Annons

Nvidia satsar på grafikkort för kryptovaluta

Grafikkortstillverkaren Nvidia börjar med speciella chip för personer som vill utvinna kryptovaluta, för att mota bristen på grafikkort.

Samtidigt stryper man kapaciteten för dem som använder spelanpassade grafikkort för att skapa digitala pengar.

Foto:Alex Kraus/Bloomberg

Fysiskt avståndstagande och restriktioner har gjort att många velat köpa nya grafikkort till sina speldatorer. Men liksom den nya generationens tv-spelskonsoler, har efterfrågan varit så stor att de nya, kraftiga grafikkorten varit svåra att få tag på.

Ytterligare en orsak till bristen är att så kallade miners – personer som använder datorkraft för att göra komplicerade uträkningar för att på så vis utvinna kryptovaluta – har lagt beslag på korten.

Nvidias grafikkort i Geforce-serien går nämligen att programmera om för att använda av professionella utvinnare av kryptovaluta som Ethereum. 

Amerikanska Nvidia, som passerat Intel och AMD som högst värderade halvledartillverkaren, har tjänat gott på det.

Enligt finanschefen Colette Kress har utvinning av kryptovaluta bidragit med mellan 100 miljoner och 300 miljoner till Nvidias försäljning under det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

Samtidigt konstaterar bolaget att de främst är ett företag för spelare, och att grafikkorten också är anpassade för just spelare. De utvinnare som använder grafikkorten drar inte nytta av mycket av den funktionalitet som sätts in i korten.

Förra veckan meddelade bolaget att man stryper kapaciteten för utvinning med 50 procent i senaste modellen Geforce RTX 3060, genom att drivrutinerna upptäcker vissa delar i utvinningsalgoritmen. 

I stället släpper Nvidia en serie grafikchip som saknar videoutgångar och som drar mindre ström, speciellt anpassade för just miners. De nya chipen, kallade CMP, väntas sälja för 50 miljoner dollar under första räkenskapsåret, enligt Reuters.

”De uppnår inte specifikationerna som krävs för en Geforce-kort och därför påverkar det inte tillgången på Geforce-kort till spelare”, skriver Nvidia.

Förhoppningen är därmed att spelare ska kunna köpa grafikkorten, men att Nvidia ändå ska kunna slå mynt av kryptovalutautvinnare.

Fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som tog slut 31 januari, innebar en rekordomsättning på 5 miljarder dollar. Nvidia räknar med att omsättningen ökar till 5,3 miljarder dollar under innevarande kvartal, högre än analytikernas bedömning på 4,82 miljarder. Aktien steg med 3 procent i efterhandeln.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera