräknas bli ännu dyrare under nästa år. På sikt kan det innebära att bolag går i konkurs, eftersom företagskunderna står för 75 procent av flygbolagens vinster, men bara 12 procent av resten av passagerarna. 

Men det nya hybridlivet kan ge fördelar på många olika sätt. Att jobba hemifrån en del av arbetsveckan är ett exempel av de åtgärder som den senaste IPCC-rapporten föreslår, för att minska utsläppen av koldioxid. 

Pendlingen innebär ju också trängsel på vägarna och i kollektivtrafiken för många. En del kommer att hävda att ingen pendling är värd priset.

Men mycket hänger på hur du gör din resa till jobbet. Om du inte bara hoppar in i din bil därhemma, och hoppar ur den på jobbets parkering finns en hel del att vinna. Om du cyklar, eller går till bussen eller tåget, får du röra på dig och dessutom lite luft.

Och skulle du missa tåget, så är ju det nya arbetslivet mer flexibelt än den gamla nio till fem rutinen. Och nästa tåg, buss eller spårvagn är kanske inte lika överfull.

En av poängerna med att resa till jobbet är att du också blir exponerad för både fysiska och psykiska element som du missar om du bara jobbar hemifrån. Det finns ju exempel på personer som träffat sin partner på pendeltåget. 

En annan poäng med att åka till jobbet är att det blir ett mentalt avstånd mellan jobbet och bostaden. Vilket för en del försvunnit när köksbordet också blivit ditt arbetsbord. Du slipper fråga dig själv om du jobbar där du bor eller bor där du jobbar.

Distansarbete kräver att man kan motivera sig själv. Detta kan vara en av de största utmaningarna för de som just börjat arbeta hemifrån. Det är lätt att ta ”en paus” och starta en maskin med tvätt, eller titta ett avsnitt på Netflix. Att fokusera på arbetet är viktigt för att kunna slutföra och leverera en uppgift i tid. Det spelar ingen roll att du har flexibiliteten att jobba hemifrån om det tar dubbelt så lång tid att göra jobbet. För en del innebär detta att de måste fastställa arbetsrutiner även för hemarbete.

Men att arbeta på distans kommer troligen inte bara att innebära att du jobbar hemifrån. Allt fler kommer att arbeta på den tredje platsen. Den första platsen är där du bor, den andra platsen där du arbetar. Och den tredje platsen är där man träffas och hänger. Och det kan vara sådana platser som caféer, coworking-platser och så vidare, och sådana blir nu också alltmer en arbetsplats.

Så om vi funderar lite och gör smarta upplägg kan det nya hybridlivet bli riktigt bra.

Christer Ljungberg är grundare och senior advisor för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera