Nu pressas priserna på juridiken

Lägre priser, bättre tillgänglighet och ny roll – digitaliseringen innebär att juristbranschen förändras i grunden, enligt Helena Hallgarn, grundare av VQ Legal och ordförande i Svenska föreningen för it och juridik.

Helena Hallgarn, grundare av den juridiska tjänsten VQ Legal.
Helena Hallgarn, grundare av den juridiska tjänsten VQ Legal.

”Än så länge har inte digitaliseringen förändrat så mycket inom juridiken utan har mest handlat om effektiviseringar internt. Nästa steg är att det slår mot affärsmodeller och produktionsprocessen”, säger Helena Hallgarn.

Här är fyra sätt på vilket ny teknik förändrar juridiken, enligt Helena Hallgarn.

1. Nya affärsmodeller
Inom familjejuridiken har företagen redan börjat experimentera med så kallade omnikanaler, det vill säga att de traditionella tjänsterna som ofta baseras på timtaxa kompletteras med onlinetjänster. Samma sak är på väg inom affärsjuridiken, enligt Helena Hallgarn.

”Det traditionella juridiska ärendet kommer att brytas upp och då kan klienten göra vissa moment själv online, andra delvis själv men med stöd från en mindre senior jurist och ytterligare andra moment sker traditionellt med en riktigt duktig och erfaren jurist”, säger Helena Hallgarn.

2. Ökad tillgänglighet
Internationellt läggs mycket fokus på att digitaliseringen innebär en ökad flora av tjänster och prismodeller vilket gör juridiken mer tillgänglig.

”Genom digitala tjänster kan man leverera billigare tjänster till fler personer. Det öppnar upp för fler att ta del av juridiken.”

3. Samverkan
För att få effekt av digitaliseringens möjligheter krävs samverkan både mellan aktörer inom juridiken och mellan juridik och it, spår Helena Hallgarn.

”Jurister är experter på juridik men inte särskilt duktiga på att projektleda it-projekt. Jag har sett alltför många projekt som inte blir bra bara för att man kommer för starkt antingen från tekniksidan eller från juridiken.”

Det innebär också att det uppstår behov av en ny typ av jurister.

”Juridiska tjänster från rena it-företag är sällan färdigtänkta utan de behöver jurister som har tillräcklig förståelse för teknikens möjligheter för att kunna projektleda dem.”

4. Förändrad roll
Digitaliseringen gör också att advokatbyråerna går åt två olika håll, antingen specialiserar man sig mot en nisch av juridiken eller så blir man mer av en projektledare för klientens juridiska behov.

”Genom att veta vilka tjänster på marknaden som är bäst för varje delmoment kan man guida och leverera ett helhetserbjudande till klienten, även om man inte gör allting själv.”

Samtidigt påpekar hon att det finns stora vinster med digitaliseringen, både för jurister och för klienter.

”Branschen har alltid varit rädd för standardiseringar och förenklingar, men det gynnar klienten och innebär bara att juristen måste kliva upp på värdekedjan. Behovet av duktiga jurister kommer alltid att finnas”, säger Helena Hallgarn.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?