ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ny bas ska stärka svenskt mode: ”En enorm potential”

För två år sedan stod det klart att de två stora intresseorganisationerna för modebranschen, Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, och Swedish Fashion Council skulle slås samman. Sammanslagningen uteblev. Nu börjar ASFB på ny kula med ny generalsekreterare - Catarina Midby.

Catarina Midby har en lång bakgrund inom modebranschen och kommer senast från H&M i Storbritannien och Irland. Hon har tidigare varit moderedaktör på Elle och modechef på Damernas Värld, arbetat som konsult inom mode och hållbarhet och startat det egna hållbara märke Midby Studio. Nu blir hon ny generalsekreterare för ASFB.

”Under min tid på H&M har jag varit rest så mycket i olika länder och inte varit lika nära svenskt mode som tidigare. Det är så mycket som utvecklats, det finns en enorm potential i och med internationaliseringen av mode, och ännu mer möjligheter än för 15 år sedan”, säger Catarina Midby.

Vad blir det största utmaningarna för dig? 

”En av de största utmaningarna, tror jag, är att få ihop svenskt mode som grupp. I dag har vi många varumärken som visar på modeveckorna utomlands. Vi vill ha en plattform för svenskt mode som förstås inte bara behöver vara i Sverige. Det blir en utmaning.”

I fjol omsatte den svenska modeindustrin 326 miljarder kronor, varav 221 miljarder bestod av export. Bara H&M står för 61 procent av hela den svenska modemarknaden. Branschen sysselsatte drygt 52 000 personer. 

”Sverige har en helt unik positionering. När man pratar om skandinavisk design, är det den svenska, avskalade designen som avses. Vi är också det mest framstående landet när det kommer till hållbarhet, vi har det i blodet. Vi har alla lärt oss om allemansrätten, det gör att vi alla äger och ansvarar för vår miljö”, säger Catarina Midby.

I januari 2017 stod det klart att ASFB och Swedish Fashion Council, de två stora intresseorganisationerna för modebranschen, skulle gå ihop. Nytt namn skulle meddelas samma vår, men nu har ASFB och Swedish Fashion Council istället gått skilda vägar. I somras meddelade Swedish Fashion Council att de ställde in Fashion Week Stockholm som skulle ha arrangerats i slutet av augusti. Anledningen till beslutet uppgavs då vara ”organisatoriska utmaningar och bristande finansiering”. 

ASFB uppger att de nu fortsatt kommer att driva Statistikrapporten, Fashion Week Stockholm och Swedish Fashion Now samt andra projekt och aktiviteter grundade av ASFB i syfte att stärka svenskt mode i Sverige och internationellt.

”Det blev en ganska omfattande plattform helt enkelt. Så vitt jag förstått behövs de olika organisationerna. Resultatet av det gångna året blev att många aktiviteter skjutits upp och saktats ner lite grann. Det har vi inte tid med det i dagens läge, när det sker ett systemskifte i hela branschen. Modebranschen går snabbt”, säger Catarina Midby och fortsätter: 

”Nu kommer alltså organisationerna se ut som de var förut, men naturligtvis samarbeta. Vi har ändå samma målsättning, att främja och stärka svenskt mode, fast från olika perspektiv.”

Blir det någon modevecka i Stockholm?

”Jag hoppas det. Det blir kanske en modevecka på ett nytt sätt. Det finns alla möjliga saker man kan göra. Vi ska prata med medlemmarna och se vad alla vill. ”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer